شناسهٔ خبر: 32317495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در مدیریت اطلاعات بلایا:

75 درصد کل حوادث و بلایا ریشه های آب و هوایی دارند

تهران- ایرنا- هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه(APDIM) گفت: 75 درصد کل حوادث و بلایا در دنیا ریشه های آب و هوایی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا مصطفی محقق عصر سه شنبه در نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی که با حضور مدیران اجرایی، کارشناسان و اساتید برجسته سازمان نقشه برداری کشور در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.
وی که در این نشست تخصصی با موضوع ضرورت کاهش ریسک حوادث تدریجی و آب و هوائی در کشور سخنرانی می کرد، اظهار داشت: جامعه ایرانی از اکنون باید با یک روش و مدل جدید تغییر جهانی در مدل ریسک حوادث و بلایا آشنا شده و با این تغییر جهانی زندگی کنند.
هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه توضیح داد: به صورت خلاصه تر باید این گونه عنوان کرد که ایران در حال حرکت به سمت ریسک های متراکم و گسترده است.
محقق با اشاره به آثار مختلف حوادث تدریجی و ناگهانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه اضافه کرد: متوسط زیان سالانه کشورهای مختلف در این منطقه در اثر وقوع زلزله، سیل، طوفان و سونامی است که حوادث یادشده سالانه تهدیدی معادل 5 میلیارد دلار را بر ایران می گذارد و اگر کشوری بخواهد رشد کند بخش زیادی از این تهدیدات حوادث را خواهد داشت.
این مقام مسئول در سازمان ملل متحد، تصریح کرد: انباشتگی ریسک حوادث و بلایا مفهوم جدید و مهمی است که در حوادث تدریجی رخ داده در این منطقه دیده می شوند و مخاطرات و حوادث تدریجی با هم مرتبط و ارتباط دارند.
محقق با اشاره به اینکه خطر حوادث آب و هوایی و اقلیمی در آسیا و اقیانوسیه شامل طوفان، سیل، خشکسالی و گردوغبار است، گفت: با توجه به مخاطرات یادشده تراکم ریسک در این منطقه بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه راه حل مقابله با چنین ریسک های ایجاد ارتباط میان علم، سیاستگذاری و اقدام است، یادآور شد: در این راستا باید میان جامعه علمی کشور با بخش های سیاستگذاری ارتباط نظامندی وجود داشته باشد.
«منطقه آسیا و اقیانوسیه، حادثه‌ خیز‌ترین منطقه جهان است. وقوع سیل‌ها، گرد بادها، زمین ‌لرزه‌ها و طوفان‌ های شن و گردوغبار منجر به نابودی غم ‌انگیز حیات انسانها می‌ شود، نسل ‌های مختلف را در فقر گرفتار می‌کند و هزینه ‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. علاوه ‌بر این، آثار تغییرات آب و هوایی، این فجایع فزآینده را تشدید می‌کند و مرز نمی شناسد.»
به گزارش ایرنا، «اپدیم» (APDIM) یک مرکز وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) است که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و به طور اخص سازمان برنامه و بودجه کشور، با گذشت بیش از یک دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاکره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی؛ سرانجام در تهران افتتاح شده است.
این مرکز با هدف خدمت‌ رسانی در زمینه اطلاعات بلایا به ویژه زلزله برای کشورهای عضو «اسکاپ» راه‌اندازی شده و تلاش دارد در زمینه مدیریت دانش، ظریف‌سازی، انتقال دانش فنی و تجارب موفق سایر کشورها در قالب همکاری‌های جنوب - جنوب در راستای افزایش تاب ‌آوری در زمینه بلایا و کاهش خطرات آن انجام وظیفه کند.
از 40 بلای طبیعی شناخته شده در دنیا، 30 مورد آن در کشورمان رخ داده که از مهم‌ترین و پربسامدترین آنها می‌توان به زلزله اشاره کرد که تلفات و خسارات فراوانی بر جای گذاشته است. با توجه به این مسائل، تاسیس مرکز «اپدیم» در راستای پاسخگویی به نیازهای منطقه و کشور بوده است.
راه اندازی مرکز منطقه ‌ای اپدیم (APDIM) در تهران در شصت و هفتمین اجلاس اسکاپ در سال 2011 ( 1389) با اجماع کشورهای عضو در قطعنامه 4/67 تصویب شد و در سال 2015 ( 1394) در قطعنامه11/71 برنامه راهبردی، اساسنامه آن به تصویب رسید.
‎مرکز اپدیم (APDIM) با محور اهداف بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران و با تلاش‌‌های پیگیرانه سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری وزارت امور خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان نقشه ‌برداری و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همکاری با اسکاپ و با هدف جذب کمک‌های فنی و بهره‌مندی از امکانات سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اعتمادسازی و معرفی توانمندی‌های کشور و تعامل با کشورهای منطقه ایجاد می شود.
‎کاهش آثار منفی بلایای طبیعی از طریق تقویت مدیریت اطلاعات حوادث و بلایا در آسیا و اقیانوسیه، تقویت توانایی ها و ظرفیت‌های فنی و سازمانی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا، کاهش خطرپذیری بلایا و اجرای چارچوب توافق سندای ( این توافق اهداف و برنامه اقدام نخست را برای کاهش خطر در زمان وقوع بلایای طبیعی شناسایی می کند) در خصوص افزایش مقاومت پذیری در برابر بلایای طبیعی و کمک به تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌های منطقه‌ای میان کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات بلایا همسو با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها و دستیابی به اهداف توسعه هزاره، از اهداف مرکزاپدیم(APDIM) است.
اجتمام*7029*1193

نظر شما