شناسهٔ خبر: 32289937 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

گزارش «پاد» از برنامه های بانک مرکزی برای رونق تولید

سهم صنعت از تسهیلات بانکی افزایش می یابد

رهبر معظم انقلاب سال 98 را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند. در این راستا دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف برنامه ریزی های لازم برای تسریع در رونق تولید را انجام داده و در دستور کار قرار داده اند. بانک مرکزی نیز در این راستا برنامه هایی در نظر گرفته است که با توجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور از اهمیت دوچندان برخوردار است. بر این اساس افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز یکشنبه، 25 فروردین ماه در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای اتاق بازرگانی و اتاق اصناف ایران برگزار شد به تشریح برنامه های بانک مرکزی برای رونق تولید در سال جاری پرداخت و از افزایش سهم صنعت از تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: از 357 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که تا بهمن ماه سال 97 به سرمایه‌ در گردش اختصاص یافته 55 درصد به بخش صنعت تعلق گرفته است و برنامه ما این است که امسال این رقم 65 درصد شود. این اظهارات در شرایطی است که گزارش ها نشان می دهد در 3 ماه پایانی سال 97 نیز حدود 189 هزار میلیارد ریال به سیستم تولیدی کشور تزریق شد که تحولاتی در این بخش‌ها ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

ثبات اقتصادی به عنوان یکی دیگر از مولفه های تاثیرگذار بر تولید کشور از برنامه هایی است که دولت و بانک مرکزی به جد آن را پیگیری می کند. عبدالناصر همتی یکی از مهمترین برنامه های بانک مرکزی برای رونق تولید را ثبات اقتصادی عنوان کرد و گفت: هدف بانک مرکزی این بوده که ثبات در اقتصاد کشور ادامه یابد.  

ثبات نرخ ارز در قیمت تعادلی از مهمترین برنامه های بانک مرکزی در این راستا بوده است. بررسی بازار ارز در نیمه دوم سال گذشته و همچنین سال جدید نشان می دهد که بانک مرکزی به این مساله اهتمام داشته است.  دکتر حسن روحانی،  رئیس‌جمهوری نیز در پیام نوروزی سال ۹۸،  سال جدید را سال مهار تورم ، متعادل کردن قیمت ارز و سال دوستی بیشتر با همه همسایگان برشمرده است.

یکی دیگر از مولفه های تاثیرگذار برای رونق تولید در کشور، نرخ سود بانکی است. به باور کارشناسان نهادگرای اقتصاد نرخ سود بانکی بالا،  ضدتولید  است و بر این اساس بانک مرکزی با توجه به این مساله تمایلی به افزایش نرخ سود بانکی ندارد. رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در یادداشت اینستاگرامی اش این مساله را عنوان کرده است و در جلسه اخیر خود با نمایندگان نیز بار دیگر بر این سیاست تاکید کرد و گفت: بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی برنامه‌ای ندارد. وی افزایش نرخ سود بانکی را عاملی برای فشار به واحدهای تولیدی و ناترازی بانک‌ها عنوان کرد و گفت: بنابراین اگر شرایط فراهم باشد باید نرخ سود بانکی را تعدیل کنیم اما فعلاً برای آن برنامه‌ای نداریم و تصمیم‌گیری در این خصوص باید در شورای پول و اعتبار انجام شود.

فروش اموال مازاد بانک‌ها یکی دیگر از برنامه های بانک مرکزی در سال جدید است  که می‌تواند منابع خوبی را آزاد کند. همتی با اشاره به این مساله گفت: هرچند بانک مرکزی تحت تاثیر شدیدترین فشارهای تحریمی و تامین منابع است، اما شرایط خوبی از لحاظ ذخایر ارزی دارد که شرایط از سال گذشته نیز بسیار بهتر است.

 

نظر شما