شناسهٔ خبر: 32296895 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

توصیه مراجع تقلید به تولیت آستان قدس

معرفت‌افزایی و خدمت‌رسانی به زائران با قوت تداوم یابد

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی به شهر قم رفت و با مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. تداوم معرفت‌افزایی و خدمت‌رسانی به زائران از توصیه‌های مراجع تقلید به وی بود.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار ابراز داشت: حضور سالیانه میلیون‌ها زائر در سال در حرم مطهر رضوی فرصت بسیار مغتنمی برای فعالیت‌های فرهنگی است، در زمان مرحوم آیت‌الله طبسی فعالیت‌های فرهنگی خوبی شروع شد و در دوره حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی نیز توسعه خوبی پیدا کرد اما نباید به این مقدار بسنده کرد. این مرجع تقلید توجه به فعالیت‌های مردمی و عام‌المنفعه و مشکلات محرومان را به تولیت آستان قدس رضوی توصیه و بر لزوم خبر‌رسانی دقیق و کامل فعالیت‌های آستان قدس تاکید کرد.
وی همچنین بر لزوم توجه به مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد تاکید کرد و افزود: سابقا در حاشیه مشهد مشکلاتی بود که با برنامه‌های متعدد و متنوع بحمدالله برطرف شد؛ ما هم در حاشیه شهر و در یک منطقه حساس اقدام به تاسیس مجموعه‌ای به نام ثامن‌الحجج(ع) که مرکب از حوزه علمیه، خانه اساتید، کتابخانه و مسجد می‌باشد، کردیم و در مسافرت اخیر به مشهد تصمیم گرفتیم تمام آن را به آستان قدس رضوی واگذار کنیم تا تکمیل نمایند و به بهره‌برداری برسانند، امیدوارم جنابعالی نیز عنایت خاصی به این موضوع داشته باشید.
آیت‌الله وحید خراسانی نیز در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین مروی، خطاب به تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: توفیق خدمت به زائران حضرت رضا(ع)، توفیق بزرگی است که به شما داده شده و از انتصاب شما بسیار خوشحال شدم که ان‌شاء الله خدمت شما فوق تقدیر است و سعادتی بزرگ محسوب می‌شود. این مرجع تقلید بیان داشت: معرفت‌افزایی زائران امام رضا(ع) همواره باید مورد توجه آستان قدس رضوی باشد و در این زمینه با چاپ و انتشار کتب مناسب و اثرگذار تلاش کنید. وی تصریح کرد: مراسم عزاداری به ویژه عزاداری ایام فاطمیه بیش از گذشته در آستان قدس رضوی احیا شود تا زائران هرچه بیشتر از سیره اهل‌بیت(ع) بهره‌مند شوند.
همچنین، آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار اظهار داشت: موقوفات آستان قدس بسیار مهم است. بعضی از وقف‌نامه‌های آنجا، خودش تاریخ است و از نظر محتوا و ادبیات در اوج کمال و ادب می‌باشد. سعی کنید نسبت به اصل موقوفات به بهترین وجه ممکن نیّات واقفان رعایت شود و امور شرعی و مذهبی در این مورد به‌طور کامل مراعات گردد. به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در دیدار تولیت آستان قدس رضوی به ایشان توصیه کرد:‌ سعی کنید نسخه معتبر کتاب عیون‌الرضا(ع) را به‌صورت منقح چاپ کنید و در اختیار دیگران قرار دهید.
همچنین آیت‌الله نوری همدانی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین مروی به فعالیت‌های تولیت پیشین آستان قدس ‌اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان در این زمینه خدمات بسیار خوبی را به مردم ارائه دادند و یک منطقه را برای زائران مهیا کرده بودند تا زائران حرم مطهر رضوی دیگر مجبور نباشند با هزینه‌های بسیار بالای هتل‌ها مواجه شوند. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیدواریم در تولیت جدید آستان قدس رضوی نیز خدمات مربوط به زائران به همان شکل گذشته ادامه پیدا کند. به گزارش رسا، وی با ‌اشاره به ظرفیت‌های حوزه علمیه مشهد خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: اگر بتوانید ظرفیت‌های حوزه علمیه مشهد را نیز همانند ظرفیت‌های حوزه علمیه قم شکوفا کنید.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با آیت‌الله محمد یزدی، رئیس‌ شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

نظر شما