شناسهٔ خبر: 32322959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فیلتر اینستاگرام واکنش مورد انتظار دشمن پس از حذف اکانت‌های فرماندهان سپاهی؛

مدیران شبکه‌های اجتماعی را در دادگاه‌های اروپایی تحت پیگرد قرار دهید

وقتی دشمن به دنبال عدم حضور فرماندهان است، نه تنها باید این فرماندهان با ابزارهای حقوقی مجدداً به صحنه بازگردند، بلکه باید پیاده نظام نیز حضور موثری در صحنه داشته باشند. نباید فرصت استفاده از این رسانه رایگان و فراگیر که به تهدیدهایی علیه منافع غرب تبدیل شده و سلطه غول‌های خبری را به خطر انداخته، به سادگی از دست داد.

صاحب‌خبر -

شبکه‌های اجتماعی را در دادگاه‌های اروپایی تحت پیگیرد قرار دهیداینستاگرام که در گذشته به صورت مورد اقدام به حذف اکانت برخی شخصیت‌های ایران و به طور خاص حساب کاربری منتصب به سردار قاسم سلیمانی می‌نمود، این بار به صورت گسترده حذف حساب‌های کاربری منتسب به فرماندهان سپاه در گذشته و حال حاضر را آغاز کرده است؛ اقدامی که اهدافی فراتر از اعمال تحریم‌های آمریکایی را دنبال می‌کند و به نظر می‌رسد یک حرکت برای واداشتن ایران به تحدید شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک فرصت برای جریان‌سازی در شرایط کنونی است.

به گزارش «تابناک»؛ اینستاگرام یک روز پس از آنکه دولت آمریکا رسماً سپاه پاسداران را در لیست تحریم‌ قرار داد، عملیات حذف حساب کاربری منتسب به شماری از فرماندهان سپاهی فعال در فضای مجازی را آغاز کرد است. در همین راستا علاوه بر حذف سه اکانت منتسب به سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که پیش از این نیز اکانت‌های این فرمانده مخلص حذف شده بود، اکانت‌های سرلشکر باقری، سرلشکر جعفری، سردار پاکپور، سردار کمالی، سردار هادیان‌فر رئیس راهنمایی و رانندگی و... حذف شد و این لیست در حال گسترش است.

چهره‌هایی که برخی از آنها سال‌هاست لباس سپاه را بر تن نکرده‌اند و با عناوین دیگری در نزد افکارعمومی شناخته می‌شوند. از این گروه تا اینجا می‌توان به محمدباقر قالیباف و عزت الله ضرغامی اشاره کرد که سال‌هاست لباس نظامی بر تن نکرده‌اند و به عنوان چهره‌های فعال در فضای سیاسی و اجرایی شناخته می‌شوند. با این حال ظاهراً صرفِ اینکه شخصی روزگاری جزو پرسنل یکی از نهادهای نظامی رسمی ایران نیز بوده باشد، مجوزی برای حذف از شبکه‌های اجتماعی اصلی را صادر می‌کند و آنها با خیال راحت به حذف اکانت‌ها مشغول هستند.

شبکه‌های اجتماعی را در دادگاه‌های اروپایی تحت پیگیرد قرار دهید

سخنگوی اینستاگرام در واکنش به این عملیات گسترده که به نظر می‌رسد با برنامه ریزی و به صورت حساب شده در حال پیاده سازی است، عنوان کرده است: «ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی‌مان، از جمله مربوط به تعیین سپاه [به عنوان سازمان تروریستی خارجی] را رعایت می‌کنیم.»

سردار کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح در واکنش به بسته شدن صفحه اینستاگرام منتسب به وی با تأیید این خبر و با تاکید بر این مطلب که «ما یک پاسداریم» اظهار داشت: «معلوم شد که اینستاگرام و تلگرام در خدمت صهیونیسم است؛ این یک نوع مبارزه است و ان‌شاءالله این مبارزه را تا سرنگونی استکبار جهانی و صهیونیسم و برگزاری نماز جماعت در مسجدالاقصی ادامه خواهیم داد.»

دور از انتظار نیست که این رویه در توییتر نیز تکرار شود و عرصه تا جای ممکن برای اطلاع رسانی سپاهیان محدود شود. تاکنون اقدام عملی از سوی مسئولان دولتی صورت نپذیرفته و صرفاً وزیر ارتباطات با بازنشر دیالوگی از سریال بازی تاج و تخت در پاسخ به استقبال وزارت خارجه اسرائیل از حذف این اکانت‌ها، نوشته است: «When you tear out a man's tongue, you aren't proving him a liar, you're only telling the world that you FEAR what he might say / وقتی دهان یک مرد را می‌بندی، دروغگو بودنش رو ثابت نمی‌کنی، بلکه فقط به دنیا میگی از چیزی که او ممکنه بگه میترسی»

در این شرایط «فیلتر اینستاگرام» در ایران، واکنش مورد انتظار دشمن است و بعید است که آنها بدون سنجش این واکنش، دست به چنین اقدامی زده باشند. از قضا بعید نیست هدف آنها اساساً رساندن ایران به نقطه‌ای است که تمامی شبکه‌های اجتماعی دارای گستره جهانی در ایران فیلتر شود و صدای مردم ایران کمتر از قبل شنیده شود. بی‌شک اگر جلوی دهان یک مرد گرفته شود و مانع از سخن گفتنِ فرماندهان یک سپاه شد، نباید خودخواسته سربازان سپاه نیز دعوت به سکوت شوند بلکه باید فضا برای سخن گفتن فرماندهان مجدداً فراهم شود.

هرچند شاید پیگیری حقوقی این موضوع در دادگاه‌های آمریکا فرجامی نداشته باشد اما به نظر می‌رسد اقدام منطقی تحت تعقیب قرار دادند شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است که این گونه دست به حذف اکانت‌ها می‌زنند. حتی اگر دادگاه‌های آمریکا علیه دولت آمریکا حکمی صادر نکنند، با توجه به آنکه اروپا سپاه پاسداران را سازمان تروریستی قلمداد نمی‌کند، محکومیت شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام در دادگاه‌های اروپایی چندان دشوار نیست و مدیران این شبکه مجبور به تغییر رفتار خواهند شد. نباید فرصت استفاده از این رسانه رایگان و فراگیر که به تهدیدهایی علیه منافع غرب تبدیل شده و سلطه غول‌های خبری را به خطر انداخته، به سادگی از دست داد.

به نظر می‌رسد ایجاد هزینه حقوقی سنگین برای این شبکه‌های اجتماعی باعث خواهد شد آنها به خود اجازه ندهند بدون در نظر گرفتنِ تبعات حقوقی، به سادگی اقدام به حذف اکانت‌های چهره‌های ایران از جمله فرماندهان نظامی نمایند. این اقدام عملی قطعا موثرتر از آن است که پس از حذف این اکانت‌ها، ظرفیت اطلاع رسانی اینستاگرام را به کناری بگذاریم و از آن بگذریم. این دقیقاً چیزی است که دشمن در پی آن است. وقتی دشمن به دنبال عدم حضور فرماندهان است، نه تنها باید این فرماندهان با ابزارهای حقوقی مجدداً به صحنه بازگردند، بلکه باید پیاده نظام نیز حضور موثری در صحنه داشته باشند.

نظر شما