شناسهٔ خبر: 32312701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری قشم تشریح شد

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قشم در سه صنعت توریسم، شیلات و پتروشیمی تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، حمیدرضا مومنی بعداز ظهر امروز در دیدار هیئتی متشکل از سفیر ایران در قطر و سفرای کشورهای آفریقای جنوبی، قزاقستان، افغانستان و رایزنان اقتصادی اتریش، روسیه و ویتنام با وی به‌منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جزیره قشم و تعاملات بیشتر در حوزه‌های بین‌المللی، اظهار داشت: علیرغم رفتار کارشناسی نشده و غیرانسانی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران پُرشتاب در حال پیمودن مسیر توسعه است.

وی با بیان اینکه امروزه دیگر جهان در سیطره آمریکا نیست، افزود: ایران ارتباط تنگاتنگی با کشورهای مختلف دارد و با وجود فشارهای آمریکا شاهد حضور سرمایه‌گذارانی از ایتالیا، چین، فرانسه و تعدادی از کشورهای آسیایی در جزیره قشم هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: 24میلیارد و 500میلیون تومان از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و سه هزار میلیارد یورو نیز توسط سرمایه‌گذاران خارجی در جزیره قشم سرمایه‌گذاری شده است.

مومنی با اشاره به اجرای یک پروژه به ارزش سه میلیارد یورو و دو پروژه به جمع ارزش 12میلیارد دلار از سوی سرمایه‌گذاران خارجی، ادامه داد: پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم با ظرفیت تولید سالانه 35 هزار تُن تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌‌رسد و در حال حاضر روزانه 20 هزار بشکه نفت از قشم صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه 50هزار تُن از ظرفیت‌ حوزه بانکرینگ قشم در حال استفاده است، اضافه کرد: طی دو سال آینده 750 هزار تُن از ظرفیت این حوزه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از بهره‌برداری دو نیروگاه آب و برق با مجموع ظرفیت تولید یک‌هزار ماگاوات برق تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: 500هکتار از جزیره قشم به سایت‌های پرورش میگو تخصیص داده شده که محصولات آن به کشورهای فرانسه، چین و انگلیس صادر می‌شود.

مومنی از پرورش ماهی در قفس به‌عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های حوزه شیلاتی قشم نام‌ برد و افزود: سالانه شش میلیون گردشگر وارد این جزیره می‌شود که بیانگر ظرفیت بزرگ صنعت توریسم آن است و قشم در آینده‌ای نزدیک به هاب ورزش‌های هوایی و دریایی ایران تبدیل خواهد شد.

وی قرارگیری تنها ژئوپارک جمهوری اسلامی ایران در منطقه آزاد قشم و عضویت آن در جامعه جهانی ژئوپارک‌ها را یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد این منطقه برشمرد و اظهار داشت: عدم نیاز به اخذ ویزا، برخورداری از 20سال معافیت مالیاتی، قوانین گمرکی خاص و تفاوت‌های بیمه‌ای محسوس از جمله مزایای مناطق آزاد هفتگانه ایران به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/ن/

نظر شما