شناسهٔ خبر: 32295192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بررسی طرح نحوه برگزاری راهپیمایی‌ها در مجلس +جزئیات

منبع: تسنیم

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از بررسی مواد طرح قانون نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها در این کمیسیون خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه عصر امروز (دوشنبه ۲۶ فروردین) این کمیسیون گفت: بررسی طرح قانون نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها در دستورکار امروز اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی با بیان اینکه طرح مذکور در ۲۱ ماده تدوین شده است، افزود: براساس ماده یک طرح مذکور تشکیل اجتماعات یا برگزاری راهپیمایی برای افراد و احزاب و سایر تشکیلات در شرایطی که مخل امنیت و مبانی اسلام نباشد، بدون حمل سلاح آزاد است و نمی‌توان هیچ فردی را مجبور به شرکت در اجتماعات یا راهپیمایی‌ها کرد و یا از شرکت در آنها بازداشت.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در تشریح ماده ۲ این طرح گفت: اصطلاحات به کار رفته در آن نظیر اجتماع، راهپیمایی، برگزارکننده، مکان‌های عمومی، اجتماع یا راهپیمایی هم زمان و یا راهپیمایی متقابل تعریف شده است.

سلیمی تصریح کرد: طبق ماده ۳ اجتماعات در مناسبات ملی و مذهبی و ورزشی و مراکز دانشگاهی و عالی و ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات از شمول این قانون مستثنی بوده چراکه هر کدام قوانین مربوط به خود را دارد.

وی با بیان اینکه ماده ۴ تا ۹ طرح برای بررسی بیشتر به کارگروه مربوطه ارجاع شد، ادامه داد: در ماده ۱۰ این طرح آمده که حفاظت و تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی‌ها بر عهده نیروی انتظامی است و بر طبق ماده ۱۱ نیز انتظامات داخل اجتماعات یا راهپیمایی‌ها بر عهده برگزار کننده است.

نماینده مردم سمیرم درمجلس با تأکید بر اینکه ماده ۱۲ طرح نیز برای بررسی به کمیته ویژه ارجاع شد، اضافه کرد: ماده ۱۳ طرح نیز درباره اجتماعات هم‌زمان یا متقابل است که در آن اولویت با برگزارکننده‌ای است که زودتر درخواست خود را به فرمانداری داده باشد، بر اساس ماده ۱۴ این طرح پوشش خبری و رسانه‌ای اجتماعات و راهپیمایی‌ها نیاز به مجوز ندارد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه مواد ۱۵ تا ۲۱ نیز برای بررسی بیشتربه کارگروه ویژه ارجاع شد، تصریح کرد: مواد ارجاعی به کمیته‌ها در جلسه هفته آینده بررسی می‌شود.

نظر شما