شناسهٔ خبر: 32308307 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

تعطیلی طرح‌های بهره‌برداری از جنگل‌های شمال به معنی رهاسازی حفاظت آن نیست

صاحب‌خبر -

رییس شورای عالی سازمان جنگل‌ها اعلام کرد: از همه ظرفیت‌های موجود برای حفاظت از جنگل‌ها استفاده می کنیم و تعطیلی طرح‌های بهره برداری از جنگل‌های شمال به منزله رهاسازی حفاظت جنگل نیست. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، کامران پورمقدم  در این باره گفت: بر اساس بند ف ماده 38 برنامه ششم توسعه کشور، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف شد هر گونه بهره برداری چوبی از جنگل‌های شمال را ممنوع اعلام کند و بر اساس این الزام قانونی کلیه قراردادهای طرح های جنگلداری و بهره برداری چوب از جنگل لغو می شود.
وی یادآور شد: به دنبال تعطیلی طرح بهره‌برداری چوب، طرحی به عنوان جایگزین طرح‌های جنگلداری و بهره برداری از ابتدای سال 99 به مرحله اجرا در می‌آید که این طرح جایگزین، همان طرح مدیریت پایدار جنگل است.
پورمقدم، سیاست اصلی این سازمان را حفاظت از جنگل‌ها برشمرد و یک بار دیگر تأکید کرد: لغو بهره برداری چوب به منزله رهاسازی اقدامات حفاظتی در جنگل نیست و افزایش اقدامات حفاظتی در دستور کار صریح سازمان جنگل ها قرار دارد.

*سازمان جنگل ها برنامه‌ای برای تعدیل نیروهای حفاظتی ندارد 
رییس شورای عالی سازمان جنگل ها در ادامه به صراحت اعلام کرد که این سازمان در هیچ زمانی تصمیمی برای تعدیل یا بیکار کردن نیروهای جنگلبانی ندارد اما روش کار برای اعمال حفاظت مناسب از عرصه های جنگلی با گذشته متفاوت خواهد بود.
وی در توضیح بیشتر، سه گام را درباره اجرای اقدامات حفاظتی مناسب در سال 98 در استفاده از نیروهای حفاظتی موجود مطرح و اعلام کرد: در گام نخست، طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آنها  تا سال 98 همچنان باقی است و به اتمام نرسیده اما قرارداد اجرایی آنها  لغو شده است، اقدامات حفاظتی آنها تا پایان مدت طرح ادامه خواهد داشت و هزینه آن نیز تامین و پرداخت می شود. 
این مسوول افزود: در گام  دوم اجرای طرح های حفاظتی، طرح هایی که مدت اجرای آنها تا پایان سال 97 به اتمام رسیده باشد برای ادامه اقدامات حفاظتی با استفاده از ظرفیت‌ها و نیروهای موجود آن، تشریفات مناقصه برای انتخاب شرکت ها انجام خواهد شد و حفاظت از عرصه های جنگلی به صورت حجمی به این شرکت‌ها واگذار می‌شود. این شرکت ها ملزم هستند از تمام ظرفیت‌ها و نیروهای کارآمد موجود برای حفاظت از عرصه‌ها استفاده کنند که اعتبار آن نیز توسط دولت در سال 98 تأمین و پرداخت می شود.
رییس شورای عالی جنگل، درباره گام سوم اقدامات حفاظتی جنگل‌های شمال گفت: تا زمانی که فرآیند انتخاب شرکت‌های ذیصلاح برای انجام حفاظت از عرصه‌های جنگلی اجرایی نشود، قراردادهای حفاظتی سال 97 همچنان به قوت خود باقیست و هزینه آن نیز پرداخت می شود. 

*سازمان جنگل‌ها از نیروهای کارآمد در عرصه‌های جنگلی استفاده می کند 
پورمقدم همچنین تاکید کرد: نیروهایی که توانایی و کارایی لازم برای انجام امور حفاظتی در عرصه‌های جنگلی را داشته باشند در قالب قراردادهای جدید با شرکت‌های حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی گفت: شرکت‌هایی که قبلاً به عنوان مجریان طرح‌های جنگلداری با سازمان قرارداد داشته و قراردادشان لغو شده است می توانند در فرآیند انتخاب شرکت‌های حفاظتی جنگل شرکت کنند. 
این مسوول همچنین ذکر کرد: سازمان جنگل ها بر اساس قانون ملزم به رعایت تشریفات مناقصه برای شرکت و مجریان حفاظت از جنگل های شمال است و این کار حتماً بر اساس مقررات انجام می شود.
رییس شورای عالی سازمان جنگل‌ها یادآور شد: یگان حفاظت منابع‌طبیعی موظف شده است تا به صورت ویژه بر انجام امور حفاظت از جنگل‌های شمال نظارت داشته و مسایل مربوطه را پیگیری کند. 
به گفته وی، سازمان جنگل‌ها تأکید دارد که مجموع دو میلیون هکتار وسعت جنگل‌های شمال به صورت کامل تحت پوشش قراردادهای حفاظتی قرار گیرد و در این ارتباط عرصه‌های جنگلی که فاقد طرح جنگلداری هستند به صورت ویژه توسط یگان حفاظت با افزایش نیرو و تجهیزات تحت صیانت قرار می‌گیرند.

نظر شما