شناسهٔ خبر: 32316073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استان بوشهر را بهتر بشناسیم

تنگستان ناحیه‌ای است در شرق دشتستان با مرکزیت اهرم که دارای دو بخش مرکزی و دلوار بوده و در استان بوشهر واقع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تنگستان ناحیه‌ای است در شرق دشتستان با مرکزیت اهرم که دارای دو بخش مرکزی و دلوار بوده و در استان بوشهر واقع شده است.

علت نامگذاری این شهرستان به تنگستان اینطور آورده شده است که در قسمتهای ساحلی آن تَنْگهایی صعب العبور وجود دارد و همچنین اراضی و مناطق مسکونی آن در فضای کم و تنگِ میان کوه و دریا واقع شده‌است.

تنگستان قدیم محدود به قسمتهای ساحلی آن می‌شد اما بعدها مناطق بوشهر دستخوش تقسیماتی شد که اهرم و توابع آن، باغک، بنه گز و… به تنگستان اضافه شدند.

قلعه معروف تنگستان در آبادی «پهلوان کشی» واقع است که خرابه‌های آن باقی مانده است.

نام یکی از آبادی‌های تنگستان «تد دومری» است که به عقیده عده‌ای از اندیشمندان و مورخین، یاد‌آور قوم تجارت پیشه بسیار معروف خاورمیانه امروزی (سوریه) یعنی «تدمر» یا «پالمیر» باستانی است.
در مراوده مردم آشور، بابل، سومر واکد با سواحل خلیج فارس و رفت و آمد فنیقی‌ها و تدمری در خلیج فارس و سواحل آن در دوران گذشته محل شک و تردید نیست و در تمام طول سواحل، منطقه‌ای مناسب‌تر از منطقه تنگستان و دشتی و دشتستان نداشته است.

مراکز دیدنی:

کوشک اردشیر، قلعه زار خضر خان، منطقه روستایی اهرم، رودخانه اهرم، آبگرم اهرم، آبگرم قوچارک، آبگرم میر احمد، چشمه میر احمد

منبع:میزان

انتهای پیام/

معرفی شهر تنگستان بوشهر

برچسب‌ها:

نظر شما