شناسهٔ خبر: 32291482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چگونه برگزیت انسجام اتحادیه اروپا را نشانه گرفته است؟

R31356/P/S8,89/CT10

یک نشریه آلمانی در مطلبی به خطراتی که در سایه تمدیدهای مکرر تاریخ برگزیت اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "دی سایت" در مطلبی نوشت: انگلیس مجددا زمان بیشتری برای برگزیت دریافت کرده است و این می تواند به منزله خطای سخت تر اتحادیه اروپا تلقی شود. اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد این درام می تواند به از هم گسیختگی اتحادیه اروپا منجر شود.

دی سایت در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا سالیان متمادی با این احساس زندگی می کرد که این اتحادیه بهترین در دنیا است. با وجود جنگ ها اما اروپاییان گویا فرمول جادویی برای صلح ابدی را پیدا کرده بودند. خوشبختی و رفاه و آزادی برای شهروندان این اتحادیه به عنوان امری مسلم و بدیهی بود. کسی که به برتری اتحادیه اروپا تردید داشت کافی بود به لیست طولانی کشورهایی مراجعه کند که می خواستند عضو اتحادیه اروپا شوند و آن ها شامل کشور اوکراین تا کشورهای بالکان غربی و ترکیه بودند.

اما حالا به نظر می رسد که این اطمینان بالا به خود در اروپا به پایان رسیده است. این اطمینان و اعتماد ابتدا توسط بحران یورو متزلزل شد و بعد از آن توسط جنگ در اوکراین و بالاخره ضربه بزرگ دیگری یعنی برگزیت ایجاد شد. در 23 ژوئن سال 2016 اکثر انگلیسی ها تصمیم گرفتند این اتحادیه را ترک کنند. درست همان انگلیسی که به اصطلاح پیرترین دموکراسی پارلمانی دنیا بود می خواست از اتحادیه اروپا خارج شود.

دی سایت در ادامه نوشت: این یک شوکی بود که منجر به روشن شدن این واقعیت شد که هیچ چیز در اتحادیه اروپا امری مسلم و قطعی و واقعیتی آشکار نیست؛ حتی موجودیت این اتحادیه. این اتحادیه باید مبارزه کردن را یاد بگیرد و اگر نمی خواهد ضعیف شود باید به صورت قاطعانه و منسجم تصمیم گیری کند و سخت باشد. وضعیت تا 10 آوریل 2019 و زمانی که تمدید مجددی برای برگزیت رخ داد به همین منوال پیش رفت. این تصمیم نتیجه یک رفلکس معمولی اتحادیه اروپا  بود.

نویسنده در ادامه با نگاهی انتقادی به تمدید مجدد تاریخ برگزیت از طرف اتحادیه اروپا نگریسته و تصریح کرد که این تصمیم این منطق را دنبال می کند که زمان بیشتر مشورت و بینش را با خود می آورد. بر اساس این منطق، انگلیسی ها به زمان بیشتری نیاز دارند تا فکر کنند و متوجه شوند که چه تصمیم احمقانه ی گرفته اند و سپس همه پرسی دومی را برگزار کرده و درباره باقی ماندن در اتحادیه اروپا تصمیم گیری کنند.

هیچ کس به صورت آشکار این اظهارات را ایراد نمی کند، اما خیلی ها در بروکسل امیدوار به وقوع این سناریو هستند. به این ترتیب اتحادیه اروپا به عنوان مادری مهربان بار دیگر انگلیسی‌های توبه کار را مانند پسران و دخترانی که می رفت در باتلاق پوپولیسم غرق شوند می پذیرد.

اما این امیدی فریبنده است. برگزیت در 23 ژوئن سال 2016 یک چاشنی را روشن کرد که طی چند سال گذشته زنجیره‌ای از انفجارها را ایجاد کرد. بعد از تصمیم گیری درباره برگزیت کناره گیری دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس رخ داد. جانشین او ترزا می انتخابات زودهنگام را رقم زد که به سختی در آن شکست خورد. پس از آن وی کنترل حزب خود و بعد کنترل پارلمان و در نهایت کنترل تمام روند برگزیت را از دست داد و انفجار بعدی هم در شرف وقوع است و احتمالا این بار محافظه کاران انگلیس را پاره پاره می کند.

این چاشنی انفجاری همچنان می سوزد و مواد منفجره‌ای که پیامد آن می توانند ایجاد انفجار کنند در سرزمین اروپایی قرار دارد. اتحادیه اروپا توانایی خاموش کردن این چاشنی انفجاری را ندارد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس باید با همکاران خود در شورای اروپایی صحبت کند تا انگلیس تا 31 اکتبر تصمیم اتحادیه اروپا برای تعویق تاریخ برگزیت را به هدر ندهد. این کاملا خوب به نظر می رسد اما ساده لوحانه است. ترزا می ضعیف لست و احتمالا به زودی سقوط خواهد کرد. چه اتفاقی می افتد اگر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس شود؟ مطمئنا اتحادیه اروپا می تواند در 31 اکتبر این دو شاخه را از پریز بکشد اما تا آن زمان جانسون می تواند برخی آسیب ها را ایجاد کند و جانسون البته مسئله کوچک تری است و مسئله بزرگتر این است که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر انگلیسی ها تا 31 اکتبر همچنان به مقصد نرسیده و در پیچ و خم های برگزیت بر زمین نشسته  و همچنان به مناقشات خود ادامه دهند؟

احتمالا اتحادیه اروپا بار دیگر تاریخ برگزیت را تمدید خواهد کرد اما با هر تمدیدی برای برگزیت وحدت اتحادیه اروپا در هم می شکند. این مسئله در دومین تمدید تاریخ برگزیت نمایان شد. بحث هایی بین فرانسه که خواهان رویکرد سخت در مقابل انگلیس و آلمان که موضع ملایم تری را در برابر لندن اتخاذ می کرد شکل گرفت. این وضعیت شکاف هایی را در اتحادیه اروپا ایجاد می کند که می تواند تعمیق شود. به این ترتیب ما باید به زودی در شورای اتحادیه اروپا در بروکسل شاهد وضعیتی پر هرج و مرج و بن بست مانند آنچه امروز در لندن اتفاق افتاده است باشیم.

بر سر میزهای شورای اروپایی امروز افرادی می نشینند که حداقل برای اتحادیه اروپا مانند بوریس جانسون خطرناک هستند که از جمله آنها ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و متئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا است.

در ادامه این مطلب آمده است که در اواخر ماه می شهروندان اتحادیه اروپا یک پارلمان جدید را انتخاب می کنند. ماه هاست که به آنها گفته می شود این انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد و شما باید در آن مشارکت کنید. اینکه آیا اتحادیه اروپا آینده‌ای دارد یا نه به شهروندان اروپایی مرتبط است و حالا واقعا شرایط پیچیده می شود و شهروندان اروپایی احتمالا پارلمانی را انتخاب خواهند کرد که نمایندگان انگلیسی هم فقط برای مدت زمانی محدود در آن می نشینند و در این زمان چیزی برای گفتن ندارند و تنها تعداد این نمایندگان می تواند بر انتخاب ریاست کمیسیون بعدی این اتحادیه تاثیر گذار باشد.

در بخش پایانی این مطلب آمده است که اتحادیه اروپا تا 10 آوریل در مسئله برگزیت خوب عمل کرد اما بعد از آن این اتحادیه قربانی اطمینان زیادی به خود شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما