شناسهٔ خبر: 32292657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

بازارهای جهانی آماده حذف دلار

حرکت کشورها به سمت ارزهای ملی نتیجه سلاح سازی آمریکا از دلار

آمریکا برای حفظ موقعیت سیاسی و اقتصادی خود در عرصه بین الملل، از دلار به عنوان سلاح علیه دیگر کشورها استفاده می‌کند. این امر موجب شده است که کشورهای متعددی در معاملات نفتی و کالایی خود دلار را کنار گذاشته و ظرفیت ارزهای ملی را مورد توجه قرار دهند. چراکه حذف دلار امنیت کشورها در برابر تهدایدات و تحریم های آمریکا را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز دولت آمریکا دهه هاست که از دلار به عنوان سلاح جهانی برای حفظ موقعیت اقتصادی و جغرافیایی-سیاسی خود در عرصه بین المللی استفاده می کند. این امر در اعمال تحریم هایی علیه ایران، روسیه، ونزوئلا و اخیراً عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو سازمان اوپک مشهود است.

عربستان سعودی تهدید خود علیه قانون نوپک آمریکا را پس گرفت

به عنوان مثال هفته گذشته، در واکنش به تصویب قانون نوپک توسط آمریکا برای محدود کردن سازمان اوپک، عربستان سعودی تهدید کرد که در صورت عملیاتی شدن این قانون، از ارزهای دیگر به جای دلار در معاملات نفتی خود استفاده خواهد کرد.

البته بعد از انتشار خبر تهدید عربستان علیه آمریکا، این کشور خبر منتشر شده مبنی بر تهدید به حذف دلار و استفاده از ارزهای دیگر به جای آن در معاملات نفتی در واکنش به لایحه نوپک را تکذیب کرد. هرچند شانس آمریکا در اجرائی کردن لایحه نوپک و پیروی عربستان از آن پایین است. اما اکنون عربستان سعودی ادعا می کند که تهدید مطرح شده مبنی بر حذف دلار از جانب خود جدی نیست. این نشان دهنده نگرانی پادشاهی عربستان در مورد استفاده بالقوه آمریکا از اهرم انرژی برای اعمال فشار و مسدود نمودن دارایی هایش است.

حرکت کشورها به سمت ارزهای ملی نتیجه سلاح سازی آمریکا از دلار

آمریکا در واکنش به اقدامات و تهدیدات کشورها از سلاح دلار علیه هر کشوری استفاده کرده و این باعث شده است که کشورها به دنبال کنار گذاشتن این ارز به عنوان ابزار معاملاتی از تجارت جهانی باشند. روسیه، ایران و چین ظرفیت استفاده از ارزهای ملی در تجارت را مورد توجه قرار داده اند تا توانایی آمریکا جهت تحمیل تحریم های غیر قانونی علیه کشورها را تضعیف کنند.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا نیز ایده کنار گذاشتن دلار آمریکا، به خصوص از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد، تقویت شده است.دولت فعلی آمریکا با اعمال جنگ های تعرفه ای علیه کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا و چین خشم کشورها را برآورده است.

کاهش سهم دلار در معاملات نفتی روسیه

روسیه که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، فروش نفت خود با استفاده از یورو و یوآن چین را آغاز کرده و نسبت معاملات نفتی خود با استفاده از این ارزها در سال های اخیر را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. ایران و ونزوئلا نیز با قرارگیری تحت تحریم های آمریکا، فروش نفت خود با ارزهای دیگر و سیستم های غیردلاری و حتی تهاتری را آغاز کرده اند.

در حال حاضر لحظه بلوغ بازارهای جهانی رسیده است تا تجارت و پرداخت را به صورت غیردلاری و با استفاده از ارزهای دیگر آغاز کنند. در دنیای چندجانبه امروز، ملت ها از بابت معاملات غیردلاری بسیار تحریک پذیر شده اند. آن ها می خواهند ارزهای ملی را انتخاب کنند و دلار را از تجارت خود کنار بگذارند.

حذف دلار کشورها را در برابر تهدیدات آمریکا ایمن می کند

در حال حاضر حذف دلار برای کشورهایی مانند ایران به سیاست جدید تبدیل شده است. این کشور به دلیل تحریم های آمریکا هیچ دسترسی به سیستم سوئیفت که تحت سلطه دلار است، ندارد. از بین بردن دلار به عنوان ارز مبنای پرداخت ها، زندگی برای ایران را رو به آسانی می برد. کسانی که می خواهند نفت ایران را بخرند و کسانی که تحت تحریم های آمریکا هستند می توانند از ارزهای ملی در مبادله با ایران استفاده کنند.

سایر کشورهای تولیدکننده کالا نیز می توانند و بهتر است که استفاده از دلار در تجارت بین المللی را کنار بگذارند. آن ها می توانند برای کاهش وابستگی به دلار از ارزهای ملی استفاده کنند. به این ترتیب آن ها می توانند خود را از قرارگیری در معرض ریسک های دلار، جنگ های تجاری و تحریم های احتمالی آمریکا ایمن کنند. آمریکا معمولاً با استفاده از دلار دسترسی کشورها به تجارت بین المللی و معاملات جهانی که تحت سلطه اش است را ممنوع می کند.

حذف دلار و تحول نظام مالی بین المللی، یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، اما این اتفاق می تواند به طور منظم و با احتمال زیاد به وقوع بپیوندد.

منبع: شبکه تلویزیونی بین المللی چین

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما