شناسهٔ خبر: 32295315 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رحمانی:

گرایش به ایده‌های مهدوی نسبت وسیعی با بحران‌های جامعه دارد

استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران گفت: گرایش به ایده‌های مهدوی و منجی‌گرایی نسبت وسیعی با بحران‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست هم‌اندیشی مهدویت و چالش‌ها از ساعاتی قبل در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. بخش نخست این همایش با محوریت چالش‌های نظری و معرفتی مهدویت بود، بخش دوم نیز به چالش‌ها در عرصه سیاست‌گذاری مهدویت پرداخته شد و در بخش سوم به آسیب‌شناسی فرهنگی ارتباطی کنش‌های مهدوی در جامعه ایرانی تأکید شد.

در این بخش جبار رحمانی گفت: گرایش به ایده‌های مهدوی و منجی‌گرایی نسبت وسیعی با بحران‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه دارد. این گرایش نمونه‌های متنوعی در تاریخ دارد. از آن جمله می‌توان به حوادثی همچون حمله مغول و جریان حکومت نیشابوری در شمال هند اشاره کرد.

استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران افزود: اصولاً مسئله منجی پر از معناست. ما منجی را فرامی‌خوانیم، زیرا جامعه دچار مشکل و آشفتگی شده و فکر می‌کنیم یک منجی باید جامعه را نجات دهد. وقتی منجی وارد زمین می‌شود، هر گروهی رنگ و لعاب خودش را می‌گیرد اما باید دانست چه تفکیک‌هایی از مسئله ظهور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند بین ظهور و حضور تفکیک وجود دارد و ما امروز در موقعیت ظهور قرار داریم و حضور منجی مقتضیات دیگری می‌طلبد که این یک نوع از تفسیر است.

رحمانی تصریح کرد: تفسیر دوم می‌گوید اربعین مقدمه ظهور است و این نشانه‌ها مقدمات ظهور را فراهم می‌آورد و می‌گویند این جمعیت عدالت‌طلب منتظر حضرت هستند.

استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران افزود: تفسیر سوم می‌گوید این جامعه، نمونه دسته‌پایینی از جامعه آخرالزمانی و مهدوی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهدویت در اقشار مختلف برخی اوقات کم‌رنگ و برخی اوقات نیز پررنگ جلوه داده می‌شود. برخی اقشار ظهور را تنها راه نجات می‌دانند، امیدوارند و برای ظهور مقدمه‌سازی می‌کنند. برخی نیز وضعیت جامعه را بحرانی و تمام شده می‌دانند و می‌گویند نباید کاری کنیم و باید منتظر ظهور منجی باشیم.

انتهای پیام/4122/

نظر شما