شناسهٔ خبر: 32292217 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تندگویان خبر داد؛

وقتی قانون اجازه تفریحات سالم را می‌دهد نباید نهاد دیگری وارد شود/ اجازه دوچرخه‌سواری زنان در دست نهادهای فرادست دولت است/ فعالیت گسترده تشکل‌های جوانان در مناطق سیل زده

محمدمهدی تندگویان؛ معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که به مناسبت هفته جوان برگزار شد از راه اندازی مجمع جوانان جهان اسلام خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، معاون امور ساماندهی جوانان ظهر امروز 26 فروردین در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هفته جوان برگزار شد با اشاره به فعالیت های حوزه جوانان این معاونت از اختصاص کلیه برنامه های هفته جوان به امور سیل زدگان خبر داد و در رابطه با فعالیت تشکل های جوانان گفت: توصیه من این است که جوانان با حضور در تشکل ها وارد عرصه کار شوند و چنانچه ایده ای برای انجام فعالیتی دارند با راه اندازی تشکلی می توانند فعالیت خود را ادامه دهند.

محمدمهدی تندگویان با اشاره به فعالیت تشکل های استارت آپی بیان کرد: معاونت امور ساماندهی جوانان آموزش های لازم را به استارت آپ ها ارایه می دهد و پس از تشکیل شرکت هر زمانی که احساس کردند کارآمد هستند از مجموعه خارج خواهند شد.

وی با ذکر مثالی افزود: در این دوره های آموزشی شرکتی داشتیم که با ارزش 6 هزار میلیارد و با راه اندازی استارت آپی از مجموعه خارج شد. سعی ما بر این است که در این شبکه ها آموزش های لازم را ارایه دهیم و همچنین در استان ها سرمایه گذاران را به جوانان لینک دهیم.

وی در ادامه با تشریح فعالیت این معاونت در خصوص تشکل ها اذعان کرد: در سیستان و بلوچستان کارهای جهادی صورت گرفت و با امکاناتی که خیرین ارایه دادند فعالیت ها ادامه پیدا کرد، خیلی از تشکل های ما در سیستان مدرسه و مسجد احداث کردند با این وجود تصور کردیم چنانچه این شبکه ها در زمان وقوع بحران هایی مانند سیل ساماندهی شوند می تواند بسیار موثر عمل کند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص فعالیت های این معاونت بیان کرد: در این معاونت دفاتر مشاوره ازدواج نیز راه اندازی شده است، در ابتدای دولت کمتر از 10 دفتر مشاوره ازدواج وجود داشت که با تلاش های انجام شده به 400 دفتر ارتقاء پیدا کرد.

تندگویان در تشریح فعالیت های دفاتر مشاوره ازدواج بیان کرد: در دفاتر ازدواج که در کل کشور تشکیل شده آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج انجام می شود. جوانانی که می خواهند ازدواج کنند می توانند رایگان به این دفاتر مراجعه کنند. خوشبختانه در سال گذشته وجود 70 درصد مراجعین ما مجردین بودند و این بدین معناست که جوانان استقبال زیادی به اینگونه دفاتر دارند.

وی با تاکید بر طرح های این معاونت برای آموزش های پیش از ازدواج تصریح کرد: طی مذاکراتی که داشتیم درخواست کرده ایم که مشاوره پیش از ازدواج اجباری شود چرا که جوانان باید آموزش های لازم را قبل از ازدواج ببینند و طبق پژوهش های انجام شده تأثیرات مثبتی در کاهش امر طلاق خواهد داشت.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به افزایش وام ازدواج بیان کرد: دولت در سال 96 اعطای وام ازدواج را به روز کرد و عدد آن را به 10 میلیون تومان رساند این در حالی است که تا پایان سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان به جوانان وام اعطا شد و یعنی یک میلیون امر ازدواج در کشور صورت گرفته است.

تندگویان با اشاره به افزایش وام ازدواج که در مجلس به تصویب رسید، گفت: گرچه معتقدیم که با 30 میلیون تومان نمی توان زندگی مناسبی تشکیل داد اما این رقم عددی معقول در روستاها و شهرستان ها است.

وی ادامه داد: آنچه در بحث ازدواج از وام با اهمیت تر است بحث اشتغال ایمن و مسکن ارزان قیمت است که با توجه به مصوباتی که در ستادهای ملی جوانان داشتیم نهادهای مسئول دیگر لازم است پای کار بیایند و ازدواج را تسهیل کنند.

