شناسهٔ خبر: 32315724 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

جایگاه برتر ایران در صنعت گلخانه‌سازی/نقش گلخانه ها در افزایش بهره وری و رونق تولید

صاحب‌خبر -

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قوانینی در گذشته وضع شده که برخی از آنها مانعی برای توسعه گلخانهها محسوب میشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایسنا، محمدعلی طهماسبی سهشنبه 27 فروردین در همایش نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شیراز با اشاره به اقبال دنیا به توسعه گلخانه به ویژه در کشورهای آسیایی، اظهار کرد: کشورهای اروپایی نیز با تکنولوژی‌های پیشرفته به صنعت گلخانه وارد شدند.

وی با بیان اینکه ایران در صنعت گلخانه‌سازی حرف برای گفتن دارد، افرود: در طراحی و ساخت گلخانه امروز ایران به نقطه ای رسیده است و باید برای توسعه این مسیر موانع از پیش پای سرمایه‌گذاران برداشته و راه هموار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای توسعه گلخانه‌ها بخشنامه‌های زیادی شده است، خاطرنشان کرد: ستادهای اقتصاد مقاومتی در استان‌ها بسیاری از مشکلات را حل کرد و علاوه بر آن ما در جهاد کشاورزی تجربه استان‌ها را در اختیار همه قرار می‌دهیم.

طهماسبی با بیان اینکه استانداری‌ها می‌توانند براساس تشخیص خود در زمینه توسعه گلخانه‌ها اقدام کنند، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مشکل بوده رعایت حریم در موضوع گلخانه‌ها است که کارشناسی شده نبوده است.

وی با اشاره به مشکل دیگر توسعه گلخانه‌ها، تصریح کرد: موضوع دیگر طولانی شدن و تعداد مجوزهای لازم است که اگر همه امور تحت عنوان یک بسته گلخانه‌ای در نظر گرفته شود و همه چیز در آن جای گیرد دیگر متقاضی برای گرفتن مجوز نیاز نیست به چندین اداره مراجعه کند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مسائلی که در گلخانه‌ها باید رعایت شود، تنوع محصولات است به ویژه اینکه تقاضای بازار برای محصولات خارج از فصل زیاد است.

طهماسبی با اشاره به برخی از شبهات درباره مخرب بودن گلخانه‌ها برای محیط زیست افزود: گازهای گلخانه‌ای ربطی به گلخانه‌های کشاورزی ندارد و گلخانه‌ها نه تنها مضر نیستند بلکه برای محیط زیست مفید نیز هستند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌ها بیشترین نقش را در ترسیب کربن دارند، بیان کرد: اگر گلخانه‌ها نباشند، باید هزینه‌ای برای ترسیب کربن پرداخت شود در صورتی که با توسعه گلخانه‌ها نه تنها رونق کشاورزی صورت می‌گیرد بلکه ترسیب کربن نیز انجام می‌شود.

نقش مهم فرهنگ توسعه گلخانه‌ای در رونق تولید و صادرات

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور معتقد است که فرهنگ توسعه گلخانه‌ای منجر به ایفای نقش اساسی در رونق تولید و نهایتا صادرات محصولات کشاورزی می ‎‌ شود.

شاهرخ رمضان‌نژاد امروز در همایش نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شیراز خاطرنشان کرد: گلخانه‌ها به دلیل اینکه بهره‌وری بالایی در کشاورزی دارند، می‌توانند نقش مهمی در تحقق رونق تولید داشته باشند.

وی که معتقد است مهم‌ترین ابزاری که می‌تواند در رونق تولید موفق عمل کند، بهره‌وری است، افزود: اگر سیاست بهره‌وری را در کشاورزی دنبال کنیم بی‌شک به رونق تولید نیز می‌رسیم .

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه گلخانه‌ها یکی از بهره‌ورترین روش‌های تولید در کشاورزی است، گفت: سهم بهره‌وری در رشد کشور نیز در برنامه ششم دیده شده است و بهره‌وری به این معناست که با هزینه کمتر به تولید بیشتر دست پیدا کنیم .

رمضان‌نژاد با بیان اینکه مجریان بهره‌وری به ویژه در زمینه کشاورزی بیشترین نتیجه را می‌برند، گفت: یکی از موضوعات مهم در زمینه کشاورزی آب است که با بهره‌وری می‌توان آب را به عنوان ذخیره و پس انداز برای بهره‌ور در نظر گرفت .

وی با تاکید بر نقش گلخانه‌ها در بهره‌وری، عنوان کرد: در سطوح مختلف این امکان در اختیار تمامی متقاضیان قرار می‌گیرد و فرقی بین گلخانه‌های کوچک و بزرگ نیست .

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه فعالیت در حوزه گلخانه یکی از سودآورترین فعالیت‌ها است، اظهار کرد: اگر این فعالیت به صورت زنجیره‌ای دنبال شود می‌تواند سودآوری بیشتری داشته باشد .

رمضان‌نژاد با بیان اینکه صدور مجوزها یکی از ماموریت‌های نظام مهندسی کشاورزی در زمینه توسعه گلخانه‌ها است، تصریح کرد: نگاه و رویکرد ما این است که بروکراسی‌های موجود کمتر شود و سرمایه‌گذار مشکلی برای صدور و گرفتن مجوز نداشته باشد .

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط برای سرعت بخشی در امر صدور مجوز همکاری بیشتری داشته باشند، گفت: مسئولان استانی می‌توانند دستگاه‌هایی که کم کاری می‌کنند را به سازمان و استانداری معرفی کنند .

رمضان‌نژاد با بیان اینکه تجارت و بازرگانی موضوع دیگری است که در زمینه گلخانه‌ها دیده می‌شود، افزود: محصولات گلخانه‌ای اغلب صادرات محور است امری که در محصولات کشاورزی تولید شده در فضای باز امکان کمتری دارد .

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: در گلخانه‌ها محصولات متناسب با ذائقه بازار تولید می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما