شناسهٔ خبر: 32288707 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نگاهی به تاثیر نوسان ارز بر حضور بازیگران در عرصه تولید

چطور دلار، سوپراستارهای سینما را در ایران ماندگار کرد!

سال ۹۷، دوره‌ای پرکار برای آن‌هایی بود که عادت به کم‌کاری در سینما، تلویزیون و تئاتر ایران داشتند و احتمالا تبعاتش به‌زودی روی زندگی دیگران نیز اثر خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پرکاری یک آفت بزرگ است برای ستاره‌های دنیای تصویر؛ رخدادی که سبب می‌شود تا آن‌ها دم دستی شوند. وقتی حرف از ستاره‌های پرکار می‌شود، احیانا می‌خواهید بگویید: رضا گلزار.

نه او مراد نیست، اگرچه تغییر فیلد کاری آقای ستاره سابق در سال گذشته به خاطر درآمد بالایی است که اسپانسر تلویزیونی‌اش برایش تولید می‌کند. چیزی که سبب شده تا در جشنواره جام‌جم او بیاید منت بگذارد برای تلویزیون که مخاطب جدید آورده و موجی جدید به حاشیه‌های تلویزیون افزوده است.

مراد از کم‌کار می‌شود هنرمندی مثل پارسا پیروزفر، کسی که معمولا زمان زیادی از سال در ایران نبود و خیلی گزیده کار می‌کرد یا مثلا شهاب حسینی و گزینه‌هایی از این دست که نیمی از زندگی‌شان خارج از ایران است.

چالش دستمزدها در سینمای ایران

چالش بزرگ سال‌ گذشته سینمای ایران، آن‌طور که تا حدود زیادی در گپ‌وگفت با فیلمسازان مشخص می‌شود، بحث افزایش دستمزد ستاره‌ها بوده است.

مسعود ده‌نمکی چندی قبل از دستمزدهای میلیاردی می‌گفت که امکان فیلمسازی بخش مستقل را تقریبا محال می‌کند. قیمت‌ها این قدر بالا رفته که از ساداتیان تا محمود رضوی همه می‌نالند. این موضوع را البته گروهی ربط می‌دهند به ورود پول‌های ناپاک و با منشا نامشخص به سینما اما همچنان آنچه برای خود سینما چالش بزرگ است، این افزایش قیمت‌هاست که رقم دستمزد بعضی بازیگرها را تا بالای دو میلیارد برای یک فیلم سینمایی رسانده است!

چندی قبل وقتی حمید فرخ‌نژاد از این گفت که زندگی‌اش بالای ۱۰ هزار دلار در آمریکا هزینه دارد، خیلی‌ها به او حمله کردند. یا وقتی فریبرز عرب‌نیا از این گفت که خارج از ایران برای گذران زندگی مشغول کاری غیر از هنر است، کسی از این نگفت که شاید چالش بزرگ یکی چون او که معمولا گزیده کار می‌کند، این باشد که با افزایش قیمت ارز، باید دردسرهای دیگری را هم تحمل کند.

تاثیر افزایش سه برابری قیمت دلار بر زندگی ستاره‌ها

در قیمت دلار چهار هزار تومانی، قیمت تمام شده زندگی یک خانواده در ماه ۴۰ میلیون تومان و در سال حدود نیم‌میلیارد تومان می‌شده است و فردی مثل حمید فرخ‌نژاد برای بازی در دو فیلم با رقم ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به این مبلغ دست پیدا می‌کرد و احتمالا به مشکلی نمی‌خورد، اما حالا با قیمت دلار بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومانی همه هزینه‌ها سه تا چهار برابر شده‌اند و همین موضوع حالا باعث تغییراتی در روند کار کردن ستاره‌هایی از این دست شده است.

گذشته از رضا عطاران که اگر از اهالی سینما بپرسی همه او را گران‌ترین ستاره سینما می‌نامند و دستمزدش را نجومی و حتی گاه اغراق شده تا دو میلیارد برای یک فیلم اعلام می‌کنند اما خودش مصاحبه کرد و رقم را تکذیب کرده و گفته وقتی رقم نجومی پیشنهاد می‌دهند، چون نمی‌دانم منبعش کجاست رد می‌کنم، هستند دیگرانی که حالا و با این افزایش قیمت دلار، فعال شدن‌شان بیشتر به چشم می‌آید. 

حضور پر رنگ بازیگران در سینما، تلویزیون و تئاتر 

سیر جهشی قیمت ارز حالا باعث شده تا فردی مثل شهاب حسینی که می‌گفتند قرار است در آن سوی دنیا شرکت فیلمسازی به راه بیندازد، به ایران بازگردد و بیشتر و پررنگ‌تر او را در دنیای تصویر ببینیم. این ستاره سینما در ایام نوروز با حضور در پروژه شکرستان و پس از آن در تیزرهای یکی از این مسابقه‌های استعدادیابی تلویزیون که اپلیکیشن روبیکا می‌سازد، دیده شد و این نوید را به علاقه‌مندانش داد که او در سال ۹۸ پرکارتر از قبل خواهد بود.

پارسا پیروزفر هم که سالی نهایت یک تئاتر یا فیلم بازی می‌کرد امسال در چند ماه حضورش در ایران، هم فیلم بازی کرد، هم تئاتر داشته و بعید نیست در سال جدید پرکارتر هم بشود و هوادارانش را بیش از پیش خوشحال کند. 

بقیه بازیگران هم البته از این قاعده مستثنی نیستند و حضورشان در پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی را می‌توان تابعی از قیمت دلار و شرایط ناشی از آن دانست و این اتفاقا اتفاق خوبی برای سینمای ایران است که ستاره‌هایی که پیش از این ترجیح می‌دادند کمتر کار کنند، حالا بیشتر در پروژه‌های مختلف حضور خواهند داشت و البته اگر فیلمنامه‌های خوبی به آنها پیشنهاد شود، بیشتر آنها را خواهیم دید.

۵۷۲۴۳

نظر شما