تندگویان با اشاره به اینکه این معاونت هیچ وظیفه ای در قبال امر اشتغال ندارد گفت: رسالت خود را در این حوزه انجام می دهیم اما به دلیل اینکه برنامه های اشتغال جوانان به طور مستقیم به ما ارتباطی ندارد و ما مسئول ساماندهی هستیم این امر را تسهیل خواهیم کرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری که میان این معاونت و دو بخش خصوصی-اقتصادی در حوزه  اشتغال جوانان منعقد شده بیان کرد: در حوزه اشتغال جوانان وجود دو هزار شغل با تفاهم میان بانک رسالت و صندوق کارآفرینی امید انجام شده است. گرچه وزارتخانه هایی داریم که صد برابر ما بودجه دارند و انتظار داریم آنان این کار را انجام دهند.

تندگویان اضافه کرد: تسهیلاتی که تخصیص پیدا کرد حدود 50میلیارد تومان بود یعنی حدود یک میلیارد تومان به هر استان اختصاص پیدا می کرد این در حالیست که وزارت کار 20 هزار میلیارد بودجه می تواند اختصاص دهد و اگر الگویی که ما در طرح اشتغال زایی جوانان پیش گرفتیم را ادامه دهد می تواند بیش از 25 هزار شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به نگرانی هایی که در خصوص وام ازدواج می تواند وجود داشته باشد افزود: در روستاها و مناطقی که فقر فرهنگی دارند این امر می تواند به کالا تبدیل شود و دختران زیر 18 سال آسیب خواهند دید به همین دلیل معتقدم که نباید وام ازدواج افزایش پیدا کند اما بحث مسکن آسان و اشتغال ایمن لازم است مورد توجه جدی قرار بگیرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان با انتقاد از عدم هماهنگی سایر دستگاه های دولتی با این مجموعه خاطرنشان کرد: تا زمانی که معاونت جوانان به جایگاه واقعی خود بازنگردد هماهنگ سازی و وحدت رویه دچار مشکل خواهد شد. وزارتخانه های دیگر مشخص است که پاسخگوی یک معاونت در یک وزارتخانه نخواهند بود اما زمانی که سازمان جوانان وجود داشت و در جلسات هیأت دولت شرکت می کرد رویه به این ترتیب نبود.

تندگویان ادامه داد: مشاهده شده که حتی 7 بار مطلبی را برای یک وزارتخانه پیرو زده ایم اما جوابی دریافت نکرده ایم.

در ادامه این نشست خبری که به مناسبت هفته جوان برگزار شده بود، معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به طرح هایی که برای جوانان در نظر گرفته شده تاکید کرد: فعالیت هایی در بحث اوقات فراغت انجام شده بدین ترتیب همه استان های ما سامانه اوقات فراغت دارند که مردم و جوانان می توانند از آن استفاده کنند.

تندگویان در تصریح این سامانه افزود: بخشی از این سامانه برای خانواده هایی است که می خواهند جوانانشان را برای گذراندن اوقات فراغت به این پایگاه ها اعزام کنند از سوی دیگر رویدادها و همایش های اوقات فراغت نیز برگزار خواهد شد. تمام برنامه های ما به صورت کارگاه های آموزشی و اردوهای هویتی بوده است که البته دستاوردهای خوبی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت سمن ها و لزوم شبکه سازی در تشکل ها بیان کرد: در ابتدای دولت حدود 100 تشکل داشتیم اما در حال حاضر دو هزار تشکل ثبت شده داریم و دولت انتظار دارد که این تشکل ها به 6 هزار سمن افزایش پیدا کند.

تندگویان در ادامه افزود: تشکل های حوزه جوانان در گذشته رسالت مشخصی نداشتند اما دو کار عمده در دستور قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال دبیرخانه گردشگری در تبریز ایجاد شد که کل کشور را در حوزه گردشگری به هفت صحنه تقسیم کرد و سبب شد در حوزه گردشگری وحدت رویه ای با رویکرد بوم گردی داشته باشیم. بحث جدید و موضوع خاص قطار گردشگری در لرستان نیز از دیگر ثمرات است.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: گردشگران خارجی با استفاده از این قطارهای گردشگری به صورت علمی و تخصصی از استان های مختلف کشور برای شناخت حوزه های مختلف از جمله حوزه صنعت از این قطار استفاده کردند.

تندگویان با اشاره به دیگر فعالیت های تشکل ها بیان کرد: جشنواره هایی مانند انار، نان، آش و... از دیگر فعالیت هایی بود که از سوی تشکل ها انجام گرفت و در طی سال های آینده گسترش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در عرصه بین المللی نیز با مجمع جوانان اسلامی گفتگو کردیم تا دبیرخانه گردشگری جوانان جهان ایران و اسلام به تبریز منتقل شود که این خود می تواند کار بزرگی برای نظم بخشی در حوزه گردشگری کشورهای اسلامی باشد.

تندگویان با تاکید بر آموزش هایی که به جوانان کارآفرین ارایه می شود گفت: دوره های مختلف توان افزایی برگزار می شود که دبیرخانه کارآفرینی در گیلان تشکیل شده است، در این راستا بحث کسب و کار روستایی مطرح است. کارآفرینان ما از سراسر کشور در این دوره ها شرکت می کنند و مشاهده شده بسیار از نیازهای خدماتی و تولیدی با شرکت در این دوره ها محکم تر می شود.

