شناسهٔ خبر: 32292105 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اظهارات جدید غرویان:

رونق اقتصادی کشور به آزادی‌های سیاسی ارتباط دارد/ کشور نیازمند اصلاحات است به‌خصوص در سیاست خارجی/ روحانی در شش سال گذشته افکار میانه روی را پیش برد

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: محسن غرویان که اصلاح طلبان اصرار دارند همچون سایر افراد حوزوی محبوبشان او را هم «آیت الله» خطاب کنند، در گفتگوی اخیرش با یک روزنامه اصلاح طلب در اظهاراتی جالب گفته است: «رونق اقتصادی تا حدود زیادی به آزادی‌های سیاسی و مدنی ارتباط برقرار می‌کند و با هم در ارتباط هستند. هرچه آزادی‌های سیاسی در کشور بیشتر باشد به همان میزان وضعیت اقتصادی با رونق بیشتری مواجه خواهد بود». هرچند که غرویان به احتمال زیاد نه از اقتصاد سررشته ای دارد و نه از شاخصه های رونق اقتصادی؛ اما ارتباط این موضوع به «آزادی سیاسی و مدنی» در نوع خود جالب است. مهم تر آنکه اغلب اصلاح طلبان حاضر نیستند به صراحت بگویند دقیقا منظورشان از آزادی های سیاسی و مدنی چیست و تنها به تکرار این کلیدواژه برای نیل به اهداف خاص بسنده می کنند.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*مفاهیم تئوریکی مانند اعتدال نیز مبهم است و حد و مرز مشخصی ندارد. به همین دلیل به‌راحتی نمی‌توان برای آینده نسخه پیچید و تعیین تکلیف کرد. سرنوشت گفتمان اعتدال بیشتر به دست کسانی است که این گفتمان را پیش می‌برند و در آینده نیز پیش خواهند بُرد. آقای روحانی نیز در شش‌سال گذشته نماینده گفتمان اعتدال در کشور بوده‌اند و موفق شده‌اند افکار و اندیشه‌هایی را که مبتنی‌بر میانه‌روی و اعتدال بوده تا حدودی در کشور به پیش ببرند.

*شرایط برای ادامه گفتمان اعتدال در کشور مهیاست و می‌توان از چهره‌های معتدل در هر دو جریان سیاسی کشور افرادی را انتخاب کرد که مشی اعتدالی را درآینده نیز ادامه بدهند.

*کشور همچنان نیازمند اصلاحات و بلکه اصلاحات بیشتر است. این وضعیت به‌خصوص در زمینه سیاست خارجی وجود دارد. باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی نوع نگاه ایران به کشورهای جهان در عرصه بین‌المللی صورت بگیرد تا جایگاه ایران روزبه‌روز در بین کشورهای مختلف جهان ارتقا یابد.

*رونق اقتصادی تا حدود زیادی به آزادی‌های سیاسی و مدنی ارتباط برقرار می‌کند و با هم در ارتباط هستند. هرچه آزادی‌های سیاسی در کشور بیشتر باشد به همان میزان وضعیت اقتصادی با رونق بیشتری مواجه خواهد بود. اگر قرار است وضعیت اقتصادی کشور با رونق و شکوفایی مواجه شود باید نیروهای جوان و خلاق در کشور حضور داشته و فضا برای آنها مهیا باشد تا زمینه شکوفایی اقتصادی را مهیا کنند. اگر زمینه شکوفایی مهیا نباشد تحصیلکردگان ما به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
روحانی بهترین است، چون متعادل و معتدل است!
روحیه یارانه خوری و آماده‌خوری خوب نیست
زنان را از ورود به ورزشگاه محروم نکنیم!


*موانع زیادی پیش روی دولت آقای روحانی قرار داشته که اجازه نداده دولت سیاست‌های خود را به‌خوبی اجرا کند. این موانع نیز داخلی و خارجی بوده است. به‌نظر می‌رسد در داخل کشور برخی تلاش می‌کنند در مسیر دولت سنگ‌اندازی کنند و شرایطی را به وجود بیاورند که دولت مجبور باشد از مواضع خود عقب‌نشینی کند. از سوی دیگر در شرایط کنونی دولت آقای روحانی در عرصه بین‌المللی با چالش‌های جدیدی مواجه شده که از قبل یا پیش‌بینی نمی‌شد و یا کمتر پیش‌بینی می‌شد.

*اصطلاحاتی مانند اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در زندگی آنها کاربردی ندارد. مردم به‌دنبال شعار و وعده نیستند و به همین دلیل دیگر مانند گذشته به اصولگرایان، بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اعتماد ندارند. در گذشته شعارهایی مطرح‌شده که در مرحله عمل تحقق نیافته و به همین دلیل مردم دیگر هر نوع شعاری را از جریان‌های سیاسی نمی‌پذیرند، برای مثال اعتدالگرایان در دوران انتخابات شعارهایی مطرح کردند. با این وجود این شعارها محقق‌نشده و به همین دلیل امروز مردم با مشکلات زیادی در زندگی خود مواجه شده‌اند. مردم دنبال کسانی هستند که مشکلات آنها را حل کنند.

نظر شما