شناسهٔ خبر: 32294309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فعاليت کارگروه هاي قرارگاه نوسازي مناطق سيل زده آغاز شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - وزير کشور درباره ساختار قرارگاه نوسازي و بازسازي مناطق سيل زده گفـت: قرارگاه نوسازي با حضور نمايندگان همه دستگاه ها کار خود را آغاز کرده و شرح وظايف هر کدام از کارگروه هاي پنجگانه آن مورد بررسي و تصويب قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، «عبدالرضا رحماني فضلي» روز دوشنبه در حاشيه نخستين جلسه ستاد بازسازي در وزارت کشور در جمع خبرنگاران افزود: ميزان خسارت ها و برنامه ها و اقداماتي که هرکدام از اين دستگاه‌ها بايد ارايه مي دادند، مورد بررسي قرار گرفت و تصميم بر اين شد که اين برنامه‌ها در 2 روز زمان بندي شده و به قرارگاه اعلام شود.
وي گفت: در گروه نظارت و بازرسي با تعيين نظارت هايي، مسير انجام کار، زمان بندي و اجرا پيگيري مي شود.
وزير کشور درباره منابع مالي اختصاص داده شده به قرارگاه افزود: با توجه به توصيه رهبر معظم انقلاب و تاکيد رييس جمهوري همه منابع لازم براي اين حضور هم از رديف‌هاي بودجه‌اي هم ماده 10و 12 بحران، بيمه‌ها و بانک‌ها و در صورت نياز استفاده از صندوق توسعه ملي تامين مي شود.
رحماني فضلي گفت: مقرر شد همه دستگاه ها با هماهنگي و اطلاع قرارگاه فعاليت کنند. يعني هيچ هزينه، کمک و پرداخت بدون هماهنگي قرارگاه نخواهد بود.همچنين مصوب شد در امر نوسازي و بازسازي از ظرفيت همه کشور از جمله نهادهاي اجرايي، دستگاه‌هاي غير دولتي، نيروهاي مسلح و مردم استفاده شود.
وزير کشور درباره موضوع بازسازي و مسکن سيل زدگان هم گفت: قرار بر اين شد که بنياد مسکن دستورالعملي تهيه و ابلاغ کنند تا هرکس در کشور هر چقدر که مي تواند مسکن بسازد و مشارکت کند، متناسب با آن دستورالعمل کار خود را شروع کند و دولت هم حمايت لازم را خواهد کرد.
رحماني فضلي همچنين با اشاره به موضوع اطلاع‌ رساني از سيل و برخي سواستفاده هاي صورت گرفته از اين موضوع تاکيد کرد: با توجه به حجم شايعات و همچنين تحريک و تحرکاتي که انجام مي‌شود بايد آگاهي رساني و اطلاعات ما به موقع باشد، بايد بتوانيم با اطلاع رساني و آگاهي بخشي و هماهنگي‌ لازم رسانه‌اي مشارکت مردم را افزايش دهيم و موجب آرامش افرادي باشيم که واقعا خسارت ديده و سيل زده هستند.
وي افزود: اولويت اول ما تعيين خسارت ها و پرداخت به کساني است که واحدهاي توليدي داشته اند يا داراي محصولات زراعي بودند و وسايل زندگي شان را از دست داده اند.
رحماني فضلي درباره اسکان موقت سيل زدگان گفت: اسکان موقت با توجه به افزايش دماي هوا در خوزستان و لرستان موضوع مهمي است، زندگي مردم در زير چادر با مشکل رو به رو خواهد شد، ما براي اسکان موقت از بنياد مسکن خواستيم جمع‌بندي خسارت‌ها را به دست آورد و تلاش خواهيم کرد حداقل شرايط زيستي مناسب را براي عزيزان فراهم کنيم.
وزير کشور ادامه داد: ما مرحله اول موضوع سيل را که بحث مقابله و مديريت مساله، کاهش تخريب و هزينه انساني بود، به لطف خداوند متعال در جاهاي ديگر غير ازخوزستان مديريت شده است.
وي گفت: مرحله مقابله به اتمام رسيده مگر اينکه سيل هاي جديدي داشته باشيم مانند سيل شب گذشته در کلات.
وزير کشور تاکيد کرد: اکنون مساله مهم ‌تر، مساله بازسازي است اميدواريم در اين مرحله هم با حمايت همه دستگاه‌هاي اجرايي، نيروهاي مسلح و نيروهاي غير دولتي و مردم بتوانيم کارآمدي نظام را هم براي مردم عزيزمان و هم دنيا به منصه ظهور برسانيم.
رييس قرارگاه بازسازي مناطق سيل زده ادامه داد: کاري که در مقابله و مديريت اين سيل در 25 استان و با اين حجم بارندگي انجام شد، به عنوان يک مديريت جامع و مناسب مي‌تواند ارايه شود. ما با اين مقوله آشنا هستيم و مرتب اين مساله را در کشورهاي ديگر پيگيري کرديم اطلاع دقيقي داريم.
رحماني فضلي افزود: در مديريت سيل خسارت‌هاي جاني را به حداقل رسانديم و از خسارت‌هاي مالي بسيار سنگيني که مي‌توانست ايجاد شود جلوگيري کرديم.اين سيل مي‌توانست شهرهاي گرگان، اهواز، سوسنگرد و يا حميديه را زير آب ببرد. ولي به دليل مديريت مناسبي انجام شده هيچ کدام از اين شهرها زير آب نرفت.
وي گفت: همه دستگاه‌ها و مردم تلاش کردند اميدوارم در مرحله بازسازي هم اين تلاش‌ها و همکاري‌ها با همدلي ها باشد تا ما برگ ديگري از کارآمدي نظام را در اين زمينه شاهد باشيم.
رحماني فضلي درباره ميزان خسارت هاي سيل هم گفت: مجموع ارقامي که دستگاه هاي اجرايي از ديروز درباره خسارت ها بررسي و اعلام شد، اعم از تسهيلات و اعتبارات حدود 35 هزار ميليارد تا الان برآورده شده است.
وي افزود: اين برآوردها اوليه است و هم در بررسي هايي که مطابق با شاخص‌ها و استانداردهاي ما انجام شده امکان تغييرات در اين رقم وجود وجود دارد و هم امکان دارد برخي از خسارت ها ديده نشده باشد، يا خسارت هايي که از اين به بعد وارد مي شود قابل محاسبه است ولي فعلا رقم ما 35 هزار است.
وزير کشور درباره تداوم بازسازي مناطق سيل زده تاکيد کرد: رييس‌جمهوري همه فعاليت‌هاي دستگاه‌ها و وزارت کشور را در اين قرارگاه مستقر کردند، ده ها جلسه در کارگروه هاي مختلف داشتيم و يقين دارم که مي توانيم با سرعت و اطمينان بالايي در اين زمينه حرکت کنيم.
رحماني فضلي گفت: براي پيگيري تصميمات، ستادهاي بحران در استان‌ها را مسئول حاضر اين قرارگاه در استان‌ها خواهيم کرد که استاندار رييس آن است و از استاندار خواهيم خواست که اين برنامه‌ها را به صورت زمان بندي شده به ما گزارش، و راه حل‌هاي مناسب در اين زمينه را ارايه دهد.
‌سيام**9402**3202**1535/ 6037
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما