شناسهٔ خبر: 32291899 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

واکنش همایون اسعدیان به گزارش خبر شامگاهی صدا و سیما/آیا ماجرای عیدی میلیاردی خانه سینما به پایان می رسد؟

گزارش خبر شامگاهی صدا و سیما رئیس هیات مدیره خانه سینما به واکنش وا داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، پس از آنکه در آخرین روزهای سال گذشته، سازمان سینمایی از پرداخت یک میلیارد تومان عیدی به خانه سینما جهت توزیع میان اعضای این نهاد صنفی خبر داد و علی قائم مقامی از اعضای هیات مدیره خانه سینما هم در مورد نحوه توزیع آنها در قالب کارت های هدیه 200 هزار تومانی گفت که این بودجه بین انجمن های صنفی توزیع شده تا با نظر رییس صنف به دست اعضا برسد.

در این میان نزدیک به 16 صنف از اصناف خانه سینما میزان عیدی که به صنفشان اختصاص پیدا کرده بود را به طور شفاف اطلاع رسانی کردند که نتیجه این اطلاع رسانی، نشان از فاصله چند صد میلیونی بودجه دریافتی با آنچه که توزیع شده بود داشت.

با بالا گرفتن شایعات و مطالبات صنفی و رسانه ای رییس هیات مدیره خانه سینما در دو نوبت تلاش کرد تا در این مورد شفاف سازی کند. در اولین نوبت وی با مصاحبه با یک خبرگزاری در ایام نوروز، گفت: تمامی اعضای چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس این کارت‌های هدیه را دریافت کردند. به جزچهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس، کارت‌های هدیه صنوف دیگر به شورای مرکزی آنها تحویل داده شد تا با مدیریت خود به افرادی که مستحق هستند، اهدا شود. ضمن آنکه به چهار صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان، کانون پخش‌کنندگان و مدرسان سینما نیز با تشخیص هیات مدیره و مدیرعامل و با توجه به توانایی مالی  اعضای این صنف هیچ کارت هدیه‌ای تعلق نگرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر اعضای صنوف مختلف خانه سینما، افراد دیگری نیز خارج از صنف قرار دارند که تحت پوشش خدمات خانه سینما هستند مانند همسران و خانواده  برخی از کارگردانان و فعالان سینما که در سالهای گذشته فوت کردند که تعدادی از کارت‌های هدیه نیز به این افراد تعلق گرفته است.

اسعدیان افزود: حدود 850 میلیون تومان از مبلغ یک میلیارد تومان اهدای وزارت ارشاد در قالب کارت هدیه 200 هزار تومانی  به اعضای صنوف داده شده است و اسامی کسانی که به‌صورت مستقیم کارتها را دریافت کردند و همچنین افرادی که از طریق صنف کارت خود را گرفتند، مشخص است زیرا در زمان اهدای کارت‌ها از افراد رسید گرفته شده است.

اما این توضیحات افکار عمومی را چندان راضی نکرد و پیگیری ها کماکان ادامه داشت. بر همین اساس اخبار شبانگاهی ساعت 22:00 شبکه 3 در تاریخ 24 فروردین 1398 به پیگیری موضوع پرداخت و همایون اسعدیان در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت و در کلیاتی ضمن تکرار مطالب پیش گفته، تاکید کرد: جزییات اهدای عیدی را به ارشاد اعلام میکنیم اما حاضر نیستیم به هیچ عنوان اسامی را اعلام کنیم.

خبرنگار صداوسیما هم با این جمع بندی گزارش خود را به پایان رساند که اهالی سینما انتظار دارند درباره نحوه توزیع چنین مبالغی ساز و کاری وجود داشته باشد تا دیگه شاهد چنین اتفاقاتی نباشند.

گزارشی که واکنش رئیس هیات مدیره خانه سینما در پی داشت. همایون اسعدیان در رابطه با گزارش خبر شامگاهی صدا و سیما توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرد:

«به نام خدا

نظر به اینکه برنامه خبر شبانگاهی سیمای جمهوری اسلامی ایران، با حذف توضیحات شفاف رئیس هیئت مدیره خانه سینما در مورد یک میلیارد تومان کمک دریافتی از وزارت ارشاد و شیوه توزیع آن در آستانه نوروز98، و همچنین با ارائه آمار و گزارشی غیرواقعی و اتخاذ روشی تخریبی، کمافی السابق به رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه ای خود درمورد سینمای ایران و خانه سینما که تنها نهاد صنفی و فراگیر آن است ادامه می دهد، لازم می دانیم توضیحات زیر را در اختیار سایر رسانه های مردمی، منصف و اخلاق مدار قرار دهیم تا با انتشار آن در رفع ابهام ایجاد شده، ما را یاری رسانند.

1-از مبلغ دریافت شده، هفتصد و نود و چهار میلیون تومان، در قالب کارت های هدیه 200هزارتومانی، به 28 صنف از صنوف سینمای داده شد تا به اعضای کم کار و نیازمندشان اهدا کنند.

2-الباقی مبلغ، دویست و شش میلیون تومان نیز تماما به سینماگران از کارافتاده و فاقد درآمدی که مستقیما تحت پوشش حمایتی خانه سینما قرار دارند و یا فوت کرده و خانواده هایشان از مستمری بگیران خانه سینما هستند، تعلق گرفت؛ که فهرست اسامی کامل آنان در اسناد این خانه موجود است.

امیدواریم رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران متوقع نباشد که خانه سینما با انتشار اسامی این افراد آبرومند از خانواده سینما، حرمت و کرامت آنان را بخاطر دریافت یک عیدی کوچک، مورد خدشه قرار دهد.

بدیهی است در مورد اقدام سازمان صدا و سیما نیز که با این شیوه هدفمند از خبرسازی، سعی در تشویش اذهان عمومی نسبت به سینمای ایران دارد -اما مدام بر بی اعتمادی مردم نسبت به خود می افزاید- حق شکایت به مراجع قضایی را برای خود محفوظ می دانیم.

خدا را شکر می کنیم که استقبال چشمگیر مردم از اقدامات خانه سینما در کمک رسانی به هموطنان سیل زده، گویاترین گواه این مطلب است که مردم ما هوشمندتر از آن هستند که توسط گزارش های تحریف شده در برخی برنامه های صدا و سیما، اعتماد قلبی  شان را به سینماگران و خدمتگزاران واقعی خود درعرصه فرهنگ و هنر از دست بدهند.

ما دلمان به حقانیت و صحت کارهایی که می کنیم، محبوبیتی که نزد مردم داریم و اعتبار و اعتمادی که اکثر همکارانمان به ما دارند، گرم است...به رسانه ملی نیز توصیه می کنیم دلش را به آتش تنوری که برای سوزاندن این و آن روشن کرده و می کند نسپارد.»

حال باید دید که افکار عمومی کنجکاو شده بویژه در میان اعضی خانه سینما با این توضیحات قانع شده اند یا این ماجرا ادامه خواهد یافت.

 

نظر شما