شناسهٔ خبر: 32293920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس صورت گرفت

ادامه بررسی موادی ازطرح نحوه تشکیل اجتماعات وبرگزاری راهپیمایی ها

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به بررسی مواد طرح قانون نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها در نشست امروز این کمیسیون گفت: براساس ماده 14 این طرح، پوشش خبری و رسانه ای اجتماعات و راهپیمایی ها نیاز به مجوز ندارد.

صاحب‌خبر -

اصغر سلیمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تشریح نشست امروز دوشنبه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: طرح 21 ماده ای قانون نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها در نشست امروز مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر اساس ماده یک این طرح، تشکیل اجتماعات یا برگزاری راهپیمایی برای افراد و احزاب و سایر تشکیلات در شرایطی که مخل امنیت و مبانی اسلام نباشد، بدون حمل سلاح آزاد است و نمی‌توان هیچ کس را مجبور به شرکت در اجتماعات یا راهپیمایی‌ها کرد و یا از شرکت در آنها بازداشت.
وی ادامه داد: در ماده 2 این طرح اصطلاحات به کار رفته در آن نظیر اجتماع، راهپیمایی، برگزارکننده، مکان‌های عمومی، اجتماع یا راهپیمایی هم زمان و یا راهپیمایی متقابل تعریف شده است. بر اساس ماده 3، اجتماعات در مناسبات ملی و مذهبی و ورزشی و مراکز دانشگاهی و عالی و ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات از شمول این قانون مستثنی بوده چراکه هر کدام قوانین مربوط به خود را دارد.
نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: مواد 4 تا 9 برای بررسی بیشتر به کارگروه ویژه ارجاع شد.بر اساس ماده 10 این طرح حفاظت و تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی‌ها بر عهده نیروی انتظامی است. ماده 11 می گوید انتظامات داخل اجتماعات یا راهپیمایی‌ها بر عهده برگزار کننده است. ماده 12 نیز برای بررسی بیشتر به کارگروه فرستاده شد.
وی ادامه داد: ماده 13 در خصوص اجتماعات هم زمان یا متقابل است که در آن اولویت با برگزارکننده ای است که زودتر درخواست خود را به فرمانداری داده باشد. بر اساس ماده 14 این طرح پوشش خبری و رسانه‌ای اجتماعات و راهپیمایی‌ها نیاز به مجوز ندارد. ماده 15 تا 21 برای بررسی بیشتر به کارگروه ویژه رفته تا هفته آینده در کمیسیون بررسی شود.
سلیمی درباره برنامه دیگر دستور کار نشست امروز کمیسیون شوراها گفت: بررسی سند الگوی پایه پیشرفت اسلامی هم در نشست امروز بررسی و قرار شد تهیه کنندگان و تنظیم کنندگان سند الگوی پایه پیشرفت اسلامی تا یک هفته مستندات خود را به کمیسیون شوراها ارائه کنند.
وی با بیان اینکه در نشست امروز نمایندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، مرکز پژوهش های مجلس، معاونت عمرانی وزارت کشور حضور داشتند، اضافه کرد: هفته آینده مستندات در نشست کمیسیون شوراها ارائه و گروه تنظیم کننده سند هم به نشست دعوت خواهند شد.
سیام**7329**1535

نظر شما