شناسهٔ خبر: 32309216 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آب‌های آلوده‌ای که حال طبیعت را خراب می‌کند؛

وقتی اراضی کشاورزی با فاضلاب آبیاری می‌شود

نمایندگی زنجان

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب آلوده از عوامل خراب بودن حال طبیعت و محیط زیست است.

صاحب‌خبر -

نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز برای آبیاری محصولات کشاورزی، وجود اماکنی از جمله غسال‌خانه و کشتارگاه است؛ چراکه متاسفانه آب خروجی از این مکان‌ها تصفیه نمی‌شود و مزارعی که در اطراف چنین جاهایی مستقر است، با آب آلوده آبیاری می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی آب‌های آلوده از جمله فاضلاب شهری به بخش‌هایی از فضای شهری که شامل مزارع سبزی است سرازیر می‌شود، سطح نیترات در محصولات تولیدی از سطح استاندارد بالاتر رفته و چنین چیزی می‌تواند زمینه را برای بروز انواع بیماری‌های گوارشی فراهم کند.

صبحی تصریح کرد: چنین فرایندی در درازمدت و حتی میان‌مدت منجر به نابودی بخش اعظمی از محیط زیست و محصولات کشاورزی می‌شود. از همین‌رو، به صراحت می‌توان گفت که حفظ محیط زیست از تکالیف شرعی، اجتماعی و عقلانی تک به تک ما است. در غیر این صورت، باید منتظر بروز جنگ آب در گوشه و کنار کشور باشیم.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با تاکید بر این‌که گسترش بیماری‌هایی از جمله حصبه، اسهال خونی و وبا نتیجه نفوذ آب‌های آلوده در محصولات کشاورزی است، یادآور شد: دغدغه سلامت آب، جنگل، محیط زیست و طبیعت باید همگانی شود و به هر شکل باید چاره‌ای اندیشیده شود تا آب‌های آلوده، وارد اراضی کشاورزی نشود و یا این‌که قبل از ورود، مراحل تصفیه را طی کند.

صبحی با تاکید بر این‌که تردد خودروهای تک‌سرنشین آلوده کننده هوا و تعدد موتورسواران، خود از عوامل آلوده کننده آب و محیط زیست به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: انسان، نعمات زیادی را از سرمنشاء هستی گرفته و بدون شک مستحق آن بوده است. بنابراین، برای جبران دریافت رایگان این نعمات، شاید تنها کاری که بتواند انجام دهد، حفظ و صیانت از آن است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما