شناسهٔ خبر: 32318409 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

جامعه ایران به فرهنگ ایمنی نیاز دارد

تهران- ایرنا- استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران معتقد است: نبود فرهنگ ایمنی در جامعه باعث افزایش بی نظمی و دامن زدن به شرایط بحرانی پس از وقوع بلایایی چون سیل و زلزله شده است از این رو، نیازمند شکل گیری فرهنگ ایمنی در سطح سازمانی و مردمی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، موسی عنبری امروز سه شنبه در «نشست افکار عمومی جامعه ایران در قبال فاجعه» که در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ کنونی ایران به فرهنگ زرق و برق تبدیل و از فرهنگ ایمنی دور شده است. افکار عمومی علاقه ای به هزینه برای مقاوم سازی ندارند و تنها به ظواهر امر می پردازند.
وی افزود: سازمان ها نیز به چنین اموری حساس نیستند و بخش زیادی از زیبایی ها به حوزه های کلان و کلی اختصاص یافته است، مسائل ایمنی در ساختمان ها رعایت نمی شود و منطق مقابله با فاجعه عقلانی نیست.
عنبری با بیان اینکه نبود اطلاع رسانی، آگاهی و آموزش های ایمنی باعث عدم همکاری افکار عمومی در مواقع وقوع فجایع طبیعی و غیرطبیعی شده است، تصریح کرد: با مخاطرات باید برخوردی بدون رابطه و به دور از عرف و تقدیر داست و نگاه علمی را در مواجهه با آن تلفیق کرد.
این استاد جامعه شناسی معتقد است: باید نگاه عقلانی به بحران داشت اما فرهنگ ما عقلانی و با کنش عاقلانه نیست، مشارکت های مردم نیز در چنین مواقعی بدون آگاهی است. میزان دقت در کمک رسانی در نهادهای انسانی پایین است.
عنبری افزود: ایران جزو کشورهای حادثه خیز است که زلزله و سیل جزو فجایع اصلی آن به شمار می روند در حالی است که افکار عمومی و جامعه برای مواجهه با فجایع طبیعی آموزش ندیده است.
وی با تاکید بر اینکه افکار عمومی نگاه تقدیرگرایانه به بلایای طبیعی دارند و همچنان با مفاهیمی چون غضب، نعمت یا رحمت بلایای طبیعی را تحلیل می کنند، ادامه داد: غلبه چنین نگاهی امکان مدیریت بحران را به هنگام وقوع چنین فجایع از افکار عمومی سلب می کند.
این جامعه شناس افزود: نگاه تقدیرگرایانه باعث کاهش مشارکت مردمی و نبود مدیریت بحران در این مواقع می شود و قدرت کنترل کردن بحران را از فرد و افراد جامعه می گیرد. چرا که آنان تصور می کنند سیل یا زلزله اموری جدا هستند که با کارکرد انسان رابطه نداشته و انسان قادر به کنترل آن نیست.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نخستین فاجعه پس از وقوع سیل و زلزله وقوع ناامنی است، عنوان کرد: وقوع ناامنی هایی چون دزدی و پراکنده کاری های از آسیب هایی بعدی پس از بلایای طبیعی است.
عنبری گفت: در زمان وقوع بحران افکار عمومی دارای دو دیدگاه است؛ نخست اینکه افکار عمومی یا مشارکت نمی کنند و دوم در صورت مشارکت، خارج از نرمال و نظم به مشارکت می پردازند.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران عنوان کرد: بی اعتمادی شکل گرفته در جامعه نیز به بحران و بی نظمی دامن می زند و مردم گاهی نیز خود به بحران دامن زده و فضا را از شکل امدادی خارج می سازند. این بی اعتمادی ناشی از وعده های تحقق نیافته در دوره های قبلی است. در این شرایط مردم نیز به صورت شخصی یا در قالب سلبریتی ها کمک های خود را ارسال می کنند.
وی با بیان این که در مواقع بحران در کشور فرماندهی و مدیریت منظم نیز وجود ندارد، گفت: آسیب های پس از بحران در مواقع بی نظمی افزایش می یابد و این در نبود فرهنگ ایمنی تشدید می شود.

**9283**1601**

نظر شما