شناسهٔ خبر: 32298644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

چشم القاعده و داعش به‌دنبال یمن

صاحب‌خبر -

یمن، به میدان کارزار و دشمنی گروه‌های مختلف جنگجوی اسلامگرا با یکدیگر مانند «داعش» و «القاعده» تبدیل شده است. واشنگتن پست در ادامه نوشت، داعش و القاعده جدال مرگباری را با هم بر سر تصاحب سرزمین، یارگیری و نفوذ و سلطه در یمن به راه انداخته‌اند. این جدال ضمن آنکه میان قبایل مختلف کشور یمن نفاق افکنده است، بذر بی ثباتی را در فقیرترین کشور خاورمیانه می‌افشاند.
خلافت خودخوانده داعش در سوریه و عراق از هم پاشیده اما زیرشاخه‌های این گروه همچنان در غرب آفریقا و جنوب آسیا فعال است و با تمام حکومت‌های این سرزمین‌ها و با دشمنان خود می‌جنگد.
همزمان ایدئولوژی داعش در سرتاسر جهان به نفرت و خشونت و خونریزی دعوت می‌کند.
یکی از این کشورهای هدف، یمن است.
یمن امروز به صحنه کارزار انواع و اقسام گروه‌های جنگجوی اسلامگرا تبدیل شده است.
رقابت و دشمنی میان دو گروه تروریستی داعش و القاعده شاخه یمن به یک خونریزی تمام عیار بدل شده است.
محصول این دشمنی، تولید گروه‌هایی انبوه از رادیکال‌ها و هواخواهان این خشونت طلبان بوده است که تمام تلاشهای آمریکا و متحدانش برای پاکسازی این نطقه استراتژیک جهان از وجود اسلامگرایان جنگجو را نقش بر آب می‌کند ضمن آنکه این خطر را دارد که کشور یمن را برای سالیان مدید در آشوب و ناارامی نگاه دارد. به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، انگیزه اصلی گرایش جوانان بومی به این گروههای خشونت طلب اسلامگرا، لزوما «غرب ستیزی» نیست. این عامل قوی در حقیقت فقر و فلاکت و محرومیت است.
امروز عمده سربازان گروه‌های جنگجوی اسلامگرا را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند. دشمن هر گروه، گروه رقیب است. هر گروه برای نشان دادن زور و نیروی برتر خود به رقیب، با او می‌جنگد. در یمن، گروه منتسب به وفاداران به داعش که به نام «داعش یمن» شناخته می‌شود با «القاعده شاخه شبه جزیره عربی» می‌جنگد.
این یکی از ده‌ها کارزار جنگ اسلامگرایان در این کشور است. یمن کشوری است که در مسیر پهناور خطوط کشتیرانی حمل نفت واقع شده است.
جنگ اصلی یمن میان «حوثی‌ها» در شمال علیه نیروهای متعلق به دولتی در جریان است که جامعه بین الملل و سازمان ملل آن را دولت قانونی یمن می‌شناسد. این جنگ چهار ساله یک بحران بشری در کشور بوجود آورده است که سازمان ملل متحد آن را جدی ترین بحران بشری جهان شناخته است. این بحران یمن را در آستانه قحطی و گرسنگی و آوارگی بیش از سه میلیون انسان قرار داده است.
مناطقی که از کنترل دولت خارج است، مساعدترین بستر برای رشد و نمو ایدئولوژیک هم داعش و هم القاعده است.

نظر شما