شناسهٔ خبر: 32298044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کلیسای مشهور«نوتردام» پاریس در آتش سوخت+تصاویر

مکان: پاریس، فرانسه/ منبع: یورونیوز،خبرگزاری رویترز

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران، در اثر آتش سوزی مهیب کلیسای «نوتردام» که یکی از مشهورترین آثار تاریخی در مرکز پاریس پایتخت فرانسه به شمار می رود، در آتش سوخت. این حادثه خسارت بزرگی برای شهر پاریس و فرانسه به شمار می رود.

به گفته سخنگوی کلسیای نوتردام این آتش سوزی راس ساعت ۱۸ و پنجاه دقیقه به وقت محلی آغاز شد.

برخی اخبار حکایت از آن دارد که سقف کلیسا کاملا فرو ریخت و برج آن نیز که ارتفاعش به 93 متر می رسید هم پس از آن که طمعه حریق شد فرو ریخت.

فرمانده تیم اطفای حریق کلیسای نوتردام تأکید کرد که: مطمئن نیستیم که بتوانیم کلیسا را نجات دهیم.

وزیر کشور فرانسه نیز گفت: نجات کلیسای نوتردام تضمین شده نیست.

44444

برخی رسانه های فرانسه اعلام کردند که دیوارهای کلیسای نوتردام در آتش نسوخته و میزان آتش کاهش پیدا کرده است.

برخی منابع نیز گفتند که بازسازی کلیسای نوتردام حداقل 10 سال طول می کشد.

نخست وزیر فرانسه هم گفت که تیم های نجات تلاش می کنند هر چیزی را که بتوانند از کلیسا نجات دهند.

1040493230

منطقه ای که کلیسا در آن واقع شده است کاملا تخلیه شده است و صدها آتش نشان در تلاش برای خاموش کردن آتش هستند.

ساکنان خانه‌های مجاور و گردشگرانی که در هتل‌های نزدیک این بنای تاریخی اسکان داشتند شب را در چادرهایی موقتی که برپا شده خواهند گذراند.

کلیسای نوتردام

کاخ ریاست جمهوری الیزه دقایقی پس از منتشر شدن خبر این آتش سوزی اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» برای بررسی اوضاع از نزدیک به سوی محل حادثه حرکت کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر با اشاره به حادثه تاسف بار آتش سوزی در کلیسای نوتردام خود را شریک احساسات یک ملت عنوان کرده و تصریح کرده است که با همه کاتولیک ها و مردم فرانسه احساس همدردی می کند.

امانوئل ماکرون در این پیام تاکید می کند که به مانند همه هموطنان از این حادثه غمگین است و آتش سوزی در کلیسای نوتردام را به منزله سوختن بخشی از وجود همه مردم فرانسه توصیف کرده است.

thumbs_b_c_bac7f7900501e3385f3c356f91dd7a91

خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان آتش نشانی پاریس اعلام کرده است که این حادثه مجرمانه نیست و به نظر می آید با عملیات بازسازی بخشی از ساختمان کلیسا مرتبط باشد.

1040493980

«آن هیدالگو» شهردار پاریس در نخستین واکنش به این حادثه از عبارت «آتش سوزی وحشتناک» استفاده و از وارد آمدن خسارات چشمگیر به یکی از مهم ترین بناهای تاریخی فرانسه ابراز تاسف کرده است.

213

شهردار پاریس با انتشار توییتی نوشت: « کلسیای نوتردام دستخوش آتش سوزی وحشتناکی شده است. ماموران آتش نشانی پاریس در تلاش هستند تا شعله های آتش را مهار کنند.»

1040492582

خانم هیدالگو در این پیام از کلیه شهروندان و بازدیدکنندگان خارجی خواسته است تا به حریم امنیتی ایجاد شده برای کنترل اوضاع و مهار آتش توجه جدی کنند.

 

مهار آتش و پیامدهای آتش سوزی

آتش‌سوزی بزرگی که عصر دوشنبه کلیسای مشهور نوتردام پاریس را در خود فرو برد و خسارات سنگینی بر جای گذاشت، سرانجام حدود ساعت ۴ صبح سه‌شنبه مهار شد.

در اثر این حادثه، سقف کلیسا با طراحی‌های کم‌نظیرش فرو ریخت اما آتش‌نشانان توانستند برج‌های اصلی کلیسا و ناقوس‌ها همچنین دیوارهای این بنای تاریخی را که قدمت آن به قرن هشتم میلادی می‌رسد، حفظ کنند.

عملیات مهار آتش هشت ساعت طول کشید و درنهایت در ساعت ۴ بامداد سه‌شنبه مهار شد. بنا بر اعلام معاون وزیر کشور فرانسه، هم اکنون آتش تحت کنترل است اما بطور کامل خاموش نشده است. او همچنین اعلام کرد که شک و تردیدهایی دربارۀ میزان مقاومت ساختمان پس از این حادثه مطرح شده است.

