شناسهٔ خبر: 32327151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شبیخون اینستاگرامی

تهران- ایرنا- یک روز بعد از اینکه امریکا به‌طور رسمی سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، اینستاگرام در اقدامی صفحات برخی سرداران سابق و کنونی سپاه در این شبکه اجتماعی را از دسترس خارج کرد.

صاحب‌خبر -

شروع مسدود کردن صفحات این افراد با سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و بعد از آن تا لحظه نگارش این مطلب‌ محمدباقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی، سرلشکر باقری (رییس ستاد کل نیروهای مسلح)، سردار جعفری (فرمانده سپاه پاسداران)، سردار کمالی (رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح) و سردار حسین سلامی (جانشین فرمانده سپاه) مسدود شدند. البته این اولین‌بار نیست که صفحه اینستاگرام سردار سلیمانی بسته می‌شود. بیش از این 5 بار دیگر هم صفحه اینستاگرامی فرمانده نیروی قدس سپاه بسته شده بود اما این‌بار گردانندگان این صفحه اعلام کرده‌اند که تا اطلاع ثانوی صفحه جدیدی در اینستاگرام باز نخواهند کرد.

مسدود کردن صفحات اینستاگرامی تنها محدود به سرداران سپاه نبود، در ساعات پایانی روز گذشته صفحه انگلیسی مقام معظم رهبری هم توسط اینستاگرام مسدود شد. این اولین باری نیست که علیه سپاه اقداماتی این چنینی انجام می‌شود. چند روز قبل هم اینستاگرام در اقدامی تصاویر مربوط به حضور نیروهای حشدالشعبی برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان را حذف کرده بود. البته اینستاگرام مدعی است که محتوای خشونت‌آمیز یا تروریستی را حذف می‌کند. پیش از اقدام امریکا علیه ایران اینستاگرام وانمود کرد طبق قوانینی که اینستاگرام درباره فعالیت کاربران منتشر کرده «مطالب ارسالی نباید دارای محتوای خشونت‌آمیز، برهنگی یا حتی نیمه برهنگی، تبعیض‌آمیز، غیرقانونی، دشمنی و کینه‌توزی و مخصوصا جنسی و پورنوگرافی باشند» که در این صورت یا پست ارسال شده حذف یا اکانت کاربری غیرفعال می‌شود.

همین امروز یک سخنگوی اینستاگرام به‌طور رسمی بسته‌شدن حساب برخی فرماندهان سپاه را تایید کرده است. نکته دیگر این است که اینستاگرام این امکان را فراهم کرده که چنانچه کاربران این شبکه اجتماعی نسبت به فعالیت‌ها و مطالب یک کاربری گزارش تخلفی را به ثبت برسانند، آن کاربری یا مطلب منتشر شده منتسب به او از دسترس خارج می‌شود که بر اساس همین امکان ایجاد شده تعداد زیادی از صفحات غیراخلاقی یا خشونت‌آمیز در سطح عمومی و غیررسمی تاکنون در اینستاگرام غیرفعال شده‌اند. از طرف دیگر از آنجایی که این شبکه اجتماعی امریکایی است، مدیران و گردانندگان آن خواسته یا ناخواسته به تبعیت از تصمیم کاخ سفید هستند و به همین دلیل هم شاید حتی بدون انتشار محتوای خشونت‌آمیز هم اقدام به حذف پست یا صفحاتی می‌کنند که دستور آن توسط کاخ سفید صادر شده است.

در بیانیه اینستاگرام نیز تصریح شده«ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم» بنابراین می‌توان این اقدام اینستاگرام را اقدامی غیرحرفه‌ای و صرفا تصمیمی سیاسی تلقی کرد که به تبع آن صفحات سرداران سپاه شاید بدون محتوای مجرمانه یا خشونت‌آمیز بسته می‌شوند. این اقدام اینستاگرام در امتداد تسویه‌حساب‌های غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی امریکا با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است. این اقدام اینستاگرام در بستن صفحات سرداران سپاهی به زودی در شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به دست شد و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به این اقدام نشان دادند. پیش از این فیس‌بوک و توییتر هم بارها اکانت‌های وابسته به جمهوری اسلامی را بسته‌اند اما پیام‌رسان تلگرام تا امروز هیچ‌وقت کانال‌های مربوط به ایران را مسدود نکرده است. با وجود این هم فیس‌بوک و توییتر و هم تلگرام در ایران فیلتر هستند. این اقدام اینستاگرام به سرعت این شائبه را بین کاربران ایرانی به وجود آورد که احتمالا مسوولان برای مقابله با آن دست به فیلترینگ اینستاگرام خواهند زد. نکته‌ای که از نظر برخی کاربران اقدامی اشتباه و خالی کردن عرصه برای دشمنان توصیف شده.

