شناسهٔ خبر: 32289070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صيانت از حريم طبيعت بايد بدون مماشات پيگيري شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون اول رييس جمهوري از وزارت نيرو خواست تا بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حريم رودخانه ها و مسيل ها را به طور ويژه در دستور کار قرار دهد تا از حريم طبيعت بخصوص رودخانه ها صيانت شود.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني معاون اول رييس جمهوري، جلسه شوراي عالي آب امروز- دوشنبه- به رياست اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري برگزار شد.
وي در اين جلسه به بارش هاي اخير کشور و بحران سيل در برخي استان ها اشاره کرد و اظهار داشت: وقوع سيلاب در کنار همه مشکلات و سختي ها، با درس هايي نيز همراه بود تا از اين پس از تجاوز به حريم رودخانه ها و مسيل ها بطور جدي جلوگيري شود و مردم نيز از اين موضوع آگاه شدند که ساخت و سازها در حريم رودخانه ها تا چه حد مي تواند خطر آفرين باشد.
معاون اول رييس جمهوري از وزارت نيرو خواست به عنوان دبيرخانه شوراي عالي آب با همکاري ساير دستگاه هاي مرتبط، ضمن برنامه ريزي براي لايروبي بستر رودخانه ها، بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حريم رودخانه ها و مسيل ها را نيز به طور ويژه در دستور کار قرار دهد تا از حريم طبيعت بخصوص رودخانه ها صيانت شود و شاهد تکرار وقوع اينگونه خسارات و آسيب ها نباشيم.
** بايد قدردان حضور خودجوش مردم در مديريت بحران سيل باشيم
جهانگيري همچنين با قدرداني از حضور دستگاه ها و نهادهاي مختلف نظير نيروهاي مسلح، هلال احمر، بسيج و نهادهاي مدني براي مديريت بحران سيل در کشور، تصريح کرد: نقش مردم سراسر کشور نيز در کمک رساني و مديريت بحران بسيار پراهميت بود که بايد از همت، ايثار و حضور خودجوش مردم قدرداني کنيم.
وي در ادامه اين جلسه از تلاش ها و اطلاع رساني سازمان هواشناسي در خصوص بارش ها و وقوع سيلاب در استان هاي مختلف کشور قدرداني کرد و گفت: يکي از بهترين روش ها براي پيشگيري از خطرات اين است که توانمندي کشور را براي دقت و سرعت در پيش بيني ها افزايش دهيم.
معاون اول رييس جمهوري خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسي بايد با اطلاع رساني علمي و بموقع در خصوص وضعيت آب و هواي کشور از اظهارنظرهاي غيرعلمي و غيرکارشناسي توسط ديگران جلوگيري کند و تعامل و همکاري خوبي با دستگاه هاي اجرايي مرتبط داشته باشد چرا که دستگاه هاي اجرايي مکلف شده اند براساس پيش بيني هاي سازمان هواشناسي برنامه ريزي و اقدام کنند.
**تقويت تجهيزات سازمان هواشناسي براي بهبود پيش بيني‌ها ضروري است
جهانگيري همچنين بر ضرورت تقويت امکانات و تجهيزات سازمان هواشناسي کشور تاکيد کرد و از سازمان برنامه و بودجه خواست منابع مالي مورد نياز براي مجهزتر شدن سازمان هواشناسي را تامين کند تا پيش بيني هاي اين سازمان با سرعت و دقت بيشتري در اختيار مسئولين اجرايي کشور قرار گيرد.
وي با يادآوري اين که ميزان بارش ها و روان آب هاي برخي کشورهاي همسايه نظير افغانستان و ترکمنستان نيز که تاثير مستقيمي بر ميزان آب رودخانه هاي برخي از استان هاي کشور دارد،‌ افزود: سازمان هواشناسي بايد با تقويت تجهيزات و توسعه فعاليت ها، وضعيت بارش هاي اين کشورها را نيز مدنظر قرار دهد تا پيش بيني ها براي اقدامات پيشگيرانه هر چه بهتر و دقيق تر انجام شود.
معاون اول رييس جمهوري پيشنهاد مطرح شده در جلسه مبني بر تشکيل کارگروهي ذيل دبيرخانه شوراي عالي آب براي هماهنگي هر چه بيشتر ميان دستگاه هاي مرتبط را مثبت ارزيابي کرد.
جهانگيري اظهار داشت: کارگروهي متشکل از نمايندگان وزارتخانه هاي نيرو، جهاد کشاورزي، سازمان هواشناسي و جمعي از صاحب نظران دانشگاهي مي تواند در افزايش هماهنگي ميان دستگاه هاي مرتبط با مديريت آب و پيشگيري از خطرات ناشي از سيلاب نقش مهمي ايفا کند.
وي با يادآوري گزارش مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص اقدامات صورت گرفته براي مديريت سيلاب اين استان، از تلاش هاي انجام شده قدرداني و بر ضرورت استمرار اين تلاش ها براي کاهش تلفات انساني و خسارات مالي طي روزها و ماه هاي آينده تاکيد کرد.
معاون اول رييس جمهوري افزود: استان هاي مختلف کشور و بخصوص استان خوزستان بايد با در نظر گرفتن پيش بيني هاي سازمان هواشناسي و نيز با توجه به آب شدن پوشش برفي کوه ها، احتمال وقوع سيل در ماه هاي ارديبهشت و خرداد را جدي بگيرند و برنامه ريزي دقيقي براي پيشگيري از بروز خسارات مالي و تلفات انساني ناشي از سيلاب انجام دهند.
جهانگيري تصريح کرد: وزارت نيرو بايد سدهايي را که روند احداث آنها متوقف شده مورد بررسي قرار دهد تا در صورتي که ضرورت تکميل آنها احساس شود، برنامه زمانبندي براي تکميل اين سدها تدوين کند.
وي از دبيرخانه شوراي عالي آب خواست با هماهنگي و همکاري وزارت جهاد کشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست پيش بيني هاي لازم را براي جلوگيري از وقوع آتش سوزي در جنگل ها و مراتع و نيز وقوع ريزگردها انجام دهد.
در اين جلسه که وزير نيرو و رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز حضور داشتند، نماينده وزارت نيرو گزارشي از وضعيت آب سدها و روان آب هاي کشور ارائه کرد و گفت: امسال ورودي سدهاي کشور 280 درصد و موجودي مخازن سدها 63 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان هم در اين نشست با اشاره به اينکه ورودي آب به استان خوزستان در سال آبي 98ـ 97، 33 ميليارد و 700 ميليون متر مکعب بوده است از افزايش 477 درصدي ورودي آب به اين استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 94 درصد مخازن سدهاي استان خوزستان ا‌ز آب پر شده است.
وي همچنين به ارائه گزارشي در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستاي مديريت سيلاب استان خوزستان پرداخت و بيان کرد: يکي از اقدامات صورت گرفته براي مديريت سيلاب تشکيل کارگروه و شوراي مشورتي بود تا ضمن رصد لحظه اي سدهاي استان برنامه ريزي لازم را براي رها سازي آب انجام دهد تا خسارات سيلاب ها در پائين دست با حداقل آسيب ها مديريت شود.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان برگزاري جلسات مستمر براي بررسي پايداري سدهاي استان خوزستان، تهيه طرح اضطراري تخليه سيلاب و نيز برنامه ريزي براي تقويت سيل بندها را از ديگر اقدامات صورت گرفته جهت کنترل سيلاب در اين استان برشمرد و از آبگيري شدن 85 درصدي تالاب هورالعظيم و 90 درصدي تالاب شادگان خبر داد.
رييس سازمان هواشناسي کشور هم در اين جلسه گزارشي از تحليل بارش و دماي هواي کشور از ابتداي سال آبي 98 ـ 97 يعني از 97/7/1 تا 25 فروردين 98 ارائه کرد و به تشريح پيش بيني اين سازمان براي سه ماه آينده سال پرداخت.
براساس اين گزارش استان هاي ايلام و لرستان بيشترين بارش ها را داشته اند و در اثر بارش هاي اخير کمبود بارش سال 96 جبران شده و انتظار مي رود با بارش هاي پيش رو در دو ماه آينده کمبود بارش سال 95 نيز جبران شود.
وي با بيان اين که ميزان گرمايش کشور در مقايسه با دماي دوره بلندمدت هنوز بالا است، گفت: هنوز بخش هايي از کشور براساس شاخص ها، در خشکسالي هستند اگر چه آب مورد نياز تا حد زيادي تامين شده و از شدت خشکسالي ها خفيف است.
سيام*3061* 1336
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما