شناسهٔ خبر: 32299169 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تایید اساسنامه از سوی IOC/ رحیمی از هیات اجرایی رفتنی می‌شود؟

با اعلام کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) دبیر کل و خزانه‌دار در هیات اجرایی حق رای نخواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، اساسنامه کمیته ملی المپیک با برخی تغییرات و اصلاحات اواخر بهمن‌ماه به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) فرستاده شد. مهمترین تغییرات اساسنامه مربوط به انتخاب دبیرکل و خزانه‌دار بود که این افراد از سوی رئیس کمیته انتخاب و به تصویب هیات اجرایی برسند.

* حق رای از دبیرکل و خزانه‌دار گرفته شد

اصلاحات اساسنامه از سوی هیات اجرایی و مجمع عمومی به تصویب رسید و مدت‌ها بعد از ارسال آن، مکاتباتی از سوی مسئولان کمیته ملی المپیک با IOC صورت گرفت. مهمترین مسئله‌ای که مسئولان IOC درباره اساسنامه ایران مطرح کرده‌اند مربوط به عدم حق رأی توسط دبیرکل و خزانه‌دار است.

براساس اعلام IOC، خزانه‌دار و دبیرکل می‌توانند در نشست‌های هیات اجرایی حضور داشته باشند، اما حق رای نخواهند داشت. البته کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل ایجاد فضای دموکراتیک چنین تصمیمی گرفته است چرا که با توجه به انتخاب دبیر کل و خزانه‌دار، رئیس کمیته 3 رای دارد در حالی که مسئولان IOC اعتقاد دارند رئیس یک حق رأی دارد.

کمیته ملی المپیک در این خصوص چند بار با IOC وارد مذاکره شد اما در نهایت در نشست روز شنبه هیات اجرایی، عاطفه اسلامیان مدیر روابط بین‌الملل در ارائه گزارشات خود اعلام کرد IOC با نظرات ایران موافقت نکرده است.

طبق اعلام مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک دبیر کل که از آن به عنوان "دبیر اجرایی" نام برده‌اند، مسئول امور اداری سازمان است که از کارمندان کمیته به شمار می‌رود. تعریفی که IOC از دبیر کل دارد با اساسنامه ایران متفاوت است. با توجه به اینکه در گذشته رئیس کمیته نماینده دولت بوده و در کمیته مستقر نبوده، همه کارها را دبیرکل انجام می‌داده است اما با اصلاحات صورت گرفته، وظایف دبیر کل و رئیس نیز تغییر کرده است.

نکته دیگر اینکه عضو دیگری به هیات اجرایی اضافه نخواهد شد و در صورت تساوی آراء، رای رئیس نافذ خواهد بود.

* رحیمی از هیات اجرایی رفتنی می‌شود؟

نکته مهم دیگری که IOC تاکید دارد درباره 6 رئیس فدراسیون است که عضو هیات اجرایی هستند و فدراسیون‌های آنها المپیکی است. IOC اعلام کرده در صورتی که عضو هیات اجرایی پستی به عنوان ریاست فدراسیون نداشته باشد نمی‌تواند در هیات اجرایی باشد. با ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها در فدراسیون‌های ورزشی، علیرضا رحیمی از فدراسیون هندبال رفت و در حال حاضر مشکل کمیته رحیمی است.

در صورتی که مجوز فعالیت و بازگشت به کار رحیمی گرفته شود که بعید به نظر می‌رسد، وی برای فعالیت در هیات اجرایی مشکلی ندارد اما در صورتی که این اتفاق نیفتد، رحیمی باید با هیات اجرایی خداحافظی کند. 

اساسنامه کمیته در حال حاضر از سوی IOC تصویب شده و تا چند روز آینده به هیات دولت ارسال خواهد شد. باید دید با اساسنامه جدید، صالحی‌امیری تغییراتی در پست‌های مهم خواهد داشت یا خیر؟

انتهای پیام/س

نظر شما