شناسهٔ خبر: 32326525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آبخیزداری بهترین راهکار برای کاستن آثار سیلاب است

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: وقوع سیل و خسارات مالی و جانی ناشی از آن، اهمیت توجه به طرح های آبخیزداری را بیشتر نمایان می کند و اجرای این طرح ها مهمترین راهکار برای جلوگیری از آثار مخرب سیلاب است.

صاحب‌خبر -

اسفندیار خزائی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: همچنین بروز معضلات خشکسالی، فرسایش خاک، تهدیدها و تخریب های ناشی از آن موید اهمیت توجه به طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای جلوگیری از سیلاب ها به توسعه عملیات آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل ها و احداث بندها و سازه های آبخیزداری روی آورده اند.
خزائی بودجه اختصاص یافته به این بخش را ناچیز دانست و افزود: با توجه به تاثیر طرح های آبخیزداری در تقویت سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ و احیای پوشش گیاهی اما این طرح ها با کمبود اعتبار مواجه بوده و این حوزه نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وی اظهار داشت: آبخیزداری راه موثری برای مهار آب و حفاظت از جنگل ها و مراتع است و نهادهای اجرایی با توجه به خسارت های متعدد ناشی از سیلاب ها، روان آب ها و فرسایش خاک باید در اجرای این طرحها بیش از پیش به منابع طبیعی کمک کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: 17 طرح آبخیزداری شامل کنترل سیلاب، حفاظت آب و خاک، تغذیه آبخوان ها، تقویت پوشش گیاهی کمربند حفاظتی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی هم اینک در این استان در حال اجرا است.
خزائی اضافه کرد: بیش از 905هزار هکتار ازعرصه های منابع طبیعی استان همدان مستعد انجام عملیات آبخیزداری است.
وی آبخیزداری را هنر برنامه ‌ریزی برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب و خاک توصیف کرد که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی صورت گیرد.
7526/2087

نظر شما