شناسهٔ خبر: 32286278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

چند خبر از جشنواره جهانی فجر ۳۷

صاحب‌خبر -

بزرگداشت علی اکبر صادقی در سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

مراسم بزرگداشت علی اکبر صادقی هنرمند نقاش، گرافیست، انیماتور و فیلمساز ایرانی در سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار خواهد شد.

به گزارش رسیده، بزرگداشت استاد علی اکبر صادقی روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه در ساعت ۱۷:۳۰ و با حضور این هنرمند، مسئولان جشنواره جهانی فیلم فجر، جمعی از سینماگران، گرافیست ها و انیماتورهای مطرح سینمای ایران در پردیس سینمایی چارسو محل برپایی جشنواره برگزار خواهد شد.

در این مراسم بزرگداشت که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود از علی اکبر صادقی برای بیش از ۶ دهه فعالیت هنری و تاثیرگذاری بر سینمای انیمیشن تجلیل می‌شود.

پس از مراسم بزرگداشت ۶ فیلم انیمیشن کوتاه «من آنم که…»، «گلباران»، «رخ»، «هفت شهر»، «ملک خورشید» و «زال و سیمرغ» در بخش «فیلم های کلاسیک مرمت شده» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور این هنرمند به نمایش درمی‌آید.

علی اکبر صادقی در سال ۱۳۴۸ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۴۹ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به عنوان یکی از اولین هنرمندانی که واحد فیلم و انیمیشن را راه اندازی کردند در این بخش مشغول به کار شد. او از اعضای هیات داوران بیش از ۱۰ دوره از دوسالانه بین المللی پویانمایی تهران بوده و جوایز متعددی را برای انیمیشن ها و طراحی هایش دریافت کرده است.

علی اکبر صادقی در سال ۱۳۸۸ از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل خدماتش به فرهنگ و هنر ایران به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

صادقی جوایز بسیاری را از جمله مدال طلا از هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تهران در سال ۱۹۷۲، نشان افتخار و تقدیرنامه از جشنواره فیلم کوتاه تامپره در فنلاند در سال ۱۹۷۳، مدال برنز دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کراکو در سال ۱۹۷۴، تقدیرنامه و نشان افتخار از جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن در نیویورک در سال ۱۹۷۵، مدال نقره از یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو در سال ۱۹۷۵ دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۸ موزه هنرهای معاصر تهران با اختصاص تمام فضای موزه به آثار و میراث هنری او، از مقام این هنرمند تجلیل کرد.

اکثر فیلمنامه های این هنرمند براساس روایت های فولکور نوشته شده است.

 

برنامه ﮐﺎرﮔﺎه‌ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﺟﺸﻨﻮاره ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻓﺠﺮ اعلام شد

۹ کارگاه سینمایی برای اعضای باشگاه سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در محل سینما فلسطین برگزار می‌شود.

کارگاه های عمومی باشگاه سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماگران ایرانی از پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه لغایت جمعه ۶ اردیبهشت ماه در سالن شماره ۳ سینما فلسطین از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار خواهد شد.

اعضای باشگاه جشنواره می توانند از طریق سایت جشنواره جهانی فیلم فجر و سایت سینما تیکت بلیت حضور در این کارگاه ها را تهیه کنند.

برنامه کارگاه‌های جشنواره از ۲۹ فروردین تا ششم اردیبهشت به ترتیب، بدین شرح است: «عکاسی فیلم» با حضور امیر عابدی، «از ایده تا پیش فرض» با حضور سعید عقیقی، «برنامه ریزی تولید» با حضور مصطفی احمدی، «انتقال تجربه» با حضور پیمان قاسمخانی، «اقتباس ادبی در سینما: کپی برابر اصل؟» با حضور محسن آزرم، «کارگردانی در سینما» با حضور مصطفی کیایی، «استاکر» با حضور مجید اسلامی، «ژانر در سینما» با حضور علیرضا کاوه و «بازیگری، “حرف” ندارد» با حضور حبیب رضایی.

 

فیلم‌های «سینمای سعادت» جشنواره جهانی فجر معرفی شد

اسامی ۳۰ فیلم بلند و کوتاه ایرانی و خارجی حاضر در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش رسیده، از مجموع فیلم های بلند و کوتاه ایرانی و خارجی رسیده به دبیرخانه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، ۱۵ فیلم بلند و ۱۵ فیلم کوتاه برای حضور در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) این رویداد انتخاب شده است.

فیلم های «مصائب شیرین ۲» (Sweet Agony 2) ساخته علیرضا داودنژاد، «جهان با من برقص» (Dance whit me!) نخستین فیلم سینمایی سروش صحت و «زغال» (The charcoal) ساخته اسماعیل منصف از ایران و فیلم‌های «جوان روس» (Russian Youth) ساخته الکساندر زولوتوخین، «پناهگاهی در میان ابرها» (A Shelter Among The Clouds) ساخته رابرت بودینا، «پیش از ژاله» (Before The Frost) ساخته مایکل نویر، «دلبستگی» (Belonging) ساخته بوراک چویک، «بیله» (Bille) ساخته اینارا کولمِن، «حذف‌شده» Erased)) ساخته میها مازینی، «ایرینا» ((Irina ساخته نادِژدا کُزه‌وا، «جوئل» (Joel) ساخته کارلوس سورین، «پرنده بهاری» (Spring Sparrow) ساخته جینگ‌ژیانگ لی، «واکرسدورف» (Wackersdorf) ساخته الیور هافنر، «گرگ‌نما» (Werewolf) ساخته آدرین پانِک و «بیوه خاموشی» (Widow of Silence) ساخته پراوین مورچهال آثار حاضر در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

«مصائب شیرین ۲» (Sweet Agony 2) ساخته علیرضا داوودنژاد از ایران است که نخستین نمایش جهانی خود را در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر دارد. در خلاصه داستان فیلم «مصائب شیرین ۲» آمده است: دختری برای تولد ۱۸ سالگی خود، پدر و مادر را به جایی ناآشنا دعوت می‌کند. پدر و مادر برای رسیدن به آن‌جا سفری را از منچستر به لندن آغاز می‌کنند. در این سفر آن‌ها زندگی‌ گذشته خود را مرور می‌کنند تا به آن‌چه موجب فاصله گرفتن فرزند از آن‌ها و برگزاری جداگانه جشن تولد شده، پی ببرند.

«جهان با من برقص» (Dance white me!) نخستین فیلم سینمایی سروش صحت کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر ایرانی در مقام کارگردان است که در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دوستان جهانگیر برای آخرین تولد او دور هم جمع شده اند.

«زغال» (The charcoal) ساخته اﺳﻣﺎﻋﯾل ﻣﻧﺻف محصول مشترک فرانسه و ایران در سال ۲۰۱۹ است که نخستین نمایش جهانی آن در سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «زغال» آمده است: غیرت در ﯾﮑﯽ از روستاهای مرزی آذربایجان به ﮐﺎر زﻏﺎل‌سازی مشغول اﺳت. پسر او ﯾﺎﺷﺎر که به دلیل دزدیدن طلا در زندان به سر می‌برد، برای عروسی خواهرش به ﻣرﺧﺻﯽ می‌آید، اﻣﺎ گم ﺷدن ناگهانی ﯾﺎﺷﺎر، غیرت را را ﺑﺎ چالش بزرگی روبه‌رو می‌کند.

فیلم‌های خارجی این بخش شامل «جوان روس» ساخته الکساندر زولوتوخین محصول سال ۲۰۱۸ روسیه، «پناهگاهی در میان ابرها» ساخته رابرت بودینا محصول مشترک آلبانی و رومانی در سال ۲۰۱۸، «پیش از ژاله» ساخته مایکل نویر محصول سال ۲۰۱۸ دانمارک، «دلبستگی» ساخته بوراک چویک محصول مشترک ترکیه، کانادا و فرانسه در سال ۲۰۱۹، «بیله» ساخته اینارا کولمِن محصول مشترک لاتویا، لیتوانی و جمهوری چک در سال  ۲۰۱۸، «حذف‌شده» ساخته میها مازینی محصول مشترک اسلوونی، کرواسی و صربستان در سال ۲۰۱۸، «ایرینا» ساخته نادِژدا کُزه‌وا از بلغارستان در سال ۲۰۱۸، «جوئل»  ساخته کارلوس سورین در سال ۲۰۱۸ در آرژانتین، «پرنده  بهاری» ساخته جینگ‌ژیانگ لی از کشور چین در سال ۲۰۱۹، «واکرسدورف» ساخته الیور هافنر از آلمان در سال  ۲۰۱۸، «گرگ‌نما» ساخته آدرین پانِک محصول مشترک لهستان، آلمان و هلند در سال ۲۰۱۸، «بیوه خاموشی» ساخته پراوین مورچهال از هند در سال  ۲۰۱۸ است.

