شناسهٔ خبر: 32285050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سيلاب هاي دز به تدريج آرام مي گيرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - ورودي و خروجي سد دز به تدريج در حال کاهش است، به طوري که خروجي اين سد امروز به يک هزار و 253 مترمکعب در ثانيه رسيده است.

به گزارش ايرنا، در پي کاهش ورودي به سدهاي استان در روزهاي اخير خروجي سدها نيز در حال کاهش است.
ورودي سد ساعت 9 امروز يک هزار و 90 و خروجي آن يک هزار و 253مترمکعب درثانيه است. حجم ذخيره اين سد نيز همچنان 2.4 ميليارد مترمکعب است.
صبح ديروز ورودي به سد دز يک هزار و 34و خروجي آن يک هزار و 360 مترمکعب در ثانيه بود.
در همين زمان ورودي به سد کرخه يک هزار و 340 و خروجي آن يک هزار و 506 مترمکعب درثانيه رسيده است.حجم ذخيره سد کرخه نيز 5.9 ميليارد مترمکعب است که از حجم نرمال آن (5.2 ميليارد مترمکعب) همچنان بيشتر است.
ورودي به سد کرخه صبح ديروز يک هزار و 222 و خروجي آن يک هزار و 506 مترمکعب در ثانيه بوده است.
اگر چه ورودي و خروجي سدهاي کرخه و دز به تدريج کاهش يافته ولي سد گتوند در حال افزايش رهاسازي به رودخانه کارون است که اثرات آن در اهواز در حال مشاهده است.
ورودي به سد گتوند يک هزار و 505 و خروجي آن يک هزار و 704 مترمکعب در ثانيه است.
ذخيره فعلي سد گتوند 4.3 ميليارد مترمکعب است.
سد گتوند نيز صبح ديروز 774 مترمکعب درثانيه ورودي و يک هزار و 604 مترمکعب خروجي داشت. خروجي اين سد از عصر ديروز به يک هزار و 704 مترمکعب درثانيه رسيده بود.
داريوش بهارلويي مدير دفتر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان 24 فروردين از افزايش تدريجي خروجي سد گتوند در حوضه رودخانه کارون خبر داده و گفته بود: در 24 روز گذشته که حوضه هاي دز و کرخه فعال بودند، بيشترين فشار به حوضه کارون وارد آمده بود که اکنون پس از يک دوره کاهش خروجي، دوباره افزايش پلکاني را در اين حوضه خواهيم داشت؛ البته با توجه به پخش سيلاب در دشت ها هنوز نمي توان دقيق گفت که دبي کارون در مقطع اهواز تا چه اندازه اضافه مي شود.
به گفته وي اگر چه ورودي به سدها کاهش يافته و از شرايط سيلابي خارج شده اما همچنان دبي پايه در رودخانه ها بالاست و در سه رودخانه کارون، دز و کرخه بين يک هزار و 300 تا يک هزار و 500مترمکعب درثانيه نوسان دارد، که پس از مدتي کاهش مي يابد و تثبيت مي شود.
در سد مارون امروز ورودي 120 و خروجي 55 مترمکعب در ثانيه است و حجم ذخيره آن يک ميليارد متر مکعب است.
سد مارون صبح ديروز 74 مترمکعب درثانيه ورودي و خروجي داشت.
دبي کارون در مقطع اهواز نيز با يکصد مترمکعب در ثانيه افزايش امروز به سه هزار و 117 مترمکعب در ثانيه رسيده است. در حالي که صبح ديروز دبي اين رودخانه سه هزار و 68 مترمکعب درثانيه بود.
سيلاب کرخه و دز تاکنون برخي مناطق روستايي و شهري در حاشيه رودخانه هاي دز، کارون و کرخه را به زير آب برده است. به دنبال سرريز کانال چمران در حميديه و کانال سلمان همچنين سرريز زهکش نيشکر دهخدا، محله عين 2 اهواز با سيلاب روبه رو شد که استاندار خوزستان در روز چهارشنبه گذشته دستور تخليه محله هاي عين2، گلدشت، کوي سياحي، کوي سليم آباد و کوي سادات را صادر کرد. افزايش جريان کارون در اهواز تاکنون بخش هايي از پارک و جاده هاي ساحلي را به زير آب برده است. تعدادي از روستاهاي شهرستان کارون در جنوب اهواز نيز در اثر سيلاب کارون به زير آب رفته اند؛ همچنين از شب گذشته اخباري از جاري شدن سيل در روستاهاي شهرستان شادگان در جنوب خوزستان گزارش شده است.
حاج رسولي ها مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران پيش از اين گفته بود، با افزايش دبي رودخانه کارون در سيلاب هاي اخير، تخليه آب شور از مخزن سد گتوند عليا افزايش داشته و شرايط مخزن هم اکنون بهبود يافته است.
وي گفته است: با توجه به ورودي بالا به سد گتوند عليا، تخليه آب شور از مخزن بر اساس روش تخليه و استاندارد موجود در حال انجام است، البته تخليه به صورتي است که کيفيت در خروجي سد برهم نخورد.
9754/6002
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما