شناسهٔ خبر: 32318090 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بازدید تولیت آستان قدس‌رضوی از منطقه «کل‌آباد» آق‌قلا

تولیت آستان قدس‌رضوی دقایقی قبل از منطقه سیل‎زده «کل‎آباد» آق‎قلا بازدید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

حجت‎الاسلام احمد مروی که برای بازدید از مناطق سیل‎زده و بررسی آخرین روند امدادرسانی به سیل‎زدگان به استان گلستان سفر کرده است دقایقی پیش از منطقه سیل‌زده «کل‌آباد» آق‌قلا بازدید و با مردم سیل‌زده این منطقه گفت‌وگو کرد.

آستان قدس‌رضوی 100 گروه جهادی را برای کمک به سیل‎زدگان در استان‎های سیل‎زده تشکیل داده و یک هزار نفر از خادمیاران در مناطق سیل‎زده در حال فعالیت هستند.

همچنین آشپزخانه‎های آستان قدس‌رضوی در هر سه استان سیل‎زده مستقر شدند و غذای گرم به مردم می‎دهند که به گفته تولیت آستان قدس رضوی این اقداماتی است که آستان قدس رضوی در مرحله نخست کمک‎رسانی به سیل‎زدگان در دستور کار قرار دارد و در مرحله بعدی در بازسازی منازل مسکونی و مدارس مشارکت خواهد کرد.

تولیت آستان قدس‌رضوی پس از بازدید از مناطق سیل‌زده آق‌قلا، عازم گمیشان شده  تا از نزدیک در جریان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان قرار بگیرد.

گفتنی است استان گلستان در آخرین روزهای سال 1397 با یکی از کم‌نظیرترین بارش‌های تاریخ خود مواجه بود به‌طوری‌که برابر داده‌های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 میلیمتر تا 353 میلیمتر باران در مدت زمان کوتاهی بارید و همین عامل باعث طغیان رودخانه‌ها و سرریز سدهای منطقه شده که این شرایط همچنان ادامه دارد.

شهرهای آق‌قلا، گُمیشان و روستاهای تابعه بیشتر از سایر نقاط استان گلستان بر اثر وقوع سیل آسیب دیده‌اند.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که سیل اخیر، حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، زیرساختی و ... استان وارد کرده که ظرف چند روز آینده میزان دقیق‌تر آن اعلام می‌شود.

حدود 270 هزار هکتار از اراضی استان تحت تأثیر سیل قرار گرفتند که حدود 100 هزار هکتار به طور کامل محصول خود را از دست دادند و با توجه به ماندگاری سیلاب در زمین‌ها امکان افزایش این میزان وجود دارد.

با وجود تلاش‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان، مشکلات زیرساختی در بخش‌های آب و برق و راه و ... در بسیاری از مناطق موقتا برطرف شده اما نیازمند بازسازی است.

در این حادثه که بر اثر بارندگی در سه روز به میزان ۷۰ درصد بارندگی سالیانه استان رخ داد، بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی استان آسیب دید.

از این تعداد ۸ هزار واحد به صورت کامل نیازمند بازسازی است و مابقی نیز باید بهسازی شوند.

 یک‌هزار و 100 کیلومتر از راه‌های استان آسیب دیده که در بعضی نقاط مجبور به شکافتن جاده و لوله‌گذاری برای عبور آب شده‌ایم و در بخش کشاورزی نیز ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را آب فرا گرفت که محصول ۱۰۰ هزار هکتار کاملاً تخریب شد و مدیران استان در تلاش هستند محصول باقی اراضی را از خطر نابودی نجات دهند.

تا زمان احداث مسکن مقاوم برای آسیب‌دیدگان نیازمند قریب به ۵ هزار کانکس هستیم که مدیران استان امیدوار هستند آژانس‌های بین‌المللی در این بخش به استان کمک کنند.

 

نظر شما