شناسهٔ خبر: 32323217 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیلاب ظرفیت سدپیشین سرباز را به 141میلیون مترمکعب افزایش داد

چابهار- ایرنا- مدیر منابع آب چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های اخیر و جاری شدن سیلاب ظرفیت سدپیشین سرباز را به 141 میلیون مترمکعب رساند.

صاحب‌خبر -

فرشید میربلوچزهی سه شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از بارندگی های جدید سد پیشین 138 میلیون مترمکعب آب داشت که برای تغذیه سفره های زیرزمینی، آبگیری چاهها، آبیاری زمین های کشاورزی و استفاده مردم پایین دست محدوده بخش دشتیاری چابهار 10 میلیون مترمکعب آن رهاسازی شد.
وی بیان کرد: قرار بود 20 میلیون مترمکعب آب از سد پیشین رهاسازی شود که به دلیل تغییر سامانه بارندگی فقط 10 میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده این سد رهاسازی شد.
وی ادامه داد: بارندگی های اخیر ظرفیت 128 میلیون مترمکعبی این سد را به 141 میلیون مترمکعب رسانده است و امیدواریم این حجم افزایش یابد.
مدیر منابع آب چابهار اظهار امیدواری کرد: با ادامه بارندگی ها و جاری شدن سیلاب شاهد سرریز شدن آن بعد از سالها انتظار باشیم.
میربلوچزهی افزود: سد پیشین در مجموع با ظرفیت 175 میلیون متر مکعب آب با هدف جمع آوری آب باران ‌های فصلی، جلوگیری از روان شدن سیلاب ‌ها و کمک به احیا زمین های کشاورزی منطقه باهوکلات دشتیاری ساخته شده است.
وی بیان کرد: این سد در زمان پرآبی تامین کننده آب کشاورزی حدود 6 هزار هکتار زمین ‌های زراعی و باغی منطقه باهوکلات و گرمبیت این شهرستان است و علاوه بر آن آب آشامیدنی مردم روستایی منطقه را نیز تامین می ‌کند.
مدیر منابع آب چابهار گفت: سد پیشین از نوع خاکی با هسته رسی تشکیل شده که طول تاج آن 400 متر، ارتفاع از پی 63 متر، ارتفاع از بستر 62 متر و حجم مفید و قابل بهره برداری آن 167 میلیون متر مکعب آب است.
میربلوچزهی با بیان اینکه محدوده بالادست و پایین دست سد پیشین زیستگاه اصلی تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) است، خاطرنشان کرد: این سد نقش مهمی در اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی در پایین دست دارد.
وی ادامه داد: سدپیشین در حوزه سرزمینی بخش پیشین شهرستان سرباز واقع شده است و استفاده از آب و مدیریت آن بر عهده اداره منابع آب چابهار است.
مدیرمنابع آب چابهار تصریح کرد: سد زیردان نیز که پیش از بارندگی ها 64 میلیون مترمکعب ذخیره آب داشت، بعد از بارندگی ها و جاری شدن سیلاب در محدوده قصرقند و نیکشهر ظرفیت آن به 100 میلیون مترمکعب رسیده است.
وی گفت: سد زیردان در مجموع با ظرفیت 207 میلیون مترمکعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستاهای چابهار ساخته شده است.
وی افزود: آب سد زیردان برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی، تامین آب کشاورزی پایین دست، چاههای کلسکان و مسائل زیست محیطی هر چند وقت رهاسازی می شود.
مدیر اداره منابع آب چابهار بیان کرد: بارندگی های چند روز اخیر علاوه بر آبگیری سدهای پیشین، زیردان و شی کلگ و بندهای خاکی ساخته شده در منطقه، هوتگ ها و زمین های دیم منطقه را نیز آبگیری کرده است.
وی تصریح کرد: از دیگر اهداف ساخت سد زیردان تامین آب بیش از 261 روستای حوزه پلان، دشتیاری و تلنگ است که هم اینک شبکه آبرسانی پایین دست سد در حال ساخت است.
وی ادامه داد: سد زیردان در محدوده سرزمینی بخش ساربوگ قصرقند ساخته شده ولی استفاده از آب و مدیریت آن بر عهده اداره منابع آب چابهار است.
وی بر اجرای شبکه آبیاری پایین دست سدهای پیشین و زیردان تاکید کرد و افزود: از 20 سال گذشته تاکنون کشاورزان در انتظار انتقال آب با لوله از سد پیشین تا اراضی کشاورزی باهوکلات هستند.
3043 **6081

نظر شما