معاون ساماندهی امور جوانان با اعلام این خبر که در سال جاری قرار است «شبکه بازار جوانان» راه اندازی شود گفت: راه اندازی «شبکه بازار جوانان» در کشور در دستور کار است تا در اختیار کارآفرینان قرار بگیرد. جوانان ما با استفاده از این شبکه دستاوردهای خود را به مردم عرضه می کنند قصد داریم شبکه بازار را در اختیار همه جوانان قرار دهیم.

تندگویان ادامه داد: راهکاری که برای جوانان در حوزه های مختلف داریم ایجاد تشکل است چرا که می توان تشکل ها را رصد و اقدامات خوبی برای آنان در نظر گرفت و دولت هم تسهیلات خوبی ارایه خواهد کرد.

تندگویان در ادامه سخنان خود با اشاره به عدم هماهنگی میان برخی تشکل ها و نهادها افزود: گاهی دیده می شود برخی تشکل ها با مجوز و به صورت قانونمند کنسرت و تفریحات مشروعی را در نظر می گیرد اما با وجود تایید تمامی ارگان های ذیربط شب قبل توسط نهادی این اقدامات تعطیل و پلمپ خواهد شد. وقتی که قانون و شرع اجازه تفریحات سالم را می دهند نباید نهاد دیگر وارد شود.

وی با اشاره به تلاش های این معاونت برای حضور بانوان در ورزشگاه گفت: معاونت وزارت ورزش و جوانان تلاش های زیادی برای حضور زنان در ورزشگاه کرد اما دچار مشکل شدند همچنین در حال پیگیری دوچرخه سواری بانوان هستیم که البته اجازه کار در دست برخی نهادهای فرادست دولت است و دولت نمی تواند کاری انجام دهد وگرنه ما زیرساخت هایمان آزاد است.

تندگویان افزود: همانگونه که می دانید در سال گذشته شاهد برخورد ناشایست با گروه موسیقی استان گیلان بودیم این در صورتی است که به دعوت ما این گروه موسیقی به عنوان یکی از تشکل ها در برنامه های ما حضور دارد و بناست در صورت امکان جشنواره موسیقی خیابانی را راه اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: این جوانان می توانستند از کشور خارج شوند، معاند نظام شوند و یا موسیقی زیرزمینی داشته باشند اما ما با شرکت در برنامه ها آنها را در سیستم نگه داشتیم. باید در حوزه تفریح و نشاط حقوق جوانان را در نظر گرفت.

تندگویان با اشاره به هفته جوان تصریح کرد: سال گذشته برنامه هایی برای هفته جوانان داشتیم که حدود 9 هزار برنامه برای کل کشور در نظر گرفته شده بود اما به دلیل موضوع سیل و به دستور وزیر کشور همه برنامه ها تغییر پیدا کرد و با رویکرد سیل به همه استان ها ابلاغ شد. در این ارتباط برنامه های ما به صورت جشن های گلریزان تبدیل شده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به سفری که به مناطق سیل زده داشت خاطرنشان کرد: هفته گذشته مدیران کل ستادی ما به استان های سیل زده سفر کردند و همچنین کارشناس های معاونت جوانان ساماندهی برنامه ها را مورد پیگیری قرار دادند. جشن های گلریزان و برنامه های سرباز مهارت از جمله برنامه های هفته جوان است.

تندگویان با اشاره به برنامه سرباز مهارت گفت: با توافقی که با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم بحث آموزش های سربازان در حوزه مهارت های اجتماعی و خانوادگی را مدنظر قرار داده ایم و بر این مبنا برخی استان ها در سال گذشته به صورت پایلوت برنامه هایی را در نظر گرفتیم و امسال بنا داریم برای کل کشور این برنامه ها را ادامه دهیم. از این رو امیدوارم تا بتوانیم تا سقف 4 هزار نفر سرباز را آموزش دهیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان در توضیح برنامه های هفته جوان به جشن های گلریزان و فستیوال زاگرس جوان که مربوط به اقوام و قومیت ها است اشاره کرد.

تندگویان با اشاره به اینکه بحث شبکه سازی سمن های عشایری را در دستور کار دارد برنامه های هر استان را برای هفته جوان تا ماه مبارک رمضان را شرح داد.

وی در توضیح فعالیت های صورت گرفته از سوی تشکل ها در استان های سیل زده بیان کرد:  فعالیت های جدی ای در استان های خوزستان، لرستان و گلستان صورت گرفت. این فعالیت ها از جمله اقلام و کمک های روانی از سوی تشکل ها و ... بودند.

 

نظر شما