اعلام اسامی فیلم‌های کوتاه بخش «سینمای سعادت»

همچنین از مجموع آثار ایرانی و خارجی رسیده به دبیرخانه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، ۱۵ فیلم کوتاه نیز برای حضور در بخش فیلم‌های کوتاه «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) این رویداد انتخاب شده است.

فیلم‌های کوتاه «سرسام» ساخته وحید نامی و نوید نامی، «یکدیگر» ساخته سارا طبیب‌زاده و «توقف» ساخته پگاه انصاری از ایران و فیلم‌های «قطع‌شده» ساخته سون یونگ باک، «افراط منجی ماست» ساخته مورگان زیولا – پتی، «ماهی» ساخته یان تومیک، «نیات خوب» ساخته آنا مانتزاریس، «صادق» ساخته متیو روش، «بادگیر» ساخته فردریک دوازن، «مارا» ساخته حمید قنبری آرا و آدریانا ویچورک، «نلی» ساخته گاجه مودرندورف، «رونالدو» ساخته رجب بُزگُز، «راوی» ساخته جولیا تروفیمووا، «ایستگاه» ساخته بارتوش ریتز و «جام جهانی در میدان شهر» ساخته ویتو پالمیری آثار حاضر در بخش فیلم‌های کوتاه «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

«سرسام» (Delirium) ساخته وحید نامی و نوید نامی محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردی در یک شب بارانی گوش بریده‌ای را پیدا می‌کند که…

«یکدیگر» (Each Other) ساخته سارا طبیب‌زاده محصول سال ۲۰۱۹ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: گمشده‌هایمان تمام عمر دنبا‌ل ما می‌گردند. ردپایشان در سراسر زندگی پیداست. یکدیگر را نخواهیم یافت، مگر از راه تازه‌ای یا جهان تازه‌ای.

«توقف» (Pause) ساخته پگاه انصاری محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سخن شخص ثالثى حال زوجى را دگرگون می‌کند.

فیلم‌های خارجی این بخش شامل «قطع‌شده» (Disrupted) ساخته سون یونگ باک محصول سال ۲۰۱۹ کره جنوبی، «افراط منجی ماست» (Excess Will Save Us) ساخته مورگان زیولا – پتی محصول سال ۲۰۱۹ از سوئد، «ماهی» (Fish) ساخته یان تومیک محصول سال ۲۰۱۸ از استونی، «نیات خوب» (Good Intentions) ساخته آنا مانتزاریس ساخته سال ۲۰۱۸ از انگلستان، «صادق» (Honest) ساخته متیو روش محصول سال ۲۰۱۸ از ایرلند، «بادگیر» (Hurlevent) ساخته فردریک دوازن محصول سال ۲۰۱۹ از کشور فرانسه، «مارا» (Mara) ساخته حمید قنبری آرا و آدریانا ویچورک محصول سال ۲۰۱۸ از آلمان، «نلی» (Nellie) ساخته گاجه مودرندورف محصول سال ۲۰۱۸ از اسلوونی، «رونالدو» (Ronaldo) ساخته رجب بُزگُز محصول سال ۲۰۱۸ از ترکیه، «راوی» (The Narrator) ساخته جولیا تروفیمووا محصول سال ۲۱۰۹ از آمریکا و روسیه، «ایستگاه» (The Stop) ساخته بارتوش ریتز محصول سال ۲۰۱۸ از لهستان و «جام جهانی در میدان شهر» (The World Cup in a Square) ویتو پالمیری محصول سال ۲۰۱۸ از ایتالیا است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

 

معرفی چهار نفر از سخنرانان بخش علمی و دانشگاهی جشنواره جهانی فیلم فجر

اسامی چهار نفر از اندیشمندان سینمای جهان که در بخش علمی و دانشگاهی سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر سخنرانی می کنند، اعلام شد.

