شناسهٔ خبر: 32319505 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

مسیر توسعه قشم با سرعت به پیش می رود

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با وجود رفتار غیر حرفه ای و غیر انسانی آمریکا، مسیر توسعه در ایران و به ویژه در جزیره قشم با سرعت به پیش می رود

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حمید رضا مومنی روز سه شنبه درنشست مسوولان سازمان منطقه آزاد قشم و سرمایه گذاران خارجی افزود: برخلاف تصور آمریکا، این کشور صاحب دنیا نیست و ایران هم اکنون ارتباط مناسبی با کشورهای مختلف جهان دارد.
وی ادامه داد: اگرچه فشارهایی متوجه ایران و قشم است اما هم اکنون چین، فرانسه و ایتالیا و تعدادی از کشورهای آسیایی سرمایه گذاری های مختلفی در منطقه آزاد قشم انجام داده اند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: هم اکنون 245 هزار میلیارد ریال توسط سرمایه گذاران داخلی و سه میلیارد یورو توسط سرمایه گذاران خارجی در قشم در حال انجام است.
وی افزود: بزرگترین طرح جزیره قشم با سرمایه هشت میلیارد دلاری چینی ها آغاز شده است و روند مناسبی دارد.
مومنی ادامه داد: صربستان نیز قراردادی چهار میلیارد دلاری با سازمان منطقه آزاد قشم منعقد کرد که در بخش های مختلف طرح هایی اجرایی می شود.
وی اظهار داشت: همچنین سه میلیارد دلار توسط ایرانیان در حوزه پتروشیمی در حال انجام است و از پیشرفت مناسبی برخوردار است.
مدیرعامل سازمان مناطقه آزاد قشم در ادامه گفت: این امور نشان می دهد که توسعه به شکل مناسبی در قشم در حال انجام است و این مسیر با قدرت ادامه پیدا می کند.
وی لازم نبودن ویزا، معافیت مالیاتی 20 ساله، گمرک مخصوص منطقه آزاد و بیمه ای متفاوت با سرزمین اصلی را از جمله تفاوت ها و فرصت های قشم برای شرمایه گذاری دانست.
مومنی ادامه داد: جزیره قشم هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت دارد که 300 کیلومتر از آن منطقه آزاد و یک هزار و 200 کیلومتر دیگر منطقه ویژه اقتصادی است و جزیره هنگام نیز با 33 کیلومتر مربع وسعت منطقه ویژه اقتصادی در جوار این جزیره است.
وی گفت: قشم در حساس ترین نقطه کشور یعنی تنگه هرمز قرار دارد و این امر یک تمایز مثبت برای قشم محسوب می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با اشاره به ورود سالانه 6 میلیون گردشگر به جزیره قشم افزود: گردشگری یکی از محورهای مختلف جزیره قشم برای توسعه است.
وی ادامه داد: قشم در آینده ای نزدیک به هاب ورزش های هوایی و دریایی کشور تبدیل می شود و در حوزه گردشگری خاص نیز تنها ژیوپارک کشور است که عضو جامعه جهانی ژئوپارک های یونسکو شده است.
مومنی بیان داشت: درحوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز هفت میدان نفت و گاز در داخل جزیره و محدوده قشم وجود دارد.
وی افزود: هم اکنون20 هزار بشکه نفت در قشم استخراج و به سرزمین اصلی صادر می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: یک پالایشگاه نفت سنگین امسال با 35 هزار تُن به بهره برداری می رسد و سال آینده نیز مرحله بعدی با 35 هزار تُن ظرفیت جدید وارد مدار تولید می شود.
وی اظهار داشت: 2 نیروگاه برق با ظرفیت هر کدام 500 مگاوات در حال ساخت است که در پایان سال اولین نیروگاه به بهره برداری می رسد.
مومنی افزود: سال گذشته نیروگاه خورشیدی قشم توسط سرمایه گذار ایتالیایی ساخته و وارد مدار شد.
وی ادامه داد: در حوزه بانکرینگ سوخت هم اکنون 50هزار تُن ظرفیت ایجاد شده و سوخت گیری به کشتی های خلیج فارس در حال انجام است و تا 2 سال آینده 750 هزار تُن ظرفیت ایجاد می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابراز داشت: سرمایه گذاری برای 100 میلیون بشکه ذخیره سازی سوخت در حال انجام است که تا پایان سال جاری، 12 میلیون بشکه ظرفیت به بهره برداری می رسد.
وی به حوزه شیلات اشاره و تصریح کرد: هم اکنون 250 هکتار به توسعه شیلات اختصاص یافته است که تولیدات آن به کشورهای فرانسه، روسیه و چین صادر می شود.
مومنی افزود: تولید 80 هزار تُن ماهی به روش پرورش در قفس جزء اهداف در حوزه شیلات است که در این مسیر از کشور ویتنام کمک گرفته می شود تا از تجربیات آنان در این حوزه استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: با مجوز دولت، در حال مذاکره با پنج کشور آفریقایی از جمله اتیوپی، آفریقای جنوبی، جیبوتی، سودان، سومالی هستیم تا از کمک های آنان برای سرعت دادن به مسیر توسعه استفاده شود.
در این نشست سفرا و نماینده های کشورهای افغانستان، روسیه، اتریش، هندوستان، آفریقای جنوبی و قزاقستان با ظرفیت های اقتصادی جزیره قشم آشنا شدند.
جزیره قشم با مساحت یک هزار و 500 کیلومتر در سال های 69 و 70 با تصمیم دولت به 2 بخش منطقه آزاد با مساحت 300 کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و 200 کیلومتر تقسیم شد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف های ایجاد منطقه آزاد قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500 /6048

نظر شما