شناسهٔ خبر: 32323000 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

تصاویر ماهواره ای سیل در گلستان و خوزستان منتشر شد

تهران (پانا) - گروه دورسنجی مدیریت ژئومتیکس تصاویر ماهواره ای مربوط به برخی مناطق استان‌های گلستان و خوزستان در 2 دوره زمانی پیش و پس از سیل را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه تارنمای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تصاویر تهیه شده مربوط به ماهواره «لندست8» و سنجنده «او.ای.آی» است.
تصاویر ارائه شده مربوط به بخش‌هایی از استان‌های گلستان و خوزستان در 2 بازه زمانی چهاردهم اسفندماه گذشته (پیش از سیل) و شانزدهم فروردین امسال (پس از سیل) است.
مبنای انتخاب تصاویر و تاریخ آنها براساس کمترین میزان پوشش ابر و با کیفیت‌ترین تصاویر در دسترس با توجه به شرایط جوی حاکم بر این 2 منطقه در اسفند97 و فروردین 98 بود.
ترکیب باندی تصاویر 654 در محیط RGB است.
در این تصاویر پوشش گیاهی بازتاب سبزرنگ و پهنه‌های آبی بازتاب آبی تیره تا سیاه رنگ دارد.
ماهواره لندست8 دارای 11 باند طیفی در محدوده­‌های مرئی، مادون قرمز کوتاه و حرارتی است که باندهای 10 و 11 متر با قدرت تفکیک مکانی 100 متر در محدوده مادون قرمز حرارتی و باندهای 2 تا 7 در محدوده­‌های مادون قرمز مرئی تا کوتاه با قدرت تفکیک مکانی 30 متر است.
تصاویر ماهواره لندست8 به طور تقریبی مشابه تصاویر سنجنده «یی.تی.ام» ماهواره لندست7 است اما امکان تصویربرداری به روز (با دوره بازگشت 16 روزه) و باندهای متعددتر و همچنین پردازش و تفسیر دقیق‌تری را فراهم می‌کند.
بارندگی های شدید و سیل از بیست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز شد و همه استان های کشور را درگیر کرد.
استان های گلستان، مازندران، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطراری قرار گرفتند.
وزیر کشور یکشنبه (بیست و پنجم فروردین ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، میزان خسارت سیل را تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: 25 استان و بیش از چهار هزار و 400 روستا در کشور درگیر سیل شد.

نظر شما