شناسهٔ خبر: 32328664 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دیدار از پیش اعلام نشده وزرای دفاع ترکیه و آمریکا

ايسنا : وزیر دفاع ترکیه در جریان سفرش به آمریکا در اقدامی از پیش اعلام نشده در روز سه شنبه به پنتاگون رفته و مذاکراتی را با وزیر دفاع موقت آمریکا همزمان با تداوم تنش بین دو کشور بر سر خرید سامانه دفاع هوایی روسی اس-۴۰۰ از سوی آنکارا انجام داد.

صاحب‌خبر -

چارلز سامرز، سخنگوی پنتاگون در بیانیه مختصری برای مطبوعات بعد از برگزاری نشست خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا اظهار کرد، "هر دو نفر به عنوان شرکای راهبردی با یکدیگر دیدار کردند".

سامرز خاطر نشان کرد: آنها تمرکز مذاکراتشان را عمدتا به جای مواضع بر منافع و بر اهمیت همکاری دوجانبه ترکیه و آمریکا به عنوان همپیمانهای عضو ناتو در راستای دستیابی به موفقیت دوجانبه اقتصادی و امنیتی برای هر دو کشور و منطقه آنها قرار دادند.

سامرز اشاره ای به اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه دفاع هوایی روسی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه و تهدید آمریکا به عدم فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه به تلافی این اقدام نکرد.

شاناهان در تاریخ دوم آوریل گفته بود، اطمینان دارد که ترکیه جریان را برعکس کرده و به جای سامانه اس-۴۰۰ اقدام به خرید سامانه دفاع هوایی پاتریوت از آمریکا خواهد کرد اما ترکیه تا کنون چنین تعهدی را نداده است.

همچنین یک مورد اختلاف دیگر دو کشور بر سر تهدید اخیر آنکارا به حمله به نیروهای شبه نظامی عمدتا کرد موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" در شمال شرق سوریه که مورد حمایت آمریکا قرار دارند، است.

در عین حال وزارت دفاع ترکیه نیز در بیانیه ای در خصوص این دیدار اعلام کرد، خلوصی آکار و پاتریک شاناهان درباره تحولات در سوریه، روابط دوجانبه و دیگر مسائل امنیتی منطقه و همچنین همکاری با یکدیگر در حوزه صنایع دفاعی به مذاکره پرداختند.

بر طبق این بیانیه، آکار "بر دیدگاه ها و انتظارات ترکیه در مورد طرح پیشنهادی ایجاد منطقه امن در سوریه، تهیه سامانه اس-۴۰۰ و جنگنده‌های اف-۳۵ و جدیدترین تحولات مربوط به شرق مدیترانه تاکید کرد".

همچنین آکار بر اهمیت همکاری ترکیه و آمریکا بر پایه شراکت راهبردی که منجر به تضمین ثبات و امنیت در هر دو کشور شود، تاکید کرد.

وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی یک روز قبل از نشستش با همتای آمریکایی خود در جریان سی و هفتمین کنفرانس سالانه اعضای "کمیته روابط اقتصادی خارجی ترکیه" با "شورای تجاری آمریکا-ترکیه" و "شورای ترکیه-آمریکا" گفت، ترکیه انتظار دارد تجهیزات مربوط به سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ را از ماه ژوئن دریافت کند و این تاریخ از سوی مسکو در جدیدترین نشستهای مقامات روسیه و ترکیه بر سر تحویل سامان اس-۴۰۰ پیشنهاد شده است.

آکار تاکید کرد، همکاری چندین دهه ای میان آنکارا و واشنگتن در امور نظامی و دیگر حوزه ها مهم است و تلاشهای فعلی برای حل مسائل مطرح میان این دو کشور همپیمان ادامه پیدا خواهد کرد.

آکار اظهار کرد: خود ما این مسائل را حل خواهیم کرد نه کس دیگری و انجام گفت‌وگو ضروری است. در مواقعی سوءتفاهمهای جدی و اظهارات نادرست وجود داشته است. وقوع چنین اتفاقاتی در پاره ای از اوقات طبیعی است و ممکن است به شکلی آگاهانه منجر به اشتباه شود.

وزیر دفاع ترکیه خاطر نشان کرد، کشورش در حال حاضر از "تمامی تدابیر" برای تضمین امنیت ۸۲ میلیون مردم این کشور در برابر تهدیدات هوایی و موشکی علیه خود استفاده می‌کند.

او گفت، ترکیه سامانه اس-۴۰۰ را در سامانه های دفاعی ناتو که در خاکش مستقر شده و همین طور در تجهیزات ترکیه ای متصل به شبکه ائتلاف ناتو ادغام نخواهد کرد.

وی افزود: این سامانه احتمالا برای دفاع از آنکارا و استانبول مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او همچنین تاکید کرد، سامانه های دفاع هوایی و جنگنده های اف-۳۵ که آنکارا منتظر تحویل گرفتن آنها است، در نزدیکی یکدیگر استقرار نخواهند یافت.

آکار گفت: ما شاهد شرایطی مشابه در جاهای دیگر هستیم که به عنوان مثال سامانه های اس-۴۰۰ درسوریه استقرار دارند در حالی که جنگنده های اف-۳۵ هم در همان نزدیکی در اسرائیل هستند. وضعیت های مشابهی نیز در کشورهای حوزه بالتیک هست.

 

نظر شما