پروفسور جان هیل استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی دانشگاه لندن به عنوان سخنران در کارگاه های «سیاست گذاری سینمایی در عصر جهانی‌شدن»، «سینما و سایر رسانه ها» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» در بخش علمی و دانشگاهی سی و هفتیمن جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهد داشت.

وی دکترای خود را از دانشگاه یورک دریافت کرده و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ مدیر پژوهش در دپارتمان هنرهای رسانه رویال هالووی بوده است. از میان آثار وی می توان به کتاب «رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم» (انتشارات دانشگاه آکسفورد) تالیف مشترک با پاملا چرچ گیبسون که توسط علی عامری مهابادی به فارسی ترجمه و توسط انتشارات سوره مهر (۱۳۸۸) منتشر شده است، اشاره کرد.

دیگر مهمان بخش علمی و دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر پروفسور سویونگ کیم عضو هیات موسس و بنیانگذار چندین جشنواره سینمایی در کره جنوبی است که در کارگاه های «سیاست گذاری سینمایی در عصر جهانی‌شدن»، «مطالعات جشنواره سینمایی»، «مطالعات سینمای جهان» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» به عنوان سخنران حضور خواهد داشت.

وی فارغ التحصیل مطالعات سینمایی از دانشگاه نیویورک و استاد مطالعات سینمایی در دانشگاه هنرهای ملی کره جنوبی است. پروفسور سویونگ کیم در دانشگاه های یو. سی برکلی، دانشگاه دوک و دانشگاه کالیفرنیا ایرواین و دانشگاه آزاد برلین تدریس کرده و همچنین به عنوان پژوهشگر در انیستیتو پژوهش آسیا و دانشگاه ملی سنگاپور به مطالعه و تحقیق مشغول بوده است.

از تالیفات پروفسور کیم می توان به آثاری همچون «اشباح مدرنیته: سینمای فانتاستیک کره» (۲۰۰۲)، «سینما: گل آبی در سرزمین تکنولوژی» (۱۹۹۷) اشاره کرد.

همچنین پروفسور ماریکه دِوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» در دانشگاه اوترخت هلند برای سخنرانی در کارگاه های «سیاست گذاری سینمایی در عصر جهانی‌شدن»، «تلویزیون و رسانه های جدید»، «مطالعات جشنواره سینمایی» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش علمی و دانشگاهی خواهد شد.

وی دکترای خود را از دانشگاه آمستردام اخذ کرده و حیطه تحقیقی وی بر اشتراکات مطالعات فیلم، مطالعات فرهنگی، نظریه انتقادی و مطالعات جهانی شدن با محوریت مطالعات جشنواره­های فیلم متمرکز است.

پروفسور دِوالک عضو شورای مشورتی مجله مطالعات فیلم (انتشارات دانشگاه منچستر) و سری کتاب های «بازنقشه­بندی سینمای جهان: تغییرات منطقه­ای و جهانی» (انشارات راتلج) است. وی به تازگی کتاب «جشنواره­های فیلم: تاریخ، تئوری، روش و عمل» (۲۰۱۶) را به همراه برنارد کردل و اسکادی لویست ویراستاری کرده که توسط انتشارات راتلج منتشر کرده است.

پروفسور تیاگو دو لوکا دانشیار مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه وارویک در بخش علمی و دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در کارگاه های «سینمای آهسته» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» سخنرانی خواهد کرد.

وی کارشناسی ارشد خود در مطالعات فیلم را از دانشگاه یو سی ال و دکترای خود در مطالعات سینماهای جهان را از دانشگاه لیدز دریافت کرده است. از تالیفات این استاد دانشگاه می توان به «رئالیسم و حواس در سینمای جهان: تجربه واقعیت فیزیکی»(انتشارات آی. بی. تاریس، ۲۰۱۴) اشاره کرد.

همچنین این استاد دانشگاه به همراه نونو باراداس جورجه، ویراستار کتاب «سینمای آهسته» (انتشارات دانشگاه ادینبورو، ۲۰۱۶) بوده است که به واکاوی مفهوم سینمای آهسته در مطالعات فیلم با بررسی نمودهای مفهوم «آهستگی» در تاریخ سینما می پردازد و در ضمن می کوشد این مفهوم را به عنوان یک گرایش در سینمای معاصر جهان مورد بررسی قرار دهد.

 

اعلام اسامی فیلم‌های کوتاه بخش «جلوه‌گاه شرق»

۱۵ فیلم کوتاه ایرانی و خارجی حاضر در بخش «جلوه‌گاه شرق» (مسابقه آسیا) سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند.

از مجموع آثار ایرانی و خارجی رسیده به دبیرخانه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، ۱۵ فیلم کوتاه نیز برای حضور در بخش فیلم‌های کوتاه «جلوه‌گاه شرق» (مسابقه آسیا) این رویداد انتخاب شده است.

فیلم‌های کوتاه «ملاقات خصوصی» ساخته فرهاد غریبی، «قربانی» ساخته مهدی محمدنژادیان و «سیم ششم» ساخته بهرام عظیمی از ایران و فیلم‌های «۱۹۸۲» ساخته ماریا خَیسی، «وداع» ساخته یی فِی هی، «هوا» ساخته آیژانا کاسیمبِک، «حلقه» ساخته بهروز دولت‌بکوف، «پشمک» ساخته واجیکو چاچکیانی، «کراکر ماهی» ساخته ییغیت اوگار، «طلا» ساخته یونگ چائو لی، «نت صفر» ساخته عذراء یاسین، «کوتوله» ساخته روسلان آقازاده، «شتربان» ساخته شبنم زریاب، «اهرم‌ها» ساخته بویونگ کیم و «دیوار» ساخته پارسنات گوپتا آثار حاضر در بخش فیلم‌های کوتاه «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

«ملاقات خصوصی» (Private Meeting) ساخته فرهاد غریبی محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: زن جوانی که شوهرش در زندان است، برای گذران زندگی خود و دختر کوچکش حاضر به انجام کار خلاف نیست. او نقشه ای برای به دست آوردن پول در سر دارد.

«قربانی» (Sacrifice) ساخته مهدی محمدنژادیان محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دو مرد جوان نیمه شب به گورستان می‌روند تا جسد شخصی را که در کودکی به آنها تعرض کرده، از خاک بیرون بیاورند.

«سیم ششم» (The Sixth String) ساخته بهرام عظیمی محصول سال ۲۰۱۷ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سال ۱۳۰۵ در تهران یک نوازنده تار تمام تلاش خود را می‌کند تا موسیقی جدیدش را بر اساس مکانیسم اتومبیل که تازه وارد ایران شده، بسازد.

فیلم‌های خارجی این بخش شامل «۱۹۸۲» (۱۹۸۲) ساخته ماریا خَیسی محصول سال ۲۰۱۸ از لبنان، «وداع» (A Farewell) ساخته یی فِی هی محصول سال ۲۰۱۸ از چین و آمریکا، «هوا» (Air) ساخته آیژانا کاسیمبِک محصول سال ۲۰۱۸ از قزاقستان، «حلقه» (Circle) ساخته بهروز دولت‌بکوف محصول ۲۰۱۸ از روسیه، «پشمک» (Cotton Candy) ساخته واجیکو چاچکیانی محصول ۲۰۱۸ از گرجستان، «کراکر ماهی» (Fish Cracker) ساخته ییغیت اوگار محصول سال ۲۰۱۸ از ترکیه، «طلا» (Gold) ساخته یونگ چائو لی محصول سال ۲۰۱۸ از میانمار(برمه) و تایوان، «نت صفر» (Note Zero) ساخته عذراء یاسین محصول سال ۲۰۱۹ از عراق، «کوتوله» (Short) ساخته روسلان آقازاده محصول سال ۲۰۱۸ از آذربایجان، «شتربان» (The Camel Boy) ساخته شبنم زریاب محصول سال ۲۰۱۸ از فرانسه و تونس، «اهرم‌ها» (The Levers) ساخته بویونگ کیم محصول سال ۲۰۱۸ از کره جنوبی و آمریکا و «دیوار» (The Wall) ساخته پارسنات گوپتا محصول سال ۲۰۱۹ از هند است.

اشتراک گذاری در:

نظر شما