شناسهٔ خبر: 32298502 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شیوا نوروزی

المپیک فرصت ورزش برای تحقق شعار «رونق تولید»

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
استفاده از البسه کاملاً ایرانی خبر امیدوار‌کننده‌ای است که سرپرست کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های المپیک توکیو آن را اعلام کرد. مطرح شدن چنین خبری، آن هم در اوضاعی که تولیدکنندگان داخلی مخصوص ورزشی‌ها در تنگنا هستند بسیار خوشحال‌کننده است، به ویژه که برند‌های وطنی این فرصت را دارند تا در بزرگ‌ترین گردهمایی ورزشی دنیا خودی نشان دهند و هنر و توانایی‌شان را به نمایش بگذارند. با توجه به تجربیات تلخ گذشته، مسئولان کمیته ملی المپیک برای حفظ آبروی ورزش و همچنین تولیدات داخلی باید دقت و حساسیت بیشتری در این خصوص به خرج دهند.
«رونق تولید» نامی است که مقام معظم رهبری با درایت همیشگی‌شان آن را برای امسال انتخاب کردند و بدون شک اگر منویات ایشان به شکل درست به مرحله اجرا درآید، تولیدکنندگان داخلی با جدیت و اطمینان خاطر بیشتری به مسیر خود ادامه می‌دهند. با این حال سوءمدیریت و موازی‌کاری امان تولیدکنندگانمان را بریده تا جایی که بسیاری از آن‌ها یا قید ادامه کار را زده‌اند یا اینکه نفس‌های آخر خود را می‌کشند. در این بین تولیدکنندگان البسه و محصولات ورزشی نیز از این قاعده مستثنا نیستند، چراکه در سال‌های گذشته حتی تیم‌های ورزشی‌مان نیز جنس‌های بی‌کیفیت چینی را به محصولات ایرانی ترجیح داده‌اند. حالا با توجه به فراخوانی که کمیته ملی المپیک برای طراحی لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ صادر کرده، طراحان و تولیدکنندگان وطنی این فرصت را دارند تا هنر خود را در رقابت با رقبای خارجی نشان دهند. به کار بردن نماد‌های فرهنگی، شاخصه‌های ایرانی – اسلامی و الگو‌های بومی از جمله فاکتور‌هایی است که انتظار می‌رود در لباس کاروان ورزشی‌مان در توکیو به چشم بیاید. برند‌های داخلی پوشاک می‌توانند با ارائه طرحی جذاب، ایرانی‌پسند و در شأن اعتبار کشورمان قابلیت‌هایشان را در المپیک و در کنار مشهورترین برند‌های دنیا به اثبات برسانند.
طراحان بهترین طرح‌هایشان را برای انتخاب لباس کاروان ایران ارائه می‌دهند و از اینجا به بعد است که مدیران ورزش باید بر اساس مسئولیتی که پذیرفته‌اند با حساسیت و جدیت زیاد وارد عمل شوند. قطعاً انتخاب بهترین طرح ارائه شده که همه فاکتور‌های لازم را دارا باشد، انتظار جامعه ورزش و همه مردم است. هنوز یادمان نرفته که لباس کاروان ورزشی‌مان در المپیک ریو با چه حواشی و مشکلاتی روبه‌رو شد. طرح اولیه‌ای که برای لباس کاروان ما در المپیک ۲۰۱۶ انتخاب شد، آنقدر ابتدایی و سطح پایین بود که داد همه را درآورد تا جایی که مسئولان کمیته بلافاصله دست به کار شدند و در فرصت اندک باقی مانده یک طرح دیگر را جایگزین کردند. پس از پشت سر گذاشتن چنین تجربه تلخ و فراموش نشدنی می‌طلبد که این بار و برای حضور در توکیو ۲۰۲۰ سهل‌انگاری‌های دوره گذشته تکرار نشود.
از آنجا که انتخاب نهایی از بین طرح‌های طراحان ایرانی انجام می‌شود، حساسیت‌ها در این زمینه به مراتب بیشتر است. لباس کاروان هر کشور در المپیک؛ فرهنگ، تاریخ و تمدن آن کشور را منعکس می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان و نباید هر طرح ارسالی را بدون بررسی، کارشناسی دقیق و در نظر گرفتن تمام ملاک‌ها پذیرفت. رژه ورزشکاران و سایر اعضای کاروان ورزشی کشورمان در المپیک توکیو بهترین زمان برای تبلیغ برند داخلی است. در واقع انتخاب بهترین طرح به نوعی حمایت از تولید داخلی و رونق آن محسوب می‌شود که باید قدر این فرصت را بدانیم. البته انتخاب‌های سلیقه‌ای و غلط نیز به همان اندازه می‌تواند مخرب باشد. این اتفاق چند سال پیش رخ داد و نگاه منفی در اذهان عمومی نسبت به تولیدات وطنی ایجاد کرد. در شرایطی که اوضاع اقتصادی فعالیت تولیدکنندگان و کارآفرینان کشورمان را کاهش داده، دیگر نمی‌توان به روش آزمون و خطا ضربه دیگری به آن‌ها وارد کرد. تصمیم‌گیرندگان در خصوص البسه کاروان ورزشی با بررسی تمام جوانب می‌توانند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند و دین‌شان را در بحث حمایت از تولیدات داخلی ادا کنند.

نظر شما