**الله‌کرم: زمان فیلترینگ اینستاگرام فرارسیده است
گمانه‌زنی‌ها درباره فیلترینگ اینستاگرام اما زودتر از آنچه باید و شاید قوت گرفت و از زبان مسوولان به عنوان یک اقدام واجب اعلام شد. حسین‌ الله‌کرم از پیشکسوتان سپاه و فعال سیاسی هم در واکنش به این اقدام خواستار فیلتر شدن اینستاگرام شد: «شبکه‌های مجازی از هر فرصتی برای ضربه زدن به منافع ملت ایران سوءاستفاده می‌کنند و لازم است که ما نیز در برابر این توطئه‌ها آماده بوده و اقدامات متقابل انجام دهیم. در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیاز است که این شبکه‌ها در حمایت از سپاه در کشور فیلتر شود.» ‌

الله‌کرم با تاکید بر اینکه زمان فیلترینگ اینستاگرام فرارسیده است، ادامه داد: «ما باید در برابر توطئه مدیران اروپایی و امریکایی شبکه‌های مجازی آمادگی لازم را داشته باشیم و می‌توانیم با فیلترینگ شبکه‌های مجازی معاند مانند اینستاگرام، اجازه ندهیم آنها به هر شکلی که دوست دارند، عمل کنند.» چند ساعت بعد از شروع مسدود کردن صفحات سرداران سپاه توسط اینستاگرام، سایت رهبر انقلاب هم پوستری را منتشر کرد که در آن با تیتر «ایستاده در توفان» نوشته شده بود: «دشمنان نمی‌توانند به ما سیلی بزنند، ما به آنها سیلی خواهیم زد و این به خاطر عزم و اراده ثابت و قدرت تربیت‌ جوان‌هایی است که در این توفان عجیب فساد، قرص و محکم در صراط مستقیم ایستاده‌اند.» همچنین سردار کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به این اقدام با تاکید بر این مطلب که «ما یک پاسداریم»، گفت: «اینستاگرام با انسداد این صفحات نشان داد که در خدمت صهیونیسم و استکبار جهانی است، چرا که این صفحات هیچ ارتباطی با خشونت نداشت.»

**طرح دوفوریتی مجلس برای تحریم اپل
بسته شدن صفحات اینستاگرام سرداران سپاه اما اولین اقدام امریکایی‌ها علیه کاربران ایرانی نیست. تحریم‌های امریکا پیش از این هم محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی به دنبال داشته است. هشتم اسفند ماه بود که اکثر اپلیکیشن‌های ایرانی نسخه ios مانند اسنپ، آپ، تپسی و ... از دسترس خارج شدند و دسترسی کاربران گوشی‌های آیفون در ایران به این اپلیکیشن‌ها قطع شد. اپلیکیشن‌های ایرانی بلافاصله شروع به پیدا کردن راه‌حل و ارایه نسخه‌های جدیدی از اپلیکیشن‌های‌شان برای کاربران ios ایرانی کردند و اپلیکیشن‌های قدیمی پاک و نسخه‌های جدید جایگزین آنها شدند. اما از آن زمان به بعد هرازگاهی دسترسی کاربران ios به این اپلیکیشن‌ها مسدود می‌شود و این استارت‌آپ‌ها ناچار به پیدا کردن نسخه جایگزینی برای حفظ کاربران خود می‌شوند.

نمایندگان مجلس در ادامه واکنش‌های‌شان به اقدام‌های تحریمی امریکا، روز گذشته خبر از تدوین طرح دوفوریتی برای تحریم شرکت آیفون توسط شرکت‌های اسلامی دادند. اقدامی که ممکن است شرایط کاربران اپل در ایران را سخت‌تر از قبل کند. همین حالا هم محدودیت‌های اپل برای کاربران ایرانی باعث کوچ کاربران ایرانی از IOS به اندروید شده بود. اما نتیجه این طرح مجلس می‌تواند پایان ریجستری گوشی‌های آیفون در ایران باشد که در نتیجه آن ایرانی‌ها دیگر قادر به خرید گوشی‌های آیفون و استفاده از آنها نخواهند بود. این گمانه می‌تواند تا حدی پیش برود که حتی کاربران فعلی گوشی‌های آیفون هم ناچار به کنار گذاشتن گوشی‌های‌شان باشند و در این بازار گران تلفن‌های هوشمند، ناچار به روی آوردن به گوشی‌های دیگری باشند.

منبع: روزنامه اعتماد ؛1398.01.28
گروه اطلاع رسانی **9280**9131

نظر شما