شناسهٔ خبر: 32325695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

فرانسه بدنبال تحویل سلاح پیشرفته به "حفتر"

یک دیپلمات لیبیایی فاش کرد که دولت فرانسه بدنبال تحویل سلاح‌های پیشرفته به نیروهای خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز:   یک دیپلمات لیبیایی نزدیک به وزارت خارجه دولت وفاق لیبی در گفت وگو با العربی الجدید فاش کرد که دولت فرانسه قصد تحویل سلاح های پیشرفته به نیروهای خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی را دارد.
به گفته این دیپلمات لیبیایی، آمریکا از امکان رسیدن سلاح های پیشرفته به طرف های درگیر در اطراف طرابلس بعد از افزایش اختلافات بین فرانسه و ایتالیا ناراضی است.
درگیری ها در لیبی در پی حمله نیروهای خلیفه حفتر به شهر طرابلس در چهارم ماه آوریل جاری میلادی آغاز شد که با مقابله نیروهای دولت وفاق ملی لیبی روبرو شد.
ژنرال حفتر شرق لیبی را در کنترل خود دارد و غرب لیبی از جمله شهر طرابلس پایتخت این کشور در کنترل شورای ریاست جمهوری است که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است.
حفتر چهارم ماه آوریل جاری برای تصرف شهر طرابلس نیروهای خود را به سمت غرب لیبی گسیل داشت تا به گفته خود آنجا را از "عناصر تروریست" پاکسازی کند.
در مقابل، نیروهای شورای ریاست جمهوری لیبی نیز به مقابله با آنها در اطراف شهر طرابلس پرداختند که تنش ها در این مناطق همچنان ادامه دارد.
دیپلمات لیبیایی نزدیک به وزارت خارجه دولت وفاق لیبی در گفت وگو با سایت العربی الجدید افزود: نارضایتی و هشدار آمریکا درخصوص رسیدن سلاح های پیشرفته به دست طرف های درگیر در اطراف طرابلس بعد از آن صورت گرفت که ثابت شد فرانسه قصد دادن سلاح های ویژه به حفتر برای سنگین کردن کفه وزنه جنگ کنونی به نفع وی را دارد و حفتر نیز عزم خود را برای کشاندن جنگ به داخل این شهر جزم کرده است.
رسانه های تونس پیشتر گزارش دادند که مسئولان تونسی از ورود یک خودروی دارای پلاک دیپلماتیک لیبی و حامل اتباع فرانسوی به کشورشان جلوگیری کرده و خواهان تحویل سلاح هایشان شدند.
مطبوعات لیبی نیز نوشتند: «این اتباع فرانسوی در واقع کارشناسان نظامی هستند که نیروهای حفتر را در حمله به شهر طرابلس همراهی می کردند».
اما دیپلمات یاد شده گفت: این ۸ تبعه فرانسوی برای آموزش نیروهای حفتر جهت استفاده از سلاح های ویژه جدید و به درخواست حفتر آمدند و به نیروهای ویژه حفتر استفاده از این سلاح ها را آموزش دادند.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: «آمریکا نگران دستیابی حفتر به این سلاح های پیشرفته است که شامل سلاح های تک تیرانداز حرفه ای مجهز به دوربین های دید در شب و تیربارهای فرانسوی است».
به گفته این منبع، ایتالیا و فرانسه بر سر لیبی اختلاف دارند که پاریس از حفتر حمایت می کند و ایتالیا نیز در آستانه اعلام حمایت خود از دولت وفاق لیبی است.
منبع: تسنیم


برچسب‌ها:

نظر شما