شناسهٔ خبر: 32323322 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

8 سردردي که بايد جدي گرفته شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سردرد شکايت بسيار شايعي است. با صنعتي شدن جامعه و افزايش تنش‌هاي شغلي ، اجتماعي و اقتصادي، ميزان سردردها هم بالاتر مي‌رود.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، بخش عظيمي از سردرد‌ها عصبي هستند و تنها يک تا دو درصد از سردرد‌هاي جامعه علت عضوي مانند تومور مغزي يا ضايعه فضاگير دارند. حدود 98 درصد سردرد‌ها خوش‌خيم و قابل بهبودند.
عوامل غيراختصاصي فراواني مي‌توانند موجب سردرد شوند، مثل يک سرماخوردگي ساده، عفونتي کوچک، آلودگي هوا و تغيير عادات غذايي و تغييرات هورموني و ....
اما امروز مي‌خواهم شما را با سردرد‌هايي که براي ما حايز اهميت و بررسي هستند، آشنا کنم تا آن‌ها را جدي بگيريد، يکي‌يکي آن‌ها را مي‌شمارم:
1) تغيير در کيفيت سردرد:
يعني اگر هميشه سردردتان آرام بوده و به مسکن جواب مي‌داده است، ولي حالا مقاوم شده يا کيفيت آن تغيير کرده است.
2) تواتر و تکرار سردرد مهم است:
براي مثال قبلا هفته‌اي يک‌بار مبتلا مي‌شديد، اما الان روزي سه بار سردرد داريد.
3) سردردي که شما را از خواب بيدار مي‌کند:
سردسته اين نوع سردرد‌ها که فرد را از خواب بيدار مي‌کند، سردرد‌هاي عروقي مانند ميگرن هستند. اما به هر حال اگر چنين سردردي گرفتيد، بررسي پزشکي لازم است.
4) سردرد‌هاي صبحگاهي:
با اينکه عللي، چون بي‌خوابي و عدم استراحت کافي، فشار خون بالا و ... مي‌توانند چنين سردردي را ايجاد کنند، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع مي‌شود و در طول روز کمتر مي‌شود، مهم است، چون به طور طبيعي ما در طول خواب با افزايش نسبي فشار داخل جمجمه مواجه‌ايم و اگر ضايعه‌اي فضاگير در آنجا وجود داشته باشد، اين افزايش نسبي فشار را نمي‌تواند تحمل کند و سردرد رخ مي‌دهد.
5) سردرد همراه با تهوع و استفراغ:
خيلي از سردرد‌ها اين‌طورند مثل ميگرن. اما اگر تهوع در اوايل صبح پديد آيد و با استفراغ کردن سردردتان کم شود و اشتهاي خوردن صبحانه را پيدا کنيد، بايد بررسي پزشکي شويد.
6) سردرد کودکان به‌خصوص اگر تکرار‌شونده باشد:
بچه‌ها نمي‌توانند سردرد را بشناسند يا از آن شکايت کنند، ولي با تغيير اشتها، کاهش فعاليت بدني و يا کاهش تمايل به درس خواندن، آن را نشان مي‌دهند.
7) سردرد سالمندان (حدود 65 سالگي):
اگر در اين گروه از افراد، سردرد ناگهاني، مزمن و مقاوم به درمان پزشکي باشد، بايد بررسي شود.
8) سردرد همراه با فوتوفوبي (ترس از نور):
موردي شبيه به ميگرن يا مننژيت. اگر سردرد همراه با علايم چشمي مثل دوبيني، کاهش ديد، تغيير ميدان بينايي و تاري ديد باشد يا تغيير سريع عينک در فواصل کوتاه يک‌ماه، همراه با سردرد باشد، بهتر است از نظر علل مغزي بررسي شويد.

نظر شما