شناسهٔ خبر: 32322904 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بررسی ضرورت های رونق تولید/تامین نقدینگی و مواد اولیه نیاز اصلی واحدهای تولیدی

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: در شرایط فعلی نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ۴ برابر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به  گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص ضرورت های رونق تولید تصریح کرد: مهمترین بحث در تولید بعد از نوسانات شدید نرخ ارز، تامین نقدینگی است. امروزه ۴ برابر سال گذشته نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی افزایش یافته است.

وی افزود: وحدت و فرماندهی در اجرای قوانین برای تامین منابع بخش تولید کشور وجود ندارد. دولت دستور می‌دهد، اما بانک‌ها به هیچ وجه عمل نمی‌کنند.

روغنی اظهار کرد: برنامه‌های وزارت صمت ایده آل است، اما برای عبور از بحران نیاز به زیر ساخت‌هایی داریم.

این مقام مسئول بیان کرد: در شرایط امروز نمی‌توانیم به راحتی انتقال پول انجام دهیم  و به همین دلیل واحد‌های تولیدی مشکل مواد اولیه پیدا کرده اند. در این خصوص تصمیمات جدید بانک مرکزی اعلام شده که امیدواریم کارساز شود.

بیشتر بخوانید: زمینه توسعه و اشتغال واحدهای سرپا باید فراهم شود

وی ادامه داد:یکی دیگر از مشکلات اینست که دچار قوانین متعدد و متناقض هستیم. یکی از راه‌های مناسب در شرایط کنونی توسعه صادرات و ارزآوری است و ممنوعیت‌های صادرات به این هدف آسیب می‌زند. ورود به بازار‌های خارجی و ماندن در آن سخت است و این امر با بخشنامه‌های کوتاه مدت ممنوعین صادراتی، مشکل می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی لازم است که شورای گفتگو و مجلس برای رفع مشکلات تولید هماهنگ تر باشند تا فضای کسب و کار بهبود بیشتری داشته باشد.
 
وی ادامه داد: شورای گفتگو به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل می شود ولی تصمیمات و خروجی های لازم این شورا جذابیت لازم را ندارد.

رونق تولید نقطه تنظیم همه وزارتخانه‌ها باید باشد

زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ارتباط تلفنی در این خصوص تصریح کرد: با توجه به شعار امسال برنامه ریزی‌هایی برای ایجاد رونق تولید در وزارتخانه داشتیم که در ۷ محور اصلی تعیین شده است.

وی افزود: دوبحث در این مسیر مطرح است بعضی موارد در داخل وزارتخانه پیگیری می‌شود و دسته ای در سایر دستگاه‌ها باید مرتفع شود. در شرایط کنونی سیستم کشور باید سیستم رونق ساز باشد و هر سیاستی که دولت اخذ می کند، در اولویت اول  رونق تولیددر نظر گرفته شود و در واقع رونق تولید نقطه تنظیم همه وزارتخانه‌ها باید باشد.

این مقام مسئول با اشاره به محورهای اصلی رونق تولید گفت: توسعه صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه، توسعه تولید و ساخت داخل و برنامه های ویژه برای صنعت پوشاک و لوازم خانگی  از جمله این محورها به شمار می رود.

وی در خصوص تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بیان کرد: این موضوع خارج از اختیارات ماست، اما مورد پیگیری ما قرار دارد. سال گذشته تنها ۲۸ درصد منابع بانکی به تولید آمده در حالیکه در قانون برنامه پنجم توسعه قید شده  بالای ۴۰ درصد منابع بانکی باید به تولید تزریق شود.

زرندی تاکید کرد: برای تحقق هدف رونق تولید باید مجموعه ای از عوامل مهیا شود ؛ هم تحریک تقاضا صورت گیرد و هم افزایش عرضه با تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز تولید انجام گیرد.

وی افزود: اگر امسال دنبال تحول هستیم باید همه دست به دست هم دهیم. باید امسال از ظرفیت موفق‌ها استفاده کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: سال ۹۷ شرایط سخت بود و مشکلاتی برای تولید به وجود آمد. امسال ساماندهی تصمیم گیری ها در دستور کار است  و به سمت ثبات در بخشنامه ها حرکت می کنیم اما در برخی موارد همچون پیاز، ممنوعیت صادرات به دلیل  تنظیم بازار داخل گریز ناپذیر بود.

مشکلات تولیدکنندگان برای ثبت سفارش و تامین مواد اولیه

بر اساس این گزارش مصری نماینده مجلس درباره مهمترین اولویت‌ها برای رونق تولید گفت: با نام گذاری سال‌های متمادی  از سوی مقام معظم رهبری برای تولید و اشتغال، به یک وفاقی در تولید، موانع تولید و گشایش‌هایی که در تولید باید صورت بگیرد رسیده ایم، اما در حیطه عمل خنثی سازی‌ها شروع می‌شود.

وی افزود: تولید به سرمایه، تکنولوژی، نیروی انسانی، مواد اولیه و بازار نیاز دارد. یکی از اولویت‌ها در رونق تولید، تسهیلات است که باید تسهیلاتی که در اختیار تولید کننده خارجی قرار دارد در اختیار تولید کننده داخلی نیز قرار گیرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: تولید کننده نیاز به واردات مواد اولیه دارد که ضوابط بانکی مشکلاتی برای تولید بوجود آورده است بنابراین نقدینگی، تسهیل در نقدینگی برای رونق تولید مهم است.

مصری گفت: مدت اعتباری که بانک مرکزی برای ثبت سفارش به صرافی اعلام می‌کند یکماه است که تولید کننده‌ها را در ثبت سفارش‌ با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: کمیسیون ویژه برای رفع موانع تولید در مجلس تشکیل شده است که به سرعت و سهولت حاضریم تسهیلات لازم برای رونق تولید را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما