شناسهٔ خبر: 32289563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس بسیج اصناف گلستان خبر داد:

خسارت ۴۳ میلیارد تومانی سیل به اصناف گلستان

گرگان- رئیس سازمان بسیج اصناف سپاه نینوا گلستان گفت: بر اثر وقوع سیل در گلستان از ۱۶ هزار و ۱۶۰ واحد صنفی گلستان به هزار و ۸۵۵ واحد صنفی بیش از ۴۳ میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان خسارت وارد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رحمان جمال ‎لیوانی ظهر دوشنبه در جلسه هماهنگی اردوی جهادی مسئولان و خیران اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی سراسر کشور اظهار کرد: پس از وقوع سیل در استان گلستان ارزیابی اولیه خسارات وارده انجام و بر اساس ارزیابی ها ۴۳ میلیارد تومان خسارت به واحدهای صنفی استان وارد شده است.

وی افزود: براساس گزارشات تکمیلی در شهرستان ‎آق ‎قلا از مجموعه سه هزار و ۴۵۶ واحد صنفی یک هزار و ۲۰۰ واحد صنفی از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند که جمع کل خسارات وارد شده به این واحد‎های صنفی بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است.

جمال ‎لیوانی ادامه داد: بر اثر وقوع سیلاب از مجموعه یک هزار و ۸۴۵ واحد صنفی در شهرستان گمیشان ۲۵۰ واحد صنفی دچار خسارت شدند که برآورد میزان خسارت در این شهرستان به واحدهای صنفی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به این که از مجموعه ۱۰ هزار و ۸۵۶ واحد صنفی فعال در گنبدکاووس حدود ۱۵۰ واحد صنفی از سیل خسارت دیدند،  تصریح کرد: میزان خسارت برآورد شده از سیل در گنبدکاووس یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان است.

کمک یک میلیارد تومان اصناف گلستان به سیل زدگان

جمال لیوانی با اشاره به این که از مجموع ۱۶ هزار و ۱۶۰ واحد صنفی گلستان هزار و ۸۵۵ واحد در سیل بیش از ۴۳ میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان خسارت دیدند، بیان کرد:  تاکنون از سوی اصناف و بازاریان گلستان ۵۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک نقدی و یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی برای سیل زدگان جمع آوری شده است.

رئیس بسیج اصناف سپاه نینوا استان گلستان با بیان این که تمام کمک‎های غیرنقدی در قالب لوازم بهداشتی، خوراکی، پتو و لباس بوده است، اظهار کرد: در اتاق اصناف پیگیر هستیم که بازار در مناطق سیل ‎زده رونق پیدا کند.

جمال ‎لیوانی خاطرنشان کرد: بر اثر سیل بسیاری از خانواده‌های سیل زده کالاهای اساسی زندگی و اقلامی مانند یخچال، پتو، فرش و موکت را از دست دادند و درصدد هستیم با هماهنگی اتاق اصناف در آق‌قلا، تعمیرات لوازم خانگی سیل ‎زدگان در شهرستان انجام شود.

کمک می کنیم بازار دوباره فعال شود

در ادامه رئیس اتاق اصناف استان گلستان با بیان این که معادن، صنایع و زیرساخت‌های گلستان بر اثر سیل دچار آسیب جدی شده است، گفت: درصدد هستیم به اصناف و واحدهای صنفی که اکثر خانه‌ها و مغازه‌هایشان زیر گل و لای است، کمک کنیم.

حسین خلیلی با اشاره به این که بر اثر سیل ۱۷ هزار و ۸۳۷ واحد مسکونی گلستان خسارت دیده و هفت هزار و ۳۰۰ واحد باید مجدد احداث شوند، افزود: برای رفع مشکلات ناشی از سیل در بخش مسکن و صنعت دغدغه داریم اما با این جلسه درصدد هستیم که بتوانیم به اصناف و واحدهای صنفی که اکثر خانه‌ها و مغازه‌هایشان زیر گل و لای است کمک کنیم.

وی با تاکید بر این که کمک می کنیم تا اصناف و بازار در مناطق سیل زده با سرعت فعال شوند، بیان کرد: متاسفانه همچنان وضعیت اقتصادی مناسب نیست اما ملت ایران با وقوع سیل، همه مسائل و مشکلات را فراموش کردند و به کمک سیل ‌زدگان شتافتند؛ سیل ویرانگر در چندین استان اتفاق افتاد و مطمئن بودم اگر تنها گلستان دچار سیل بود در همان روزهای نخست بسیاری از مسائل حل می‌ شد.

آغاز نوسازی ۲۰۰ مسکن خسارت دیده در سیل مازندران

در ادامه رئیس بسیج اصناف مازندران از وارد شدن خسارت به هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی مازندران در سیل اخیر خبر داد و گفت: از این تعداد واحد مسکونی ۶۵۰ واحد به تعمیرات اساسی  نیاز دارند و ۷۰۰ واحد باید نوسازی شوند.

حسین ابراهیمی با اشاره به این که بر اثر وقوع سیل در مازندران ۴۰۰ واحد صنفی آسیب دیده اند و بیشترین حجم خسارت را در سیمرغ و ساری شاهد هستیم، ادامه داد: در هفته جاری با کمک نیروهای جهادی نوسازی ۲۰۰ واحد مسکونی آغاز می شود و تلاش می کنیم بتوانیم با کمک اصناف حدود پنج میلیارد تومان از اعتبار لازم برای ساخت این ۲۰۰ واحد مسکونی را تامین کنیم.

لازم به ذکر است؛ در جلسه هماهنگی اردوی جهادی مسئولن و خیران اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی سراسر کشور که به میزبانی گلستان بسیج اصناف گلستان برگزار شد، خیرین، نمایندگان اصناف و اعضای اتاق های بازرگانی استان از جمله سمنان، تهران، اصفهان، البرز، همدان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، قزوین و خراسان رضوی حضور داشتند.

نظر شما