شناسهٔ خبر: 32293553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نامه سرگشاده سران پيشين اروپا درباره طرح «معامله قرن»/ جزئيات توطئه بزرگ عليه اعراب و فلسطينيان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري اريا- نامه سرگشاده سران پيشين اروپا درباره لزوم رد طرح «معامله قرن» ترامپ، از ميزان و حجم توطئه بزرگ عليه اعراب و فلسطينيان حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، سران پيشين کشورهاي اروپايي در واکنش به عدم گنجانده شدن راهکار دو دولتي در طرح معامله قرن، خواستار رد آن از سوي اتحاديه اروپا شدند.
تعدادي از مقامات و سران برجسته سابق اروپا در نامه‌اي سرگشاده، خواستار رد طرح صلح آمريکا موسوم به «معامله قرن» در صورت شامل نشدن راهکار دو دولتي شدند.
25 وزير خارجه سابق، 6 نخست‌وزير پيشين و 2 دبيرکل سابق سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در نامه‌اي که براي روزنامه انگليسي «گاردين» ارسال کردند، نوشتند: «زمان آن رسيده که اروپا به اصول بنيادين خود براي صلح بين اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها پايبند باشد».
به نوشته گاردين، اين مقامات و سران سابق اروپايي ضمن محکوم کردن اقدام يک‌جانبه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا در تدوين و تحميل معامله قرن به فلسطيني‌ها، گفتند که راهکار دو دولتي بايد اجرا شود تا هر دو طرف بتوانند همزيستي مسالمت‌آميز داشته باشند.
در اين نامه با اشاره به اينکه دولت کنوني آمريکا از سياست ديرين خود در قبال قدس و فلسطين فاصله گرفته است، تاکيد شده که اروپا بايد هر طرحي را که شامل ايجاد دولت فلسطيني مستقل، در کنار اسرائيل، به پايتختي مشترک قدس اشغالي نباشد، رد کند.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: «واشنگتن در قبال گسترش شهرک‌سازي اسرائيل (در کرانه باختري) بي‌تفاوتي آزاردهنده‌اي از خود نشان داده و با قمار کردن روي امنيت و ثبات کشورهاي واقع در دروازه اروپا، صدها ميليون دلار از کمک‌هاي مالي به فلسطيني را قطع کرد».
سران سابق اروپايي با درخواست از اتحاديه اين قاره براي «هوشياري و عمل استراتژيک» در زمان رونمايي ترامپ از طرح معامله قرن، نوشتند: «باور داريم طرحي که دولت فلسطين را به نهادي فاقد استقلال، پيوستگي ارضي و کارآيي اقتصادي تقليل مي‌دهد، شديدا موجب شکست اقدامات پيشين براي برقراري صلح، نابودي راهکار دو دولتي و آسيب جدي به آرمان صلح پايدار بين فلسطين و اسرائيل مي‌شود».
اين نامه روز يکشنبه به «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و تعدادي از وزراي خارجه کشورهاي عضو ارسال شد. نخست‌وزيران پيشين فرانسه، سوئد، ايتاليا، بلژيک و روماني و همچنين «خاوير سولانا» و «ويلي کلاس» دبيرکل‌هاي پيشين ناتو و «جک استراو» وزير خارجه پيشين بريتانيا از جمله امضاکنندگان اين نامه بودند.

کاخ سفيد طرح معامله قرن را اواخر بهار ارائه خواهد داد
روزنامه آمريکايي «واشنگتن پست» در گزارشي به طرح صلح دولت آمريکا ميان اسرائيل و فلسطينيان موسوم به «معامله قرن» پرداخت.
در اين گزارش آمده است: پيشنهاد «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا براي«معامله قرن» براي حل نزاع ميان اسرائيل و فلسطينيان تعهدات عملي را براي بهبود زندگي فلسطينيان داده اما اين طرح احتمالا شامل يک کشور جداگانه با حق حاکميت کامل از سوي فلسطيني‌ها همراه نباشد.
منابع نزديک به اين طرح گفته‌اند احتمالا کاخ سفيد بسته صلح پيشنهادي خود را اواخر بهار يا اوايل تابستان ارائه خواهد داد.

توطئه بزرگ عليه اعراب و فلسطينيان
مقامات فلسطيني در غزه و رام‌الله همواره تاکيد کرده‌اند که طرح مدنظر ترامپ از نظر آنها مردود است.
مقامات آمريکايي تلاش مي‌کنند تا جزئيات اين طرح را محرمانه نگه دارند اما اظهاراتي که از «جرد کوشنر» مشاور ترامپ و ديگر مقامات ارائه شده حاکي از آن است که اين طرح به صورت گسترده‌اي به نگراني‌هاي امنيتي اسرائيل پرداخته است.
مقامات عرب آشنا با طرح کوشنر گفته‌اند که اين طرح چيز به خصوصي را به فلسطيني‌ها نمي‌دهد و بيشتر به دنبال ارائه فرصت‌هاي اقتصادي به فلسطينيان و تثبيت حاکميت تل‌آويو بر مناطق مورد منازعه است.
کوشنر و ديگر مقامات آمريکايي اين طرح و تحول اقتصادي حاصل از آن را به اقدام کشورهاي عربي در به‌رسميت شناختن اسرائيل و پذيرفتن شرايط خودگرداني و نه حق حاکميت فلسطينيان منوط کرده‌اند.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي هفته گذشته و پيش از انتخابات سراسري در سرزمين‌هاي اشغالي گفته بود که به دنبال الحاق بخش‌هاي اشغال شده کرانه باختري به اسرائيل است. اين گفته نتانياهو اين درک را در ميان کارشناسان بوجود آورد که اين تصميم نتانياهو با چراغ سبز دولت ترامپ گرفته شده است.
ارائه طرح معامله قرن تا پس از تشکيل دولت نتانياهو و احتمالا تا پس از ماه مبارک رمضان طول خواهد کشيد.
«ايلان گلدنبرگ» رئيس تيم مذاکره کننده سابق آمريکا درباره صلح خاورميانه در مورد طرح صلح کوشنر گفته است: معتقدم که اين طرح از همان اول مُرده است. بزرگترين نگراني اين است که اگر طرح به طرز سنگيني به سمت اسرائيل متمايل باشد، که انتظار داريم همين‌طور نيز باشد، در آن صورت فلسطيني‌ها آن را رد خواهند کرد. پس از آن مي‌توان پيش بيني کرد که اسرائيل به سوي الحاق (بخش‌هايي از کرانه باختري) گام بردارد.
پيش از اين نتانياهو پيشتر در مصاحبه با روزنامه اسرائيلي «يسرائيل هيوم» درباره طرح معامله قرن گفته بود اين طرح شامل سه شرط اساسي پابرجا بودن شهرکها، کنترل برمنطقه غربي رود اردن و تقسيم نشدن قدس است.
وي گفته است: به ترامپ ، وجارد کوشنر داماد ومشاور او و جيسون گرينبلات فرستاده ويژه او به خاورميانه اطلاع داده است که از اين شروط عقب نشيني نخواهد کرد.
 
هشدار تشکيلات خودگردان فلسطين درباره «معامله قرن»
ابوردينه گفت: اظهارنظرهاي نخست وزير اسرائيل درباره اشغال غزه از ميزان و حجم توطئه «معامله قرن» براي اعراب و فلسطينيان پرده برداشت
به گزارش خبرگزاري آناتولي ترکيه، «نبيل ابوردينه» سخنگوي تشکيلات خودگردان فلسطين با اشاره به اظهارات نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر اينکه سران عرب با پذيرفتن مسئوليت نوار غزه بعد از اشغال آن مخالفت کردند، در بيانيه اي اعلام کرد: اين اظهارات نشان از ميزان توطئه طرح صلح آمريکايي (طرح سازش موسوم به معامله قرن) ضد کشورهاي عربي و فلسطين است.
ابوردينيه در اين بيانيه تصريح کرد: «هيچ کشوري در غزه و هيچ کشوري بدون غزه و هيچ کشوري بدون قدس» وجود نخواهد داشت.
گفتني است؛ نخست وزير رژيم صهيونيستي به برخي از سران عرب پيشنهاد کرده است مسئوليت نوار غزه را پس از اشغال آن برعهده گيرند اما، آنها اين مسئوليت را نپذيرفتند. اين در حالي است که نتانياهو؛ اسامي سران کشورهاي عربي را که به آنها چنين پيشنهادي داده است، فاش نکرد. «معامله قرن» طرح سازشي است که دولت ترامپ روي آن کار و تلاش مي کند و تاکنون مفاد آن را علني نکرده است.


نظر شما