شناسهٔ خبر: 32322980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

ثبت رکوردی جدید در بازار اختیار معامله

با معامله ۷۱۲ / ۱۴ میلیارد ریال رکورد جدیدی در معاملات بازار قرارداد‌های اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از روابط عمومی بورس تهران مهدی پارچینی معاون بازار ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی روز جاری، رکورد جدیدی در معاملات بازار قرارداد‌های اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رسید. امروز سه­ شنبه مورخ ۹۸/۰۱/۲۷ فعالان بازار اختیار معامله، حجمی به بزرگی ۵۰ هزار و بیست قرارداد به ارزش (Notional Value) ۱۴ /۷۱۲ میلیارد ریال را در بورس تهران معامله کرده و سقف بی سابقه‌ای را در تاریخچه معاملات این بازار به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: پیش از این، بالاترین رکورد معاملاتی در بازار قرارداد‌های اختیار معامله بورس اوراق بهادار، مربوط به تاریخ ۱۳۹۷/۲۸/۱۲ با حجم ۲۹۲۹۴ قرارداد و ارزش (Notional Value) ۳ /۱۷۶ میلیارد ریال بوده­ است. بدین ترتیب، حجم و ارزش این ابزار مالی به ترتیب با دستیابی به رشدی در حدود ۷۱ و ۳۰۴ درصدی نسبت به رکورد اخیر خود، قلۀ جدیدی را در معاملات روزانه به ثبت رساند.
 
ثبت رکوردی جدید در بازار اختیار معامله

معاون بازار خاطر نشان کرد: به دنبال تصویب دستورالعمل نهایی قرارداد‌های اختیار معامله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ توسط هیئت ­مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات این ابزار بر روی سهام شرکت­های ملی صنایع مس ایران (فملی)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و ایران­ خودرو (خودرو) و با سررسید بهمن ­ماه ۱۳۹۵، در تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۵ به­ طور رسمی در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.

وی افزود:از ابتدای راه ­اندازی این ابزار تاکنون، سررسید قرارداد‌های اختیار معامله در ماه­های اردیبهشت، خرداد، مهر، آبان، دی و بهمن برای انجام معامله در اختیار فعالان بازار قرار گرفته و دارایی پایه این قراردادها، از میان سهام شرکت­های پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، بانک ملت (وبملت)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)، سرمایه­ گذاری غدیر (وغدیر)، معدنی و صنعتی گل­ گهر (کگل)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه مپنا (رمپنا)، ایران­ خودرو (خودرو)، توسعه معادن روی ایران (کروی)، فولاد خوزستان (فخوز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) و مخابرات ایران (اخابر) انتخاب شده ­است. در ضمن میان این دارایی­های پایه، سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و بانک ملت بیشترین حجم معاملات را از زمان آغاز معاملات این ابزار به نام خود ثبت کرده­ اند.

پارچینی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی بازار ابزار‌های مشتقه به­ منظور معرفی ابزار‌های پوشش ریسک برای سرمایه­گذاران محترم، همواره جزو سیاست­های راهبردی و از دغدغه ­های شرکت بورس اوراق بهادار تهران بوده ­است. یادآور شد:از اواسط سال ۱۳۹۶، راه­ اندازی بستر معاملات برخط قرارداد‌های اختیار معامله و ارتقای سامانه مدیریت ریسک آن، در دستور کار بورس تهران قرار گرفت و این مهم، از تاریخ ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ عملیاتی شد که می ­توان آن را "نقطه عطفی در تاریخچه معاملات" این ابزار دانست.

معاون بازار بورس تهران ادامه داد: با مقایسۀ آماری دوره پیش و پس از راه ­اندازی معاملات برخط، شاهد حضور هر چه بیشتر اشخاص حقیقی در این بازار بوده ­ایم. همچنین میانگین روزانه حجم و ارزش (Notional Value) معاملات قرارداد‌های اختیارمعامله در دو دوره مذکور، به­ ترتیب با افزایش ۷۰۳ و ۱۹۳ درصدی، سیر صعودی قابل توجهی را تجربه نموده­ است.

وی تصریح کرد:افزایش ۲۹ درصدی کد‌های فعال حقیقی پس از راه اندازی سامانه معاملات برخط، تأثیر حائز اهمیتی در رشد حجم و عمق معاملات داشته است.

پارچینی با اشاره به این­که از میان شرکت­های نرم­ افزاری ارائه­ دهنده خدمات برخط (OMS) که عهده­ دار انجام معاملات و سامانه مدیریت ریسک این ابزار هستند، در حال حاضر تنها یک شرکت نسبت به ارائه خدمات در این بازار اقدام نموده ­است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با ملحق شدن سایر شرکت­های کارگزاری و شرکت‌های ارائه ­دهنده خدمات برخط (OMS) که نسبت به اخذمجوز‌های مربوطه اقدام نموده­ اند، عمق و نقدشوندگی بازار قرارداد‌های اختیارمعامله بورس تهران با رشدی چشمگیر همراه بوده و با ثبت رکورد‌های پیاپی، افق­های جدیدی را به روی فعالان بازار سرمایه ایران باز نماید.
 

نظر شما