شناسهٔ خبر: 32313584 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي : مشوق کشت گلخانه اي هستيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شيراز – ايرنا- رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي کشور گفت: گلخانه ها يکي از بهره ورترين روش هاي توليد محصولات کشاورزي هستند و سياست ما تشويق سرمايه گذاران به اتخاذ روش کشت گلخانه اي است.

به گزارش ايرنا شاهرخ رمضان نژاد، سه شنبه در همايش نقش سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي در توسعه کشت گلخانه‌اي در شيراز اضافه کرد: سود آورترين فعاليت در بخش سرمايه گذاري کشاورزي بخش گلخانه است و محصولات گلخانه اي شامل سياست هاي کنترلي تنظيم بازار نخواهد بود و از اين رو نيز شاهد افزايش درآمد صاحبان گلخانه هستيم.
وي عنوان کرد: دريافت مجوز ايجاد گلخانه در کشور علاوه بر اين که زمان بر است مشکلات مختلفي نيز دارد اما يکي از برنامه هايي که اين سازمان به عنوان متولي صدور مجوز ايجاد گلخانه در کشور دارد اين است که روند صدور مجوز تسهيل و مجوز در زمان کمتري صادر شود.
رمضان نژاد گفت: استان فارس در حوزه کشاورزي در کشور پيشگام است و اميد است با توسعه گلخانه در اين استان شاهد پيشگام بودن استان فارس در زمينه توسعه گلخانه ها در کشور باشيم.
وي همچنين به بهره وري در کشاورزي اشاره و اعلام کرد: مهمترين ابزاري که مي تواند باعث رونق توليد در بحث کشاورزي شود بهره وري است و اگر اين عنصر در کشاورزي دنبال نشود، آينده اي براي اين بخش متصور نيست.
رمضان نژاد بيان کرد: محدوديت هاي اقليمي در کشور باعث شده نتوانيم به سمت طرح هاي توسعه محور باشيم از اين رو بهره وري مي تواند عاملي براي ايجاد رونق توليد در کشاورزي شود.
وي افزود: بهره وري عاملي بود که باعث شد در سال هايي که کشور توان رقابت و توليد مناسب محصولات کشاورزي را نداشت از اين گذر تاريخي عبور کند و با تکيه بر بهره وري نياز داخلي اين محصولات را برطرف کنيم.
رمضان نژاد با اشاره به برنامه ششم توسعه و توسعه کشاورزي گفت: يکي از معيار هايي که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است افزايش 3 درصدي بهره وري در حوزه توليدات محصولات کشاورزي است.
او بيان کرد: يکي از برنامه هايي که اين سازمان داشته اين است که با توجه به کاهش سطح زيرکشت محصولات کشاورزي شاهد افزايش ميزان برداشت اين محصولات در هر واحد از سطح زير کشت است البته در اين مسير افزايش بهره وري و کاهش مصرف آب نيز در نظر گرفته شده است.
** منابع آبي استان بايد مديريت شود
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس گفت: ايجاد و توسعه کشت گلخانه اي از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزي است و استان فارس نيز با توجه به اين که در شرايط اقليمي خشک و نيمه خشک قرار دارد بايد منابع آب استان در جهت امنيت غذايي مردم و جامعه مديريت شود.
محمدمهدي قاسمي اضافه کرد: توسعه کشت گلخانه اي در محيط کنترل شده امکان کنترل عوامل طبيعي مانند آفات، بيماري‌ها و نوسانات اقليمي را فراهم کرده و امکان افزايش بهره وري مهمترين پارامتر توليد آب را ايجاد مي کند. اگرچه در سنوات اخير نسبت گذشته توسعه خوبي در کشت گلخانه اي ايجاد شده است اما اين توسعه متناسب با سياست هاي سازمان نيست.
وي بيان کرد: افزايش 10 برابري بهره وري آب کنترل آفات و بيماري ها و کاهش تبخير و تعرق و مديريت توليد از مزاياي کشت گلخانه‌اي است.
رئيس سازمان جهاد کشاروزي استان فارس افزود: برنامه بلندمدت توسعه هفت هزار هکتاري کشت گلخانه در فارس از جمله اهدافي است که سازمان جهاد کشاورزي استان به دنبال آن است و امسال 600 هکتار توسعه کشت گلخانه در دستور کار قرار گرفته است.
قاسمي اضافه کرد: به منظور توسعه گلخانه در قالب زنجيره توليد مدل روستاي گلخانه در دستور کار قرار گرفته است اين مدل در سه شهرستان‌ کوار، مرودشت و پاسارگاد در دست اقدام است.
** يک هزار مجوز ايجاد گلخانه در فارس صادر شده است
رئيس سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي فارس در اين همايش گفت: بيش از پنج هزار مجوز طي سال گذشته در استان فارس صادر شده است که از اين ميزان مجوز نزديک به هزار پروانه صادر شده در حوزه گلخانه است البته طولاني شدن روند دريافت مجوز هاي عاملي براي اين شده تا روند ساخت گلخانه در استان فارس همسو با ميزان درخواست ايجاد گلخانه نباشد.
حسين رئيسي اضافه کرد: اين سازمان بيش از شش هزار عضو حقيقي و نزديک به 700 نيروي حقيقي دارد که بايد اين افراد در سيماي کشاورزي استان فارس نقش پررنگ تري داشته باشند.
وي با بيان اين که دريافت مجوز بايد تنها طي 7 روز انجام شود ، عنوان کرد: بيشترين مشکلي که در اين حوزه وجود دارد تعرفه هاي بخش دولتي است که اميد است اين مشکل نيز برطرف شود تا شاهد اينگونه مشکلات در استان فارس نباشيم.
ع.پ / 1876
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما