شناسهٔ خبر: 32319586 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مسير توسعه قشم با سرعت به پيش مي رود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - قشم - ايرنا - مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با وجود رفتار غير حرفه اي و غير انساني آمريکا، مسير توسعه در ايران و به ويژه در جزيره قشم با سرعت به پيش مي رود

به گزارش ايرنا، حميد رضا مومني روز سه شنبه درنشست مسوولان سازمان منطقه آزاد قشم و سرمايه گذاران خارجي افزود: برخلاف تصور آمريکا، اين کشور صاحب دنيا نيست و ايران هم اکنون ارتباط مناسبي با کشورهاي مختلف جهان دارد.
وي ادامه داد: اگرچه فشارهايي متوجه ايران و قشم است اما هم اکنون چين، فرانسه و ايتاليا و تعدادي از کشورهاي آسيايي سرمايه گذاري هاي مختلفي در منطقه آزاد قشم انجام داده اند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصريح کرد: هم اکنون 245 هزار ميليارد ريال توسط سرمايه گذاران داخلي و سه ميليارد يورو توسط سرمايه گذاران خارجي در قشم در حال انجام است.
وي افزود: بزرگترين طرح جزيره قشم با سرمايه هشت ميليارد دلاري چيني ها آغاز شده است و روند مناسبي دارد.
مومني ادامه داد: صربستان نيز قراردادي چهار ميليارد دلاري با سازمان منطقه آزاد قشم منعقد کرد که در بخش هاي مختلف طرح هايي اجرايي مي شود.
وي اظهار داشت: همچنين سه ميليارد دلار توسط ايرانيان در حوزه پتروشيمي در حال انجام است و از پيشرفت مناسبي برخوردار است.
مديرعامل سازمان مناطقه آزاد قشم در ادامه گفت: اين امور نشان مي دهد که توسعه به شکل مناسبي در قشم در حال انجام است و اين مسير با قدرت ادامه پيدا مي کند.
وي لازم نبودن ويزا، معافيت مالياتي 20 ساله، گمرک مخصوص منطقه آزاد و بيمه اي متفاوت با سرزمين اصلي را از جمله تفاوت ها و فرصت هاي قشم براي شرمايه گذاري دانست.
مومني ادامه داد: جزيره قشم هزار و 500 کيلومتر مربع وسعت دارد که 300 کيلومتر از آن منطقه آزاد و يک هزار و 200 کيلومتر ديگر منطقه ويژه اقتصادي است و جزيره هنگام نيز با 33 کيلومتر مربع وسعت منطقه ويژه اقتصادي در جوار اين جزيره است.
وي گفت: قشم در حساس ترين نقطه کشور يعني تنگه هرمز قرار دارد و اين امر يک تمايز مثبت براي قشم محسوب مي شود.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد با اشاره به ورود سالانه 6 ميليون گردشگر به جزيره قشم افزود: گردشگري يکي از محورهاي مختلف جزيره قشم براي توسعه است.
وي ادامه داد: قشم در آينده اي نزديک به هاب ورزش هاي هوايي و دريايي کشور تبديل مي شود و در حوزه گردشگري خاص نيز تنها ژيوپارک کشور است که عضو جامعه جهاني ژئوپارک هاي يونسکو شده است.
مومني بيان داشت: درحوزه نفت، گاز و پتروشيمي نيز هفت ميدان نفت و گاز در داخل جزيره و محدوده قشم وجود دارد.
وي افزود: هم اکنون20 هزار بشکه نفت در قشم استخراج و به سرزمين اصلي صادر مي شود.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: يک پالايشگاه نفت سنگين امسال با 35 هزار تُن به بهره برداري مي رسد و سال آينده نيز مرحله بعدي با 35 هزار تُن ظرفيت جديد وارد مدار توليد مي شود.
وي اظهار داشت: 2 نيروگاه برق با ظرفيت هر کدام 500 مگاوات در حال ساخت است که در پايان سال اولين نيروگاه به بهره برداري مي رسد.
مومني افزود: سال گذشته نيروگاه خورشيدي قشم توسط سرمايه گذار ايتاليايي ساخته و وارد مدار شد.
وي ادامه داد: در حوزه بانکرينگ سوخت هم اکنون 50هزار تُن ظرفيت ايجاد شده و سوخت گيري به کشتي هاي خليج فارس در حال انجام است و تا 2 سال آينده 750 هزار تُن ظرفيت ايجاد مي شود.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابراز داشت: سرمايه گذاري براي 100 ميليون بشکه ذخيره سازي سوخت در حال انجام است که تا پايان سال جاري، 12 ميليون بشکه ظرفيت به بهره برداري مي رسد.
وي به حوزه شيلات اشاره و تصريح کرد: هم اکنون 250 هکتار به توسعه شيلات اختصاص يافته است که توليدات آن به کشورهاي فرانسه، روسيه و چين صادر مي شود.
مومني افزود: توليد 80 هزار تُن ماهي به روش پرورش در قفس جزء اهداف در حوزه شيلات است که در اين مسير از کشور ويتنام کمک گرفته مي شود تا از تجربيات آنان در اين حوزه استفاده شود.
وي خاطرنشان کرد: با مجوز دولت، در حال مذاکره با پنج کشور آفريقايي از جمله اتيوپي، آفريقاي جنوبي، جيبوتي، سودان، سومالي هستيم تا از کمک هاي آنان براي سرعت دادن به مسير توسعه استفاده شود.
در اين نشست سفرا و نماينده هاي کشورهاي افغانستان، روسيه، اتريش، هندوستان، آفريقاي جنوبي و قزاقستان با ظرفيت هاي اقتصادي جزيره قشم آشنا شدند.
جزيره قشم با مساحت يک هزار و 500 کيلومتر در سال هاي 69 و 70 با تصميم دولت به 2 بخش منطقه آزاد با مساحت 300 کيلومتر و منطقه ويژه اقتصادي با مساحت يکهزار و 200 کيلومتر تقسيم شد.
پيوند اقتصاد ملي به اقتصاد جهاني، انتقال تکنولوژي پيشرفته به منطقه، جذب سرمايه هاي خارجي، تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص و افزايش صادرات و کسب در آمدهاي ارزي از جمله هدف هاي ايجاد منطقه آزاد قشم است.
شهرستان قشم شامل جزيره‌هاي قشم، هنگام و لارک با 150 هزار نفر جمعيت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500 /6048
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما