شناسهٔ خبر: 32306295 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مصوبات تازه مجلس درباره فهرست‌های انتخاباتی

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تعیین ساز و کار حضور نامزدهای انتخاباتی مجلس در فهرست های ...

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تعیین ساز و کار حضور نامزدهای انتخاباتی مجلس در فهرست های انتخاباتی مقرر کردند: در صورت اعلام موجودیت جبهه ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا نخواهند داشت.
 
نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و با تصویب ماده ۵ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کردند: احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل می توانند پس از تایید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند. بر این اساس فهرست ها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسی های آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی می شود.

نمایندگان با رای موافق به تبصره یک این ماده، احزاب و جبهه ها را مکلف کردند هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نمایندگان امروز همچنین مقرر کردند؛ چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرست ها به درخواست کتبی خود و تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب یا جبهه ارائه کننده فهرست می تواند از میان سایر داوطلبان تایید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه فرعی تا ۲۴ ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند.

بر اساس این موصبه مجلس، در غیر این صورت احزاب و جبهه ها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت مگر این که به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند، در این صورت حزب یا جبهه می تواند تا ۴۸ ساعت قبل از شروع اخذ رای مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند. با رای نمایندگان، ارائه فهرست صرفا توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی فعالیت دارند و همچنین مقامات مسئول جبهه ها صورت می گیرد. ضمن این که احزاب استانی صرفا جهت حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی دارند.

نمایندگان همچنین با تصویب تبصره ۴ این ماده مقرر کردند: در صورت اعلام موجودیت جبهه ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا نخواهند داشت. بر اساس مصوبه امروز نمایندگان مجلس، هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه های ارائه کننده آن فهرست باشد عنوان مزبور باید به تایید وزارت کشور برسد.

نظر شما