شناسهٔ خبر: 32288480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی آب تاکید کرد:

صیانت از حریم طبیعت باید بدون مماشات پیگیری شود/ استان‌ها احتمال وقوع سيل در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد را جدي بگيرند

معاون اول رييس جمهور از وزارت نيرو خواست به‌عنوان دبيرخانه شوراي عالي آب با همكاري ساير دستگاه‌هاي مرتبط، ضمن برنامه‌ريزي براي لايروبي بستر رودخانه‌ها، بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها را نيز به طور ويژه در دستور كار قرار دهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، "اسحاق جهانگیری" در جلسه ظهر امروز شورای عالی آب با اشاره به بارش‌هاي اخير كشور و بحران سيل در برخي استان‌ها، گفت: وقوع سيلاب در كنار همه مشكلات و سختي‌ها، با درس‌هايي نيز همراه بود تا از اين پس از تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها به‌طور جدي جلوگيري شود و مردم نيز از اين موضوع آگاه شدند كه ساخت و سازها در حريم رودخانه‌ها تا چه حد مي‌تواند خطر آفرين باشد.
معاون اول رييس جمهور از وزارت نيرو خواست به‌عنوان دبيرخانه شوراي عالي آب با همكاري ساير دستگاه‌هاي مرتبط، ضمن برنامه‌ريزي براي لايروبي بستر رودخانه‌ها، بدون مماشات موضوع ساخت و سازها و تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل ها را نيز به طور ويژه در دستور كار قرار دهد تا از حريم طبيعت بخصوص رودخانه‌ها صيانت شود و شاهد تكرار وقوع اينگونه خسارات و آسيب‌ها نباشيم.
وي همچنين با قدرداني از حضور دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف نظير نيروهاي مسلح، هلال احمر، بسيج و نهادهاي مدني براي مديريت بحران سيل در كشور، تصريح كرد: نقش مردم سراسر كشور نيز در كمك‌رساني و مديريت بحران بسيار پر اهميت بود كه بايد از همت، ايثار و حضور خودجوش مردم قدرداني كنيم.
وي افزود: سازمان هواشناسي بايد با اطلاع‌رساني علمي و به‌موقع در خصوص وضعيت آب و هواي كشور، از اظهار نظرهاي غيرعلمي و غيركارشناسي توسط ديگران جلوگيري كند و تعامل و همكاري خوبي با دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط داشته باشد؛ چرا كه دستگاه‌هاي اجرايي مكلف شده‌اند بر اساس پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي برنامه‌ريزي و اقدام كنند.
وي با اشاره به اينكه ميزان بارش‌ها و روان‌آب‌هاي برخي كشورهاي همسايه نظير افغانستان و تركمنستان تاثير مستقيمي بر ميزان آب رودخانه‌هاي برخي از استان‌هاي كشور دارد،‌ افزود: سازمان هواشناسي بايد با تقويت تجهيزات و توسعه فعاليت‌ها، وضعيت بارش‌هاي اين كشورها را نيز مدنظر قرار دهد تا پيش بيني‌ها براي اقدامات پيشگيرانه هر چه بهتر و دقيق تر انجام شود.
جهانگيري پيشنهاد مطرح شده در جلسه مبني بر تشكيل كارگروهي ذيل دبيرخانه شوراي عالي آب براي هماهنگي هر چه بيشتر ميان دستگاه‌هاي مرتبط را مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: كارگروهي متشكل از نمايندگان وزارتخانه‌هاي نيرو، جهاد كشاورزي، سازمان هواشناسي و جمعي از صاحب نظران دانشگاهي مي‌تواند در افزايش هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مرتبط با مديريت آب و پيشگيري از خطرات ناشي از سيلاب نقش مهمي ايفا كند.
معاون اول رييس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص اقدامات صورت گرفته براي مديريت سيلاب اين استان، از تلاش‌هاي انجام شده قدرداني و بر ضرورت استمرار اين تلاش‌ها براي كاهش تلفات انساني و خسارات مالي طي روزها و ماه‌هاي آينده تاكيد كرد.
وي افزود: استان هاي مختلف كشور و بخصوص استان خوزستان بايد با در نظر گرفتن پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي و نيز با توجه به آب شدن پوشش برفي كوه‌ها، احتمال وقوع سيل در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد را جدي بگيرند و برنامه‌ريزي دقيقي براي پيشگيري از بروز خسارات مالي و تلفات انساني ناشي از سيلاب انجام دهند.
جهانگيري افزود: وزارت نيرو بايد سدهايي را كه روند احداث آنها متوقف شده مورد بررسي قرار دهد تا در صورتي كه ضرورت تكميل آنها احساس شود، برنامه زمان‌بندي براي تكميل اين سدها تدوين كند.
در اين جلسه كه وزير نيرو و رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز حضور داشتند، نماينده وزارت نيرو گزارشي از وضعيت آب سدها و روان آب هاي كشور ارائه كرد و گفت: امسال ورودي سدهاي كشور 280 درصد و موجودي مخازن سدها 63 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
فرهاد ایزدجو، مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان هم در اين نشست با اشاره به اينكه ورودي آب به استان خوزستان در سال آبي 98ـ 97، 33 ميليارد و 700 ميليون متر مكعب بوده است، از افزايش 477 درصدي ورودي آب به اين استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 94 درصد مخازن سدهاي استان خوزستان ا‌ز آب پر شده است.
وي همچنين به ارائه گزارشي در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستاي مديريت سيلاب استان خوزستان پرداخت و افزود: يكي از اقدامات صورت گرفته براي مديريت سيلاب تشكيل كارگروه و شوراي مشورتي بود تا ضمن رصد لحظه‌اي سدهاي استان برنامه‌ريزي لازم را براي رهاسازي آب انجام دهد تا خسارات سيلاب‌ها در پائين دست با حداقل آسيب‌ها مديريت شود.
ایزدجو همچنين برگزاري جلسات مستمر براي بررسي پايداري سدهاي استان خوزستان، تهيه طرح اضطراري تخليه سيلاب و نيز برنامه ريزي براي تقويت سيل بندها را از ديگر اقدامات صورت گرفته جهت كنترل سيلاب در اين استان برشمرد و از آبگيري شدن 85 درصدي تالاب هورالعظيم و 90 درصدي تالاب شادگان خبر داد.

نظر شما