سخنگوی آتش‌نشانی پاریس نیز در اولین ساعات روز سه‌شنبه اعلام کرد: «ما همچنان به کنترل‌های خود ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم هیچ نشانی از آتش باقی نمانده است و مناطقی را که در اثر آتش‌سوزی داغ است، خنک کنیم.»

آتش‌نشانان علاوه بر تلاش برای جلوگیری از فرو ریختن برج‌های کلیسا، در تلاش بودند تا آثار هنری و مذهبی موجود در کلیسا را نیز از گزند شعله‌ها حفظ کنند که در جریان این عملیات، یکی از آتش‌نشانان بشدت مجروح شد.

880x495_cmsv2_6a1e9557-d8df-56e3-a318-498e8fd0063f-3802602

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که در محل حادثه حضور یافته بود دقایقی قبل از نیمه‌شب به خبرنگاران گفت که از وقوع بدترین سناریوی ممکن جلوگیری شده است.

او اعلام کرد که فرانسه کمپینی را برای بازسازی این کلیسای جامع راه اندازی خواهد کرد. تلاش برای جمع‌آوری پول همچنین جذب استعدادها حتی از خارج از کشور بخشی از برنامه‌های این کمپین برای بازسازی کلیسای نوتردام خواهد بود.

آقای ماکرون گفت: «ما این کلیسا را باهم بازسازی می‌کنیم. این کار بدون شک بخشی از سرنوشت فرانسه و پروژۀ ما برای سالهای پیش‌رو خواهد بود.»

«فرانسوا هنری بینو» میلیاردر فرانسوی وعده داد که 100 میلیون یورو برای بازسازی کلیسای نوتردام تقدیم کند.

همزمان با تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش، هزاران نفر از ساکنان پاریس در اطراف این بنا جمع شدند و نظاره‌گر سوختن یکی از نمادهای فرهنگی و مذهبی کشور فرانسه و یکی از بهترین نمونه‌های معماری سبک گوتیک در این کشور بودند. برخی از آنها دعا می‌خواندند و برخی نیز ترانه‌های مذهبی را زمزمه می‌کردند.

 

واکنش ها به آتش سوزی بزرگ در کلیسای نوتردام

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز بلافاصله به این آتش سوزی واکنش نشان داد و با انتشار توییتری ضمن تاسف بار خواندن این حادثه خواستار اقدام فوری ماموران امدادی برای جلوگیری از گسترش دامنه آتش شد.

رئیس جمهور آمریکا در این پیام تصریح کرد که دریافت خبر آتش سوزی در کلسیای نوتردام به واقع «وحشتناک» است و حتی شاید لازم باشد از هواپیماهای آب پاش برای خاموش کردن آتش استفاده کرد.

 ترامپ در پایان این توییت بر لزوم اقدام سریع امدادگران و مقامات شهری برای مهار آتش سوزی تاکید کرده است.

آلمان، همسایه فرانسه از دیگر کشورهایی است که به سرعت به این حادثه واکنش نشان داده است.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در پیامی ضمن ابراز تاسف از این حادثه گفته است که آتش سوزی بزرگ نوتردام همچنین «قلب» مردم آلمان را نیز جریحه دار کرده است.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در پیامی با تاسف از این حادثه، از نوتردام به عنوان نماد فرانسه و نیز فرهنگ اروپایی یاد کرده است.

5555

لندن، دیگر شهر بزرگ اروپایی نیز خود را شریک غم پاریس در حادثه آتش سوزی کلسیای نوتردام می داند. «صادق خان» شهردار پاریس با انتشار توییئی ضمن اعلام این مطلب بر دوستی همیشگی لندن و پاریس تاکید کرده است.

یونسکو اعلام کرد که به شدت آتش سوزی کلیسای نوتردام در پاریس را دنبال می کند و بر حمایتش از فرانسه تأکید کرد.

شیخ الازهر مصر در واکنش به این حادثه گفت:به دلیل آتش سوزی کلیسای نوتردام  پاریس احساس اندوه می کنم. دل های ما با برادران مان در فرانسه است.

واتیکان اعلام کرد که آتش سوزی کلیسای نوتردام باعث«شوک و جنون» شده است و خواستار دعا برای خاموش کردن آتش شد.

کلسیای نوتردام که تاریخ آن به قرن 12 میلادی باز می کردد، از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس محسوب می شود که سالانه بیش از سیزده میلیون بازدید کننده را به سوی خود جلب می کند.

 

مکان: پاریس، فرانسه

منبع: یورونیوز،خبرگزاری رویترز

 

 

انتهای پیام

نظر شما