شناسهٔ خبر: 32301381 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار فایز السراج درباره تجاوزات حفتر به طرابلس،

هجوم 800 هزار آواره از لیبی به اروپا

نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی هشدار داد جنگ در لیبی می تواند هجوم بیش از 800 هزار آواره را به طرف سواحل اروپا موجب شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاری صداوسیما ؛ فایز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی روز دوشنبه هشدار داد جنگ در لیبی می تواند هجوم بیش از 800 هزار مهاجر را به طرف سواحل اروپا موجب شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از طرابلس، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی در گفتگو با روزنامه نگاران ایتالیایی اعلام کرد "فقط 800 هزار مهاجر برای رفتن به اروپا آماده نخواهند بود بلکه مردم لیبی که از جنگ فرار می کنند نیز به آنها افزوده خواهد شد و این در حالی است که تروریست های داعش فعالیت های خود را در جنوب لیبی از سر گرفته اند".
لیبی کشور مقصد و ترانزیت مهاجران آفریقایی به طرف سواحل اروپا است که شمار آنها به صدها هزار نفر بالغ خواهد شد.
فایز السراج با تاکید بر این که ویرانی ها "کشورهای همسایه" را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، افزود: "ما در برابر تهاجمی قرار داریم که می تواند مانند سرطانی در سراسر مدیترانه منتشر شود. ایتالیا و اروپا باید برای جلوگیری از حملات خلیفه حفتر، مردی که به لیبی و جامعه بین المللی خیانت کرد، متحد و مصمم باشند".
از چهارم آوریل درگیری های شدیدی در حومه طرابلس، پایتخت لیبی میان نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می شناسد و ارتش ملی خود خوانده ژنرال خلیفه حفتر، مرد قدرتمند شرق لیبی در جریان است. خلیفه حفتر امیدوار است پایتخت لیبی و مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند.
فایز السراج با درخواست کمک از جامعه بین المللی خاطر نشان کرد "ژنرال حفتر می گوید که به تروریست ها حمله می کند اما اینجا فقط غیر نظامیان حضور دارند".
السراج افزود "آنها در حال حمله به زیر ساخت های غیر نظامی، جاده ها، مدارس، خانه ها، فرودگاه ها و زیر ساخت های پزشکی از جمله آمبولانس ها و بیمارستان ها هستند".
در حالی که متئو سالوینی وزیر کشور راستگرای افراطی ایتالیا از چند روز پیش اعلام می کند بنادر ایتالیا به روی مهاجران بسته خواهد ماند، لوییجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا در واکنشی فوری به سخنان السراج اعلام کرد "ما هرگز اجازه نخواهیم داد 800 هزار مهاجر به ایتالیا وارد شوند".
لویجی دی مایو همچنین در زمینه مهاجرت تاکید کرد کل اروپا باید از راه "سیاست توزیع مجدد مهاجران" و "همکاری برای برقراری ثبات در لیبی" با مهاجرت مقابله کند.
سازمان بین المللی مهاجرت به نوبه خود در شبکه های اجتماعی اطمینان داد "پیش بینی شمار اشخاصی که ممکن است از لیبی به طرف اروپا عزیمت کنند، غیر ممکن است". این سازمان افزود: "در حال حاضر برای امنیت غیر نظامیان و مهاجران در کشور لیبی نگرانی وجود دارد".
بر اساس آمار جدیدی که روز دوشنبه سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد، از آغاز حمله ژنرال حفتر به طرابلس که چهارم آوریل آغاز شد، دست کم 147 نفر کشته و 614 نفر نیز زخمی شده اند.

نظر شما