شناسهٔ خبر: 32298033 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مومنی‌شریف در اختتامیه «هفته هنر انقلاب»:

نگرانی از سرمایه‌های مشکوک عرصه فرهنگ/ منتظر اتفاقات بزرگ در حوزه موسیقی هستیم

رئیس حوزه هنری با اشاره به دستاورد‌های یک‌ساله عرصه فرهنگ و هنر گفت: البته نگرانی‌هایی وجود دارد که همانا ورود سرمایه‌های مشکوک و شرکت‌های اقتصادی نامربوط در حوزه فرهنگ و هنر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در آیین اختتامیه «هفته هنر انقلاب» در سخنانی اظهار داشت: اگر بنا بر تشکر باشد باید از همه دست‌اندرکارانی که اهتمام به برگزاری هفته هنر انقلاب داشتند، تشکر کنم البته به دلیل وقوع سیل کاممان تلخ است، زیرا سیل بسیاری از هموطنانمان را به داغ نشاند و امیدوارم ملت و دولت همچون همیشه روح ایرانی و مسلمانی خود را ثابت کنند.

مومنی شریف هفته هنر انقلاب اسلامی را فرصتی برای نگاه به کارنامه یک سال گذشته دانست و ادامه داد: سالی که گذشت سال خوبی بود. انتخاب ۱۴ کاندید چهره هنر انقلاب و شش رویداد شاخص باعث تنوع موضوعی شدند. در حوزه کتاب و ادبیات علیرغم بحرانی که در چاپ و نشر سال قبل پیش آمد و جناب وزیر پیگیر آن هستند، ما شاهد انتشار کتاب «خاطرات سفیر» بودیم که ۱۰۰ هزار نسخه آن به فروش رفت. یا کتاب رضا امیرخانی هم به چنین دستاوردی رسید یا مجموعه کتاب‌های شعر فاضل نظری نیز در کمتر از ۱۰ سال به فروش نیم میلیون رسید.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: در هنر‌های تجسمی به جز اوایل انقلاب که هنرمندان آن واکنشی نسبت به مسائل اجتماعی و رویداد‌های روز نداشتند. همیشه شاهد واکنش‌های به موقع نسبت به رویداد‌ها در این حوزه هستیم. امروزه اولین بخشی که به این اتفاقات واکنش نشان می‌دهد حوزه تجسمی است. در حوزه هنر‌های نمایشی، سال گذشته نمایشگاه و جشنواره هنر مقاومت را در حوزه هنری برگزار کردیم و با ظرفیت‌های خوبی در این حوزه آشنا شدیم. تئاتر مساجد فعال شده است و آینده خوبی را نوید می‌دهد. همچنین نمایشی در سوریه به کارگردانی کوروش زارعی در مناطق تازه آزاد شده اجرا شد. در تاریخ نگاری و تاریخ شفاهی سال گذشته رشد و بلوغی را تجربه کردیم که در کتاب «نقاشی قهوه خانه» آقای کاظمی و کتاب هدایت‌الله بهبودی آن را برجسته دیدیم.

مومنی‌شریف خاطر نشان کرد: علیرغم فیلم‌هایی که با شان ملت مغایرت دارد و امروزه اکران می‌شود، فیلم‌هایی نظیر «به وقت شام» حاتمی‌کیا به مسائلی اساسی می‌پردازند که هم در ایران هم در کشور‌های همسایه با استقبال رو به رو شدند. همچنین در عرصه سینمای مستند نیز با شجاعت فیلمسازان و تعهد آن‌ها در بیان مسائل مواجه هستیم. برای مثال آثار مهدی نقویان دارای قدرت اقناعی بالایی است. به ویژه آثاری از او نظیر «اولین‌ها» و «ایران 20» که سال گذشته از تلویزیون پخش شد.

وی تصریح کرد: در زمینه موسیقی نیز جوانان فعالی در کنار پیشکسوتان حرف‌های نویی را مطرح می‌کنند و منتظر اتفاقات بزرگ هستیم. البته نگرانی‌هایی وجود دارد که همانا ورود سرمایه‌های مشکوک و شرکت‌های اقتصادی نامربوط در حوزه فرهنگ و هنر است. این‌ها در هر جایی فساد ایجاد کرده‌اند و سر و کارشان یا دادگاه است یا کانادا! و باید مدیران دولتی نظارتی داشته باشند تا ادبیات انقلاب اسلامی آسیب نبیند.

وی با اشاره بر ضرورت‌های هنر انقلاب در سال جاری بیان کرد: نگاهمان در 40 سالگی انقلاب اسلامی به افق‌های روشن است. ملتی که آینده‌ای برایش ترسیم نشود، در کشاکش تاریخی دچار سردرگمی و بی آرمانی می‌شود و بازیچه دیگران خواهد بود. این وظیفه هنرمندان است که آینده سازی کنند. البته آینده مطلوب ما توسط مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ترسیم شده است. سال گذشته بیشتر مردم بودند که درخشیدند و با هوشیاری دشمنان را ناکام گذاشتند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما