شناسهٔ خبر: 32284325 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس مطرح کرد

افزایش مشکلات بازار محصولات اساسی با تشکیل وزارت بازرگانی

پاپی زاده نائب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با انتقاد از طرح تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: تشکیل این وزارتخانه باعث افزایش ناهماهنگی تولید و تجارت شده و مشکلات بازار محصولات اساسی را حل نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

عباس پاپی زاده نائب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در گفتگو با مقاومتی نیوز در خصوص بررسی طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس گفت: تشکیل این وزارتخانه به تولید داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد، هماهنگی میان مدیریت تولید و تجارت را از بین خواهد برد و به جای تولید به واردات رونق خواهد داد.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده در شرایطی که وزارت بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی تفکیک بود، واردات نقش پررنگی در تامین نیازهای بازار داشت و توجهی به تولید نمی شد؛ به همین دلیل مجلس با تشکیل این وزارتخانه مخالف است.

لزوم تکمیل ادغام وزارت بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی

پاپی زاده با اشاره به تلاش های دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی گفت: دولت دوازدهم بارها خواستار تشکیل این وزارتخانه شده بود اما نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کرده بودند. برای حل مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی باید ادغام وزارتخانه ها تکمیل شده و سیاست های اقتصادی دولت در شرایط تحریم مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: پس از گذشت حدود ۶ سال از ادغام وزارت بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی، ساختارهای وزارت صمت متناسب با شرایط جدید اصلاح نشده و این موضوع باعث ناکارآمدی این وزارتخانه شده است.

کشور نباید ۲ سال معطل تشکیل وزارت بازرگانی باشد

نائب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس دلیل واردات گسترده محصولات خارجی به ایران را دریافت ارز ارزان از محل صادرات نفت دانست و گفت: این موضوع باعث تنبلی مدیران دولتی نیز شده است.

وی افزود: مجلس در سال ۹۲ برای جلوگیری از زیان کشاورزان و آسیب وارد نشدن به تولیدات داخلی اقدام به تصویب قانون تمرکز کرد و وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی سپرد. تشکیل وزارت بازرگانی بیش از ۲ سال زمان خواهد برد و نباید کشور را معطل اجرای یک تصمیم اشتباه در شرایط جنگ اقتصادی کرد.

افزایش مشکلات بازار محصولات اساسی با تشکیل وزارت بازرگانی

پاپی زاده در خصوص وضعیت بازار محصولات اساسی در شرایط کنونی نیز گفت: مشکلات پیش آمده در بازار این محصولات ناشی از بی برنامگی دولت در زمینه چگونگی مدیریت عرضه و تقاضا است. به عنوان مثال دلیل افزایش قیمت پیاز در شرایط کنونی به سیاست های اقتصادی دولت در سال گذشته مربوط می شود و ارتباطی با نبود وزارت بازرگانی ندارد.

وی تصریح کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی قطعا مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی افزایش پیدا می کند و با رونق واردات، تولیدات داخلی به حاشیه رانده خواهد شد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

نظر شما