شناسهٔ خبر: 32323942 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نماد 800 ساله فرانسه در آتش سوخت

بغض و اشک پاریس برای کلیسای نوتردام

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: کلیسای تاریخی «نوتردام» به سرخط رسانه‌های خبری جهان تبدیل شده است. به گزارش دویچه وله، در پی آتش‌‌سوزی مهیب در کلیسای 800 ساله نوتردام پاریس برج مخروطی و سقف کلیسا فروریخت. عصر دوشنبه صدها نفر در خیابان‌های اطراف کلیسا جمع شدند و در سکوت ناظر آتش سوزی بودند. بعضی اشک می‌ریختند و بعضی سرودهای روحانی می‌خواندند.
«امانوئل مکرون» پیشتر هنگام عزیمت به سوی محل حادثه گفت: «مثل همه هم‌وطنانم از دیدن اینکه بخشی از ما می‌سوزد غمگینم.» کمیل پاسکال مورخ فرانسوی به شبکه «بی اف ام تی وی» گفت کلیسای نوتردام «میراث فوق العاده ارزشمند» تاریخی این کشور است. او گفت: «برای ۸۰۰ سال این کلیسای جامع ناظر و نگهبان پاریس بوده است. برای قرن‌ها ناقوس نوتردام صدای رویدادهای فرخنده یا نامیمون را به گوش می‌رساند. آنچه می‌بینیم چیزی جز یک حادثه هولناک نیست.»
 گفته می‌شود که حریق در بخش فوقانی این ساختمان آغاز شده و سپس به سایر نقاط سرایت کرد. تصاویر اینترنتی نشان می‌دهد که برج مخروطی و بخشی از سقف کلیسا فرو ریخته است. به گزارش رویترز، دادستانی پاریس اعلام کرده است که تحقیقات درباره این‌که چطور این آتش‌سوزی اتفاق افتاده را آغاز کرده است. هم‌زمان رویترز به نقل از «چند منبع» در اداره پلیس نوشت که در حال حاضر تحقیقات بر پایه تصادفی بودن این آتش‌سوزی استوار است.آتش‌نشانی پاریس پیشتر اعلام کرده بود که ممکن است آتش‌سوزی با عملیات تعمیر در این کلیسا مرتبط باشد.
پس لرزه‌های آتش‌سوزی
 شعله‌های آتش مهار شده است، اما پس لرزه‌های این آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. همزمان با آتش سوزی، «آندره فینو» سخنگوی نوتردام می‌گوید: «همه چیز دارد می‌سوزد. از چوب‌بست زیر سقف که بخشی از آن متعلق به سده نوزدهم و بخش دیگر از سده سیزدهم است، چیزی باقی نخواهد ماند.» در نهایت، پس از 8 ساعت آتش سوزی در این کلیسای تاریخی مهار شد. آتش‌سوزی حدود ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه عصر به وقت محلی در طبقه زیر سقف کلیسا آغاز شده بود.
روزنامه‌های فرانسه روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) اقدام به انتشار تفسیرهایی پیرامون این آتش‌سوزی نمودند. روزنامه کاتولیکی «لا کروآ» تیتر مقاله خود را درباره آتش‌سوزی نوتردام چنین برگزید: «قلبی نشسته در تلی از خاکستر».
روزنامه پاریزین از اشک‌های پاریس، این بانوی فرانسه سخن گفته است. فیگارو بر این واقعه نام «فاجعه» نهاده و روزنامه «اکو» برای گزارش خود از عنوان  «تراژدی پاریس» بهره گرفته است. هیچ اثر دیگری در فرانسه مثل نوتردام سمبل فرانسه نیست. رقیب اصلی آن به عنوان مظهر ملی، برج ایفل، است که بیش از صد سال قدمت دارد. نوتردام از قرن یازدهم بر پاریس مشرف بوده است. حدود ۲۰۰ سال طول کشید تا این بنا کامل شود. این ساختمان که طول، پهنا و ارتفاع آن به ترتیب ۱۲۷، ۴۰ و ۳۳ متر است از معماری بی‌نظیری در سبک گوتیک برخوردار است.
ویکتور هوگو در اثر سال 1831 خود به نام «گوژپشت نتردام» که فیلم مشهوری نیز از روی آن ساخته شده‌است، این کلیسا را محور داستان‌گویی خود قرار داد که اقبال مردمی به آن را احیا کرد. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت هستند. آخرین باری که کلیسا دچار آسیب جدی شد در جریان انقلاب فرانسه بود. این کلیسا تقریبا بدون آسیب از دو جنگ جهانی جان به در برد.
واکنش‌های بین‌المللی
«امانوئل مکرون» رئيس جمهوری فرانسه غروب دوشنبه ۲۶ فروردین ضمن ابراز تاسف شدید از وقوع این آتش‌سوزی، اعلام کرد که فرانسه در اولین فرصت کار بازسازی و مرمت این کلیسا را آغاز خواهد کرد. مکرون به خبرنگاران گفته است که این انتظار مردم فرانسه از دولت این کشور است.
«محمدجوادظریف» در توئیتر نوشت: «غمگین شدم وقتی بخشی از نوتردام – بنای برجسته مختص عبادت پروردگار یکتا و بنایی که از طریق شاهکار ادبی هوگو همه ما را به هم نزدیک تر کرد – پس از 800 سال سر پا ماندن در پی جنگ‌ها و انقلاب تخریب شد. فکر ما با فرانسوی‌ها و همه کاتولیک‌هاست.»
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان آتش‌سوزی نوتردام را واقعه‌ای دردناک خوانده است. اشتفان زیبرت، سخنگوی دولت آلمان به نقل از مرکل، نوتردام را نماد فرانسه و در عین حال سمبل فرهنگی اروپا نامیده است. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است که آتش‌سوزی نوتردام قلب همه را جریحه‌دار کرده است. او با نیروهای امدادگر و ماموران آتش‌نشانی فرانسه ابراز همبستگی کرده است.
«آلساندرو گیزوتی» سخنگوی واتیکان نیز از این کلیسا به عنوان سمبل و نماد مسیحیت یاد کرده است.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفته است که دیدن تصاویر مربوط به آتش‌سوزی در نوتردام او را شوکه کرده است. دبیر کل سازمان ملل متحد با مردم و دولت فرانسه ابراز هم‌دردی کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار یک پست توییتری باعث انتقاد بسیاری از مردم فرانسه در شبکه‌های اجتماعی شد. ترامپ در این پست توییتری نوشته بود:
«دیدن تصاویر مربوط به آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام برای من واقعا بسیار وحشتناک است. شاید بشود از هواپیماهای آب‌پاش برای خاموش کردن آتش استفاده کرد. اما باید عجله کنید!» یکی از کاربران در واکنش به پست توییتری ترامپ نوشته است: «ممکن است به ما فرانسویان یاد بدهید که چگونه می‌شود آتش را خاموش کرد؟ ما فرانسوی‌ها هیچ اطلاعی از این موضوع نداریم. در حال حاضر برای خاموش کردن آتش فرانسوی‌ها جمع شده‌اند و فوت می‌کنند. ولی نتیجه‌ای از این کار خود نگرفته‌اند. از شما رهبر قدرتمند جهان، خواهش می‌کنیم به ما کمک کنید!»
پس از آن، گفته شد که ژارر آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن دونالد ترامپ را به خاطر این پست توییتری در مصاحبه‌خود با شبکه سی‌ان‌ان، «ابله» نامیده است. این در حالی است که سفیر فرانسه با انتشار یک پست توییتری این موضوع را تکذیب کرده است.

نظر شما