به گزارش روابطعمومي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاعرساني، محمد خدادي در ديدار با جمعي از اعضاي شوراي عالي تشکلهاي مطبوعاتي کشور که در سالن نشستهاي موسسه فرهنگي- مطبوعاتي نشرآوران برگزار شد، شرايط پيچيده و مشکلات جاري بر فعاليتهاي رسانهاي کشور را مهمترين دليل خود براي پذيرش اين مسئوليت عنوان کرد و افزود: اعتقادم بر اين است که بايد فعالان صنف رسانه در اين مسئوليت خدمتگذاري کنند.
معاون مطبوعاتي با تاکيد بر اينکه رسانهها در برهههاي مختلف به ياري کشور شتافتهاند، از آنها به عنوان خط مقدم حضور در همه عرصه هاي سخت براي مبارزه با مشکلات، بحرانها و حساسيتها در مقاطع مختلف ياد کرد و گفت: رسانهها، شريانهاي حرکت و تحول در کشور را زنده نگه داشتهاند؛ در دفاع و مقاومت و ديگر بزنگاههاي بينالمللي و ملي و در عرصههاي مختلف سياسي- اجتماعي- اقتصادي و... همواره مهمترين نقش را ايفا کردهاند.
خدادي با بيان اينکه مشکلات حاکم بر فعاليتهاي رسانهاي تنها از طريق فعاليت روزآمد و کارآمد صنف قابل رفع است، گفت: مساله اين است که ما رسانهنگاران وظيفه خدمترساني به تمام صنوف را بهخوبي انجام ميدهيم غير از خود صنف رسانه!
وي در ادامه با اشاره به اينکه هماکنون بالغ بر 10هزار نفر داراي مجوز رسانه، مدعي تخصص در اين صنف هستند و اين درحالي است که غالب افراد هزينه خيلي از کالاها را غير از محصول رسانهاي پرداخت ميکنند، افزود: متاسفانه حرفه ما به جاي مهارت به شغلي فراگير تبديل شده و هويت از آن گرفته شده است.
خدادي توجه به «هويت حرفهاي و صنفي، اقتصاد رسانه و توليد محتواي تخصصي و اثرگذار» را از جمله راهبردهاي اصلي خود عنوان کرد و در تشريح مشکلات اقتصادي رسانهها، با اشاره به اينکه مشکل رسانههاي کشور بي توجهي تاريخي به نقش و اثر اقتصاد رسانه در استمرار حرکت رسانه بوده است، گفت: بنگاههاي اقتصادي کشور بايد به سهم و نقش رسانهها توجه بيشتري داشته باشند چراکه آنها در بدترين شرايط، بيشترين نياز را به رسانهها دارند.
وي افزود: رسانه بستر انتقال اطلاعات براي ايجاد ارتباط منجر به اثرگذاري و شريکسازي است بنابراين بايد براي اقناع و اثرگذاري در مخاطبان به رسانهها سهم و نقش بيشتري داده شود.
معاون مطبوعاتي همچنين در تشريح راهبرد ديگر مورد تاکيد خود به تخصصي شدن رسانهها بهعنوان يکي از راهکارهاي لازم در توسعه اقتصادي رسانهها اشاره کرد و گفت: در سياستگذاريها به گسترش رسانهها در حوزههاي تخصصي توجه ويژهاي خواهد شد. او در پايان ضمن تاکيد بر ايجاد ارتباط مستمر و منظم با اهالي رسانه، بر همافزايي فکري اصحاب رسانه و تشکلهاي رسانهاي براي حل مسائل حاکم بر فعاليتهاي رسانهاي تاکيد کرد.
در ابتداي اين ديدار، مديران برخي رسانهها و انجمنهاي صنفي به بيان دغدغهها و موضوعات مدنظر از جمله مشکل کاغذ مطبوعات، طرح ترافيک خبرنگاران، نحوه تخصيص يارانههاي حمايتي، مسائل حقوقي و قضايي و توزيع مطبوعات پرداختند.
مديران و نمايندگان انجمن صنفي مديران رسانه، انجمن مديران رسانههاي غير دولتي، انجمن صنفي نشريات تخصصي کشاورزي و صنايع غذايي کشور و انجمن صنفي مديران نشريات ايران، از جمله حاضرين در اين نشست بودند.
نظر شما