شناسهٔ خبر: 32297530 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

غذاهایی مفید برای رشد مو

مو از قسمت ریشه رشد می‌کند پس مشخص است که کلید تقویت رشد مو در حفظ سلامت پوست سر و پیازهای مو نهفته است

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> رژیم غذایی نقش بسیاری مهمی در حفظ سلامت پوست و مو دارد. موادغذایی که روزانه مصرف می‌کنید به رشد و افزایش حجم مو کمک می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، مو از قسمت ریشه رشد می‌کند پس مشخص است که کلید تقویت رشد مو در حفظ سلامت پوست سر و پیازهای مو نهفته است.

مو به طور طبیعی و مداوم رشد کرده و جایگزین می‌شود. غذاهایی که مصرف می‌کنید، میزان رشد و حجم مویتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بخصوص مصرف پروتئین‌های اصلی، چربی، ویتامین‌ها و موادمعدنی برای استحکام آن بسیار مفید است.

رژیم غذایی مناسبی که شامل تمام مواد مورد نیاز مو باشد، سلامت ناخن‌ها و پوست را نیز تضمین می‌کند. تغییراتی که با بهبود رژیم غذایی حاصل می‌شود در کسانی که سابقه‌ی کمبود ویتامین دارند، مشهودتر است.

براساس تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، هر فرد روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد که در مدت زمان کوتاهی از همان پیازِ مو، جایگزین می‌شود. موی سر به طور متوسط سالیانه ۱۵ سانت رشد می‌کند.

در ادامه به چند ماده غذایی که برای رشد و سلامت مو مفیدند اشاره می‌کنیم.

۱. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع غنی بیوتین یا B7 است. این ویتامین به تقویت رشد مو کمک می‌کند. نازک بودن موی سر و ریزش شدید آن از علائم کمبود بیوتین است. از علائم دیگر کمبود بیوتین می‌توان به جوش‌های اطراف صورت، التهاب پوست و شکننده شدن ناخن‌ها اشاره کرد.

اکثر مکمل‌هایی که برای تقویت رشد مو تجویز می‌شوند، حاوی بیوتین هستند. با این حال با مصرف مواد غذایی زیر می‌توانید از طریق تغذیه کمبود بیوتین بدن را جبران کرد:

    تخم‌مرغ
    آجیل
    گوشت، بخصوص گوشت ماهی
    غلات
    سیب‌زمینی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و اسفناج

علاوه بر بیوتین، تخم‌مرغ منبع غنی لیزین، ویتامین‌D  و مقدار زیادی موادمعنی نیز هست.

۲. بادام برزیلی

مغز بادام برزیلی منبع سلنیوم است؛ ماده معدنی که رشد مو را تقویت می‌کند. طبق تحقیقاتی که توسط متخصصان صورت گرفته، سلنیم در سلامت پیاز مو نقش ویژه‌ای دارد.

با این حال حجم زیاد سلنیم موجب شکننده شدن و ریزش شدید مو، حالت تهوع، التهابات پوستی و اختلال (Disorder)در سیستم عصبی می‌شود.

بادام برزیلی حاوی مقدار زیادی سلنیم است که برای تقویت مو مناسب بوده و با این حال مصرف زیاد این نوع آجیل به علت حجم زیاد سلنیم، ممکن است موجب اختلال در سلامت فرد شود.

موادغذایی دیگری که حاوی سلنیم هستند:

    گوشت ماهی
    تخم‌مرغ
    شیر و دیگر محصولات لبنی
    نان و غلات

۳. ماهی

چربی‌های مفید، مانند اسید چرب اُمگا-۳ بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم به شمار می‎روند و برای سلامت قلب و تقویت پوست و مو بسیار مهمند.

گوشت ماهی منبع مناسبی برای دریافت چربی‌های مفیدی مانند اُمگا-۳ و ویتامین D است. علاوه بر این، مصرف مرتب ماهی به جلوگیری از بیماری‌های مزمن، سکته‌های قلبی و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

ماهی سالمون، تُن، ساردین و ماهی ماکرل بهترین گزینه‌ها برای دریافت مقدار کافی اُمگا-۳ هستند.

۴. موادغذایی که منبع غنی ویتامین D هستند

براساس بعضی مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته، ویتامین D، به رشد مو کمک می‌کند. این ویتامین برای سلامت ماهیچه‌ها، سلول‌های عصبی و فعالیت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

برای دریافت این ویتامین از طریق تغذیه می‎‌توانید از موادغذایی زیر استفاده کنید:

    آب پرتقال
    ماست
    ماهی (به ویژه سالمون، ماکرل، سادین و تُن)
    جگر
    پنیر
    قارچ


۵. منابع غنی لیزین

لیزین یکی از آمینواسیدهای اصلی موجود در پروتئین است که به رشد مو کمک می‌کند. لیزین در ریشته مو نیز وجود دارد و وظیفه‌ی آن تعیین شکل و حجم موی سر است.

کمبود این ماده یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو است. برای دریافت مقدار کافی لیزین باید موادغذایی زیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

    گوشت
    تخم‌مرغ
    حبوبات
    آجیل
    عدس

موادغذایی دیگر

    کمبود آهن نیز در ریزش و کاهش رشد و جایگزینی مو بسیار مؤثر است.
    روی یکی از مهم‌ترین مواد معدنی شناخته شده برای حفظ سلامت مو به حساب می‌آید.
    کمبود پروتئین می‌تواند از مهم‌ترین دلایل ضعیف شدن تار مو باشد.
    فولیک اسید برای جایگزینی سریع‌تر مو بسیار مفید است.
    ویتامین A، برای حفاظت از پیاز مو نقش مهمی دارد.
    ویتامین C و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها نیز نقش مهمی در حفظ سلامت (Health)پوست و مو دارد.

علاوه بر اهمیت غیرقابل انکار تغذیه بر ریزش مو، عوامل دیگری مانند خشکی پوست، استرس و بالا رفتن سن هم می‌تواند در ریزش و ضعیف شدن پیاز مو تأثیر زیادی داشته باشد.